شما صفحه ای از سایت قدیمی ایران اینترنشنال را مشاهده می کنید که دیگر به روز نمی شود. برای مشاهده سایت جدید به iranintl.com مراجعه کنید.

وزیر آموزش و پرورش هم منکر خودکشی دانش‌آموز ۱۱ ساله بوشهری به دلیل نداشتن موبایل شد

 

با وجود تاکید خانواده دانش‌آموز ۱۱ ساله بوشهری بر اینکه دلیل خودکشی او نداشتن تلفن همراه هوشمند برای شرکت در کلاس مجازی بوده،‌ وزیر آموزش و پرورش هم پس از دادگستری شهرستان دیر این مساله را رد کرد و آن را «غیرواقعی» خواند.

محسن حاجی‌میرزایی،‌ وزیر آموزش و پرورش، روز سه‌شنبه در پاسخ به واکنش‌ها درباره خودکشی محمد موسوی‌زاده گفت: «اینکه گفته شد دانش‌آموزی به خاطر نداشتن گوشی و تبلت خودکشی کرده واقعی نیست.»

او ضمن استناد به گزارش صداوسیما در این زمینه افزود:‌ «گزارش تاییدشده‌ای مبنی بر اینکه خودکشی به این دلیل اتفاق افتاده وجود ندارد. بی جهت اخباری که صحت و قطعیت ندارد را اشاعه ندهیم.» 

ساعتی پیش از او نیز عیسی نوشاد، رییس دادگستری دیر،‌ گفته بود: «این موضوع در دست‌نوشته‌ای، خبری، اعتراضی یا جایی که مرحوم بیان کرده باشد و بگوید انگیزه و علت و هدف از خودکشی من نداشتن گوشی است، وجود ندارد و ثابت نشده است.»

این مقام قضایی اشاره نکرد انگیزه اصلی خودکشی این دانش‌آموز چه بوده، اما تاکید کرد نداشتن تلفن همراه موضوعی «ثابت نشده» است.

نوشاد افزود: «نداشتن تبلت و گوشی تلفن همراه انگیزه اصلی خودکشی دانش‌آموز دیری نبوده و متاسفانه جوسازی در این‌باره کاملا بی‌اساس و با انگیزه‌‌های مغرضانه است.»

هم‌زمان علی یزدانی‌پور، دادستان دیر، نیز گفت: «پدر و مادر متوفی در تحقیقات اظهار داشته‌اند فرزندشان بهانه گوشی همراه می‌گرفته اما اینکه حتما خودکشی بابت گوشی همراه بوده، پدر و مادر اظهار بی‌اطلاعی کرده‌اند.»

اظهارات این مقام‌های دولتی و قضایی در حالی صورت گرفته که مادر محمد موسوی‌زاده تاکید کرده دلیل خودکشی فرزندش نداشتن گوشی مناسب بوده است.

پایگاه خبری «نوای جنوب» بوشهر به نقل از مادر محمد نوشت: «او گوشی درستی نداشت و گوشی ما نه صدا می‌رساند و نه عکس می‌گرفت.» بر اساس این گزارش، مادر این دانش‌آموز دیری پیشتر نیز به معلمش گفته بود گوشی ندارد و نمی‌تواند تکالیفش را بفرستد.

عیسی نوشاد، رییس دادگستری شهرستان دیر، این گزارش‌ها را در راستای «تضعیف نظام» خوانده و گفته است: «این دانش‌آموز متوفای دیری دارای گوشی تلفن همراه بوده،‌ از این گوشی استفاده می‌کرده و حتی روز خودکشی هم در شبکه شاد آنلاین بوده و عکس و صدا برای مدرسه ارسال کرده است.»

نوشاد همچنین گفته گوشی محمد موسوی‌زاده پس از فوت هم همچنان آنلاین بود.

پیش از این، رییس آموزش و پرورش شهرستان دیر هم گفته بود مدیر مدرسه شخصا به محمد گوشی داده بود.

اما فاطمه نجار، مادر محمد، در گفت‌وگو با پایگاه خبری «رکنا» اظهارات رییس آموزش و پرورش را رد کرد و گفت با وجود «چند بار» وعده تحویل گوشی، این اقدام صورت نگرفت و در حد حرف باقی‌ ماند.

از سوی دیگر خبرگزاری ایسنا روز دوشنبه متنی منتسب به معلم این دانش‌آموز را منتشر کرد و گزارش داد که محمد در پیام‌های گروهی بارها از خرابی گوشی خود و عدم امکان عکسبرداری و ارسال فیلم گلایه کرده بود.

پیشتر پیام‌های مجازی رد و بدل شده بین محمد موسوی‌زاده و دیگر هم‌کلاسانش با معلم مدرسه منتشر شده بود. دادستان بندر دیر گفته است این پیامک‌ها را معلم مدرسه منتشر کرده است.

واکنش کاربران به تکرار خودکشی کودکان

خودکشی این دانش‌آموز همچنان در رسانه‌های اجتماعی از سوی کاربران با واکنش و انتقاد درباره اوضاع بد اقتصادی و عدم دسترسی دانش‌آموزان به اینترنت و سامانه آموزش آنلاین «شاد» روبه‌رو می‌شود.

در شهریورماه حسن الحسینی، مسئول برنامه شبکه آموزشی شاد،‌ تایید کرده بود از مجموع ۱۴ میلیون و ۴۶۸ هزار و ۷۴۴ دانش‌آموز کشور بیش از چهار میلیون و ۱۵۶ هزار نفر از آن‌ها از دسترسی به این شبکه محرومند.

برخی کاربران توییتر هم با اشاره به افزایش خودکشی کودکان در ماه‌های گذشته ازا تکرار آن به دلیل تنگناهای معیشتی ابراز نگرانی کرده‌اند.

بر اساس گزارش بازرس مجمع عالی نمایندگان کارگران ایران خط فقر در ایران برای یک خانوار چهار نفره به ۱۰ میلیون تومان رسیده؛ در پی همین مساله بسیاری از خانواده‌‌ها توان تهیه لوازم الکترونیکی برای آموزش آنلاین کودکان خود را ندارند.

تازه چه خبر؟
سازمان حقوق بشر ایران به نقل از منابع آگاه از «مرگ مشکوک» شاهین ناصری، از شاهدان شکنجه نوید افکاری، در سلول انفرادی زندان تهران بزرگ خبر داد. برادر...More
طالبان اسامی شماری از افراد از جمله دو نفر از فرماندهان نظامی طالبان را که به سمت‌های مهم دولتی منصوب کرده است، اعلام کرد. به گفته ذبیح‌الله مجاهد،...More
حسن زرقانی دادستان مشهد از بازداشت شش متهم پرونده کودک‌ربایی در این شهر خبر داد و اعلام کرد که متهم اصلی پرونده هنوز دستگیر نشده وفراری است. زرقانی...More
پارلمان اروپا در قطعنامه‌ای اعلام کرد گروه شبه‌نظامی حزب‌الله لبنان که بارها وفاداری ایدئولوژیک قوی خود به جمهوری اسلامی را نشان داده، دولت لبنان را...More
ارتش سودان در بیانیه‌ای که از تلویزیون دولتی این کشور پخش شد، اعلام کرد تلاش برای کودتا را خنثی کرده و اوضاع تحت کنترل است. یک عضو شورای حکومتی سودان...More