شما صفحه ای از سایت قدیمی ایران اینترنشنال را مشاهده می کنید که دیگر به روز نمی شود. برای مشاهده سایت جدید به iranintl.com مراجعه کنید.

وزارت خارجه ایران: بریتانیا فورا نفتکش توقیف شده را آزاد کند و وارد «بازی خطرناک» نشود

ایران از بریتانیا خواست تا فورا نفتکش توقیف شده در آب‌های جبل‌الطارق را آزاد کند و وارد «بازی خطرناک» نشود.

عباس موسوی، سخنگوی وزارت امور خارجه ایران، ادعاهای بریتانیا درباره توقیف نفتکش حامل نفت ایران در آب‌های جبل الطارق را «به لحاظ حقوقی قابل اعتنا» نمی‌داند و از مقام‌های آن کشور خواست تا «هرچه زودتر این نفتکش را رها کنند.» او می‌گوید این کار «به سود همه» است.

هفته گذشته نیروی دریایی ارتش سلطنتی بریتانیا ابرنفتکش «گریس۱» حامل نفت خام ایران را در آب‌های جبل‌الطارق توقیف کرد.

خبرگزاری ایرنا روز جمعه، ۲۱ تیرماه در گفت‌وگویی با سخنگوی وزارت امور خارجه ایران نوشت که موسوی اسناد و مدارک ارائه‌شده از سوی بریتانیا را «متناقض» دانسته و گفته به بریتانیایی‌ها توصیه نمی‌کنیم در شرایط کنونی «تحت تاثیر آمریکایی‌ها بخواهند وارد بازی خطرناک و ناپیدا شوند.»

پیشتر، جوزف بورل، وزیر امور خارجه اسپانیا گفته بود توقیف نفتکش گریس۱، به درخواست آمریکا از بریتانیا صورت گرفته است. در پی آن، دولت محلی جبل‌الطارق با رد این ادعا، عنوان کرد که دولت محلی مستقلا چنین تصمیمی گرفته است.

سخنگوی وزارت امور خارجه ایران همچنین از حضور مجدد سفیر بریتانیا در تهران به وزارت امور خارجه برای بار چهارم طی یک هفته گذشته برای ارائه توضیحات در این ارتباط خبر داد.

عباس موسوی با نادرست خواندن ادعای بریتانیا درباره «مقصد نفتکش گریس۱»، گفت که «این نفتکش نمی‌تواند در بنادر سوریه پهلو بگیرد زیرا یک سوپرتانکر است.»

با این حال، او با انتقاد از بریتانیا افزود: «به فرض آنکه این نفتکش به سوریه می‌رفته است، مگر آنها نبودند که ادعا می‌کردند ما قوانین‌مان فراسرزمینی نیست و علیه دیگر کشورها اعمال نخواهیم کرد؟ آنها همیشه منتقد این موضوع بوده‌اند ولی چطور شده است که اکنون خود به بهانه نقض تحریم‌های سوریه، این کار را انجام می دهند.»

مقام‌های جبل‌الطارق و بریتانیا اعلام کرده بودند که نفتکش یاد شده پس از دور زدن قاره آفریقا، قصد داشته محموله خود را به بندری در سوریه برساند.

در همین حال، پلیس جبل‌الطارق  دیروز پنج‌شنبه، ۲۰ تیرماه از بازداشت ناخدا و افسر اول ابرنفتکش گریس۱ خبر داد.

پیشتر، سخنگوی وزارت امور خارجه ایران گفته بود که با ارائه شواهد و اسناد، به بریتانیایی‌ها هشدار داده‌ شده که این اقدامشان «تنش‌آفرین و همسو با سیاست‌های خصمانه آمریکاست».

تنش میان ایران و بریتانیا پس از آن رنگ دیگری به خود گرفت که، بریتانیا روز گذشته از تلاش نیروی دریایی سپاه پاسداران برای توقیف یک نفتکش این کشور در آب‌های خلیج فارس خبر داد.

این ادعا از سوی جمهوری اسلامی رد شده است. محمد جواد ظریف، وزیر امور خارجه ایران این ادعا را «بی‌ارزش» خوانده و نیروی دریایی سپاه پاسداران هم آن را  «تکذیب» کرده است.

تازه چه خبر؟
سازمان حقوق بشر ایران به نقل از منابع آگاه از «مرگ مشکوک» شاهین ناصری، از شاهدان شکنجه نوید افکاری، در سلول انفرادی زندان تهران بزرگ خبر داد. برادر...More
طالبان اسامی شماری از افراد از جمله دو نفر از فرماندهان نظامی طالبان را که به سمت‌های مهم دولتی منصوب کرده است، اعلام کرد. به گفته ذبیح‌الله مجاهد،...More
حسن زرقانی دادستان مشهد از بازداشت شش متهم پرونده کودک‌ربایی در این شهر خبر داد و اعلام کرد که متهم اصلی پرونده هنوز دستگیر نشده وفراری است. زرقانی...More
پارلمان اروپا در قطعنامه‌ای اعلام کرد گروه شبه‌نظامی حزب‌الله لبنان که بارها وفاداری ایدئولوژیک قوی خود به جمهوری اسلامی را نشان داده، دولت لبنان را...More
ارتش سودان در بیانیه‌ای که از تلویزیون دولتی این کشور پخش شد، اعلام کرد تلاش برای کودتا را خنثی کرده و اوضاع تحت کنترل است. یک عضو شورای حکومتی سودان...More