شما صفحه ای از سایت قدیمی ایران اینترنشنال را مشاهده می کنید که دیگر به روز نمی شود. برای مشاهده سایت جدید به iranintl.com مراجعه کنید.

وزیر خارجه عربستان سعودی: فشار حداکثری علیه ایران نتیجه داده است

 

فیصل بن فرحان، وزیر خارجه عربستان سعودی، با اشاره به اینکه حکومت ایران «در هر مشکلی در جهان» دست دارد، از رویکرد دولت ترامپ مبنی بر سیاست فشار حداکثری حمایت کرد.

بن فرحان روز پنجشنبه در ارتباط ویدئویی با «موسسه واشینگتن برای سیاست خاور نزدیک» گفت: «سیاست فشار حداکثری در حال جواب دادن است. رژیم ایران توانایی کمتری برای حمایت از گروه‌های نیابتی‌اش دارد و بیش از گذشته محدود و مهارشده است.»

وزیر خارجه سعودی با تاکید بر اینکه ریاض نمی‌تواند خطرات فعالیت‌های هسته‌ای و موشکی و همچنین اقدامات مخرب ایران در منطقه را نادیده بگیرد گفت برجام اصلا به اقدامات بی‌ثبات کننده ایران نپرداخته بود اما راهبرد دولت ترامپ توانسته ایران را بیشتر از گذشته مهار کند.

بن فرحان همچنین گفت امیدوار است با تداوم سیاست فشار حداکثری، ایران پای میز مذاکره بیاید تا توافقی تازه به دست بیاید که ضعف‌های برجام را برطرف کند.

وزیر خارجه سعودی با تاکید بر «نقش مخرب جمهوری اسلامی» در نقاط مختلف جهان، از جمله در بحران یمن، گفت در مقابل، نقش ریاض در موضوعات عمده منطقه «سازنده» است و عربستان در مسائلی نظیر مهار ایران، جنگ یمن، سیاست انرژی، مبارزه با افراط‌گرایی و تروریسم و روابط میان کشورهای عربی و اسرائیل نقشی مهم ایفا می‌کند.

بن فرحان تاکید کرد که بر اساس همین نقش مهم، عجیب نیست که روابط آمریکا-عربستان سعودی جایگاهی مهم در سیاست آمریکا و همچنین کارزار انتخاباتی این کشور دارد.

به دنبال حمله به اماکن دیپلماتیک سعودی در تهران و مشهد در دی ۹۴، روابط دو کشور قطع شد و از آن زمان، مناسبات بین دو طرف پرتنش بوده است.

حمله به تأسیسات نفتی آرامکو در خاک عربستان نیز این تنش‌ها را به اوج رساند.

وزیر خارجه عربستان سعودی در سخنانش همچنین خواستار ازسرگیری مذاکرات اسرائیل و فلسطینیان شد و گفت که ریاض روابط خود با اسرائیل را پس از ایجاد کشور فلسطین عادی خواهد کرد.

او گفت: «ما از تلاش‌های اخیر برای نزدیک کردن طرف‌ها در جهت یک طرح صلح جهانی حمایت می‌کنیم، زیرا یک مرحله مهم برای یک خاورمیانه امن است... اکنون به نتیجه رسیدن یک توافق صلح میان اسرائیل و فلسطینیان باقی مانده است که همه چیزهای دیگر از آن سرچشمه می‌گیرد.»

فیصل بن فرحان حدود یک سال پیش عهده‌دار وزارت خارجه عربستان سعودی شد. او پیش از آن سفیر سعودی در برلین و همچنین مشاور سفیر در واشینگتن بود.

تازه چه خبر؟
سازمان حقوق بشر ایران به نقل از منابع آگاه از «مرگ مشکوک» شاهین ناصری، از شاهدان شکنجه نوید افکاری، در سلول انفرادی زندان تهران بزرگ خبر داد. برادر...More
طالبان اسامی شماری از افراد از جمله دو نفر از فرماندهان نظامی طالبان را که به سمت‌های مهم دولتی منصوب کرده است، اعلام کرد. به گفته ذبیح‌الله مجاهد،...More
حسن زرقانی دادستان مشهد از بازداشت شش متهم پرونده کودک‌ربایی در این شهر خبر داد و اعلام کرد که متهم اصلی پرونده هنوز دستگیر نشده وفراری است. زرقانی...More
پارلمان اروپا در قطعنامه‌ای اعلام کرد گروه شبه‌نظامی حزب‌الله لبنان که بارها وفاداری ایدئولوژیک قوی خود به جمهوری اسلامی را نشان داده، دولت لبنان را...More
ارتش سودان در بیانیه‌ای که از تلویزیون دولتی این کشور پخش شد، اعلام کرد تلاش برای کودتا را خنثی کرده و اوضاع تحت کنترل است. یک عضو شورای حکومتی سودان...More