شما صفحه ای از سایت قدیمی ایران اینترنشنال را مشاهده می کنید که دیگر به روز نمی شود. برای مشاهده سایت جدید به iranintl.com مراجعه کنید.

وزیر نفت:ما در دوره تحریم‌ها طلبی نداریم و همه پول صادرات نفت را گرفته‌ایم

بیژن زنگنه، وزیر نفت، درباره میزان پول‌های بلوکه شده حاصل از صادرات نفت ایران، گفت که ما در این دوره طلبی نداریم و پول‌های مسدود شده مربوط به دوره‌های پیش از تحریم‌هاست.

وزیر نفت شامگاه شنبه در یک برنامه تلویزیونی در پاسخ به این پرسش که «میزان طلب وزارت نفت در ازای صادرات نفت چقدر است»، گفت: «ما در دوره این تحریم‌ها طلبی نداریم و همه پول صادرات نفت را گرفته‌ایم.»

زنگنه در ادامه گفت که پول‌هایی از مسدود شدن آن حرف زده می‌شود مربوط به قبل از تحریم‌های آمریکاست و پول‌هایی است که در سیستم‌های رسمی بوده و باقی مانده و بخشی از آن در عراق، کره جنوبی، امارات متحده عربی و ژاپن مسدود شده است.»

سخنان وزیر نفت درباره وجود نداشتن پولی به عنوان «طلب» یا پول مسدود شده در ازای فروش و صادرات نفت در دوره تحریم‌ها، درحالی است که طی ماه‌های گذشته و در جریان مطالبه عمومی  در ایران برای لزوم حمایت دولت از مردم در دوره کرونا و پس از آن مباحث مربوط به خرید واکسن، مقام‌های جمهوری اسلامی تاکید داشتند که تحریم‌ها دسترسی آنها به منابع مالی را قطع کرده است.

از جمله حسن روحانی بارها سخنانی در این باره بیان کرد و در مهر ماه نیز گفت که تحریم‌های آمریکا «در سه سال ۹۷، ۹۸ و ۹۹، حداقل ۱۵۰میلیارد دلار» به کشور لطمه زدند. او همچنین گفت که «مردم برای کمبود و مشکلات در کشور اگر می‌خواهند لعن و نفرین کنند آدرسش کاخ سفید در واشنگتن است آدرس اشتباه کسی به آنها ندهد».

همچنین عبدالناصر همتی، رییس کل بانک مرکزی، نیز هجدهم دی ماه با تاکید بر کاهش درآمد نفت ایران، گفت که «در سال۹۸ و از ابتدای سال۹۹ تاکنون درآمد صادرات نفت ایران در مجموع کمتر از ۲۰میلیارد دلار و دسترسی بانک مرکزی به آن بسیار کمتر بوده است».

بیژن زنگنه وزیر نفت اما شامگاه شنبه ۱۱ بهمن ماه اما تاکید کرد که همه پول‌های نفت صادر شده در دوره تحریم‌ها دریافت شده است.

دستگاه‌های حکومتی و مقام‌های جمهوری اسلامی گزارشی از میزان صادرات نفت و درآمد آن را دست‌کم ذر اختیار رسانه‌ها و افکار عمومی در ایران قرار نمی‌دهند. چنانکه وزیر نفت در برنامه تلویزیونی شامگاه شنبه ۱۱ بهمن ماه گفت که حاضر نیست درباره میزان صادرات نفت ایران آماری ارائه کند. او تاکید کرد که تا هنگامی که تحریم‌ها برداشته نشود، من درباره میزان صادرات نفت حرفی نخواهم شد.

بیژن زنگنه، وزیر نفت، در بخش دیگری از مصاحبه تلویزیونی خود گفت که در پیش از انقلاب تلاش‌های زیادی برای بالا رفتن فروش نفت ایران شده بود بیش از پنج میلیون بشکه نفت تولید می‌شد که یک باره پس از انقلاب در فروردین ۵۸ با کاهش چهار میلیون بشکه‌ای به یک میلیون و ۸۰۰ هزار بشکه کاهش یافت.

او به طور ضمنی اشاره کرد که میزان صادرات نفت ایران دست‌کم تاکنون به میزان سال‌های پیش از انقلاب نرسیده است و گفت بعد از انقلاب چهار میلیون بشکه‌ تولید نفت را  فروردین سال ۵۷ کاهش دادند و بعد هم که جنگ شد و تاسیسات نفتی آسیب دید.

با این حال وزیر نفت گفت که منابع هیدروکربور مایع قابل برداشت کشور در سال ۵۷ حدود ۸۸ میلیارد بشکه بود که پس از ۴۰ سال و تولید، صادرات و مصرف ۳۵ میلیارد بشکه هیدروکربور مایع، به‌واسطه اکتشاف‌های انجام شده همچنان حدود ۱۵۹ میلیارد بشکه ذخایر قابل برداشت هیدروکربور مایع در اختیار داریم.

تازه چه خبر؟
سازمان حقوق بشر ایران به نقل از منابع آگاه از «مرگ مشکوک» شاهین ناصری، از شاهدان شکنجه نوید افکاری، در سلول انفرادی زندان تهران بزرگ خبر داد. برادر...More
طالبان اسامی شماری از افراد از جمله دو نفر از فرماندهان نظامی طالبان را که به سمت‌های مهم دولتی منصوب کرده است، اعلام کرد. به گفته ذبیح‌الله مجاهد،...More
حسن زرقانی دادستان مشهد از بازداشت شش متهم پرونده کودک‌ربایی در این شهر خبر داد و اعلام کرد که متهم اصلی پرونده هنوز دستگیر نشده وفراری است. زرقانی...More
پارلمان اروپا در قطعنامه‌ای اعلام کرد گروه شبه‌نظامی حزب‌الله لبنان که بارها وفاداری ایدئولوژیک قوی خود به جمهوری اسلامی را نشان داده، دولت لبنان را...More
ارتش سودان در بیانیه‌ای که از تلویزیون دولتی این کشور پخش شد، اعلام کرد تلاش برای کودتا را خنثی کرده و اوضاع تحت کنترل است. یک عضو شورای حکومتی سودان...More