شما صفحه ای از سایت قدیمی ایران اینترنشنال را مشاهده می کنید که دیگر به روز نمی شود. برای مشاهده سایت جدید به iranintl.com مراجعه کنید.

وزیر ارتباطات ایران در واکنش به ترامپ: من و ناهید همین الان

محمدجواد آذری جهرمی، وزیر ارتباطات ایران، در واکنش به توییت دونالد ترامپ، رییس‌جمهور آمریکا، درباره انفجار در سکوی پرتاب ماهواره در ایران، خبرنگاران را به پژوهشگاه فضایی دعوت کرد تا از آنچه تحت عنوان ماهواره «ناهید ۱» معرفی شد، بازدید کنند.

آذری جهرمی روز شنبه ۹ شهریور گفت: «چیزی که امروز می‌شد آن را دید، این است که ماهواره ناهید این‌جاست، هنوز تحویل نشده و مراحل انتهایی تحویل آن در حال انجام است.»

او پیش از این اظهارات، در توییتی همراه با تصویری که ادعا می‌شود مربوط به ماهواره ناهید است، نوشت: «من و ناهید ۱ همین الان. صبح بخیر دونالد ترامپ!»

ترامپ روز جمعه با انتشار تصویری در حساب توییتری خود از اقدام ناکام ایران برای پرتاب ماهواره به فضا در پایگاه ملی فضایی امام خمینی در استان سمنان خبر داد. این اقدام ترامپ پرسش‌‎هایی را درباره اقدام‌های پایشی آمریکا از فعالیت‌های ایران برانگیخت.

آذری جهرمی درباره بحث انفجار در سکوی پرتاب ماهواره اظهارنظری نکرد و هرگونه اظهارنظر را به وزارت دفاع موکول کرد. او با این حال اضافه کرد: «ماهواره برای پرتاب باید از سه هفته قبل تحویل وزارت دفاع شود تا سیکل‌های مورد نظر را طی کند. قطعا این مساله‌ای که ادعا می‌شود، در رابطه با پرتاب ماهواره ناهید نبوده و پرتابگر نیز از سه هفته قبل سوخت‌گیری نمی‌شود.»

اما یک مقام ایرانی که نامش فاش نشده است به خبرگزاری رویترز گفت راکت مورد بحث روز پنجشنبه بر روی سکوی پرتاب منفجر شد.

دولت آمریکا بارها به ایران نسبت به پرتاب راکت به فضا هشدار داده و از اینکه فناوری پرتاب راکت ماهواره‌بر در خدمت توسعه فناوری موشک بالستیک با قابلیت حمل کلاهک هسته‌ای درآید، ابراز نگرانی کرده است.

اما وزیر ارتباطات ایران گفت اهداف اصلی ماهواره ناهید «مخابراتی» است.

رسانه‌های ایران اخیرا گزارش داده‌اند که این کشور سه برنامه پرتاب ماهواره را برای سال آینده در تقویم خود دارد. یکی از این ماهواره‌ها ناهید ۱ معرفی شده بود.

ایران در ماه‌های ژانویه و فوریه، دو پرتاب ناموفق داشت.

برخی از مقام‌های اطلاعاتی و دفاعی آمریکا قبلا گفته‌اند ایران در حال توسعه برد و دقت موشک‌هایش بوده و این موضوع نگرانی مقام‌های آمریکایی را  نسبت به تلاش ایران برای هدف قرار دادن نیروهای نظامی آمریکایی مستقر در منطقه تشدید کرده است.

آزمایش‌های موشکی مشمول هیچ ممنوعیتی در توافق هسته‌ای برجام نیستند، اما قطعنامه شورای امنیت سازمان ملل در تایید برجام از ایران می‌خواهد «هیچ‌گونه فعالیت مرتبط با موشک‌های بالستیکی که توان حمل بمب هسته‌ای دارند از جمله پرتاب‌هایی که از فناوری موشک بالستیک استفاده می‌کنند، نداشته باشد.»

یکی از دلایل خروج دولت ترامپ از برجام در سال گذشته، در نظر نگرفتن فعالیت‌های موشکی ایران در این توافق بود. 

طی ماه‌های اخیر، وزارت دفاع آمریکا ادوات نظامی متعددی از جمله سامانه‌های موشکی پاتریوت با هدف مقابله با تهدیدات ناشی از ایران و نیروهای نیابتی این کشور در منطقه خاورمیانه مستقر کرده است.

تازه چه خبر؟
سازمان حقوق بشر ایران به نقل از منابع آگاه از «مرگ مشکوک» شاهین ناصری، از شاهدان شکنجه نوید افکاری، در سلول انفرادی زندان تهران بزرگ خبر داد. برادر...More
طالبان اسامی شماری از افراد از جمله دو نفر از فرماندهان نظامی طالبان را که به سمت‌های مهم دولتی منصوب کرده است، اعلام کرد. به گفته ذبیح‌الله مجاهد،...More
حسن زرقانی دادستان مشهد از بازداشت شش متهم پرونده کودک‌ربایی در این شهر خبر داد و اعلام کرد که متهم اصلی پرونده هنوز دستگیر نشده وفراری است. زرقانی...More
پارلمان اروپا در قطعنامه‌ای اعلام کرد گروه شبه‌نظامی حزب‌الله لبنان که بارها وفاداری ایدئولوژیک قوی خود به جمهوری اسلامی را نشان داده، دولت لبنان را...More
ارتش سودان در بیانیه‌ای که از تلویزیون دولتی این کشور پخش شد، اعلام کرد تلاش برای کودتا را خنثی کرده و اوضاع تحت کنترل است. یک عضو شورای حکومتی سودان...More