شما صفحه ای از سایت قدیمی ایران اینترنشنال را مشاهده می کنید که دیگر به روز نمی شود. برای مشاهده سایت جدید به iranintl.com مراجعه کنید.

وزیر کشور:‌ درویشانی که دم از عرفان می‌زدند با شمشیر به جان مردم افتادند

 

عبدالرضا رحمانی فضلی،‌ وزیر کشور در مراسم تشییع جنازه مأموران نیروی انتظامی که در حوادث اخیر خیابان پاسداران کشته شدند، معترضین را «افراطیون» خوانده و گفته است که «آن‌ها برنامه داشتند که کانون حادثه را به شکل محله‌ای»، اجرا کنند.

این در حالیست که دراویش گنابادی در روزهای اخیر از تجمعات اعتراضی خود به عنوان تجمعات «مسالمت‌آمیز» یاد کرده‌اند و نسبت دادن عامل کشته شدن ماموران نیروی انتظامی به دراویش را به شدت تکذیب کرده‌اند.

رحمانی فضلی روز پنجشنبه سوم اسفند ماه، در این مراسم اعلام کرد: «ما از برنامه همه گروه‌هایی که به دنبال ایجاد بحران در کشور هستند اطلاع داریم».

وزیر کشور، در مورد تجمع اعتراضی روزهای گذشته دراویش، گفت: «عده قلیلی در نقطه مشخصی و در اعتراض‌های واهی تجمع کرده بودند، تا جرقه و تنش اجتماعی و امنیتی ایجاد کنند و ایران را در شرایط بی‌ثباتی با استفاده از تبلیغات دستگاه‌های تبلیغی صهیونیستی قرار دهند».

وی افزود: «ما در منطقه‌ای که توسط وهابیت، تکفیری‌ها و صیهونیست‌ها ناامن شده، امنیت را حفظ کرده‌ایم».

رحمانی فضلی تأکید کرد: «درویشانی که دم از عرفان و جوانمردی می‌زدند، در این حادثه با استفاده از شمشیر، خنجر و چوب به جان مردم افتادند و امنیت شهروندان را به خطر انداختند».

وی گفت: «پس از انجام عملیات شناسایی سرگروه‌ها و افراد مؤثر در این اغتشاش، نیروی انتظامی وارد عملیات شد و در مدت زمان ۱۰ دقیقه توطئه‌های این اغتشاشگران را سرنگون و تعداد زیادی از آنان را دستگیر کردند».

از سوی دیگر، فرهاد نوری، یکی از مدیران وبسایت مجذوبان نور، (پایگاه خبری دراویش گنابادی) روز چهار‌شنبه، دوم اسفند،‌ در مورد جزئیات این حادثه به ایران‌اینترنشنال توضیح داد که «در پی بازداشت نعمت ریاحی در تهران که از دارویش گنابادی سالمند و بیمار است، بعضی از دراویش گنابادی با هدف اعتراض به این بازداشت، تجمع مسالمت‌آمیزی را در مقابل کلانتری پاسداران برپا کردند. این تجمع با یورش «نیروهای خودسر» و «لباس شخصی و انصار حزب الله» به خاک و خون کشیده شد و تعداد زیادی از دراویش دستگیر شدند. این درگیری‌ها به گلستان هفتم پاسدارن کشیده شد و با محاصره دراویش، این تجمع به یکی از خشونت بارترین و خونین‌ترین خشونت‌ها در طی سال‌های اخیر تبدیل شد».

نیروی انتظامی بازداشت بیش از ۳۰۰ نفر از دراویش را در روزهای اخیر تایید کرده استو این در حالی است که فرهاد نوری تعداد بازداشتی‌ها را بیش از ۳ هزار نفر اعلام کرد.

حسن رحیمی، رئیس پلیس پایتخت نیز شامگاه چهارشنبه دوم اسفند، در یک برنامه‌تلویزیونی در صدا وسیما گفت که «ما می‌توانستیم با یک آر‌ پی جی منزل مورد نظر را بزنیم، اما با اقتدار و درایت رفتارکردیم». او موارد تخریب را به «دراویش» نسبت داده است.

این در حالیست که قطب دراویش گنابادی هواداران خود را به آرامش توصیه کرده‌ است.

 

جزییات بیشتر در گزارشی از امید آرامش

تازه چه خبر؟
سازمان حقوق بشر ایران به نقل از منابع آگاه از «مرگ مشکوک» شاهین ناصری، از شاهدان شکنجه نوید افکاری، در سلول انفرادی زندان تهران بزرگ خبر داد. برادر...More
طالبان اسامی شماری از افراد از جمله دو نفر از فرماندهان نظامی طالبان را که به سمت‌های مهم دولتی منصوب کرده است، اعلام کرد. به گفته ذبیح‌الله مجاهد،...More
حسن زرقانی دادستان مشهد از بازداشت شش متهم پرونده کودک‌ربایی در این شهر خبر داد و اعلام کرد که متهم اصلی پرونده هنوز دستگیر نشده وفراری است. زرقانی...More
پارلمان اروپا در قطعنامه‌ای اعلام کرد گروه شبه‌نظامی حزب‌الله لبنان که بارها وفاداری ایدئولوژیک قوی خود به جمهوری اسلامی را نشان داده، دولت لبنان را...More
ارتش سودان در بیانیه‌ای که از تلویزیون دولتی این کشور پخش شد، اعلام کرد تلاش برای کودتا را خنثی کرده و اوضاع تحت کنترل است. یک عضو شورای حکومتی سودان...More