شما صفحه ای از سایت قدیمی ایران اینترنشنال را مشاهده می کنید که دیگر به روز نمی شود. برای مشاهده سایت جدید به iranintl.com مراجعه کنید.

مدیر وبسایت مجذوبان نور در گفت‌وگو با «ایران‌اینترنشنال»: بیش از ۳ هزار درویش گنابادی بازداشت شدند

 

فرهاد نوری، یکی از مدیران وبسایت مجذوبان نور، پایگاه خبری دراویش گنابادی در  مصاحبه اختصاصی با ایران اینترنشنال گفت که از روز ۳۰ بهمن‌ماه تا امروز بیش از ۳ هزار درویش گنابادی در سراسر ایران بازداشت شده است، که یک سوم آن‌ها زن می‌باشند. نوری افزود که برخی از این افراد هنگام ورود به تهران برای مشارکت در تجمعات اعتراضی بازداشت شدند. برخی از این افراد با تفهیم اتهام به صورت موقت آزاد شده‌اند، اما اطلاع دقیقی از مشخصات دیگر بازداشتی‌ها وجود ندارد.

نوری هم‌‌چنین درباره اخبار کشته‌شدن سه تن از دراویش گنابادی در بیمارستان، در اثر جراحات وارده در درگیری‌ها، به «ایران اینترنشنال» گفت: «اطلاعات دقیقی هنوز به ما گزارش نشده است و نمی‌توان در حال حاضر کشته شدن این افراد را تأیید یا تکذیب کرد».

او با تسلیت به خانواده‌های نیروهای امنیتی که در جریان اعتراضات دراویش کشته شده‌اند، مسؤولیت به خشونت کشیده شدن تجمعات دراویش گنابادی را متوجه «انصار حزب الله» و «نیروهای خودسر» دانست.

 

  • ایران اینترنشنال: درگیری‌ها از چه زمانی شروع شد و علت وقوع آن چه بود؟

نوری: در پی بازداشت نعمت ریاحی در تهران که از دارویش گنابادی سالمند و بیمار است، بعضی از دراویش گنابادی با هدف اعتراض به این بازداشت، تجمع مسالمت آمیزی را در مقابل کلانتری پاسداران برپا کردند. این تجمع با یورش «نیروهای خودسر» و «لباس شخصی و انصار حزب الله» به خاک و خون کشیده شد و تعداد زیادی از دراویش دستگیر شدند. این درگیری‌ها به گلستان هفتم پاسدارن کشیده شد و با محاصره دراویش، این تجمع به یکی از خشونت بارترین و خونین‌ترین خشونت‌ها در طی سال‌های اخیر تبدیل شد.

 

  • ایران اینترنشنال: اگر این تجمعات مسالمت آمیز بود، چرا شاهد این همه خشونت بودیم؟

نوری: متأسفانه یورش «انصار حزب الله» و «نیروهای خودسری» که مشخص نیست از کجا دستور می‌گیرند، این تجمع را به خشونت کشید. نیروی انتظامی تمام تلاشش را کرد که جو منطقه را آرام کند، اما با حمله نیروهای خودسر و استفاده از گازهای اشک آور و فلفل به ۳۰۰ تا ۴۰۰ نفر از دراویش ساکن در منطقه پاسداران حمله و آن‌ها را به شدت مجروح کردند.

 

  • ایران اینترنشنال: وبسایت زیتون خبری مبنی بر کشته شدن ۳ درویش گنابادی در بیمارستان  منتشر کرد، آیا این خبر را تأیید می‌کنید؟

نوری: تا آنجایی که به من اطلاع داده شده، تعداد این افراد ۴ نفر گزارش شده است، ولی نمی‌توانم این را به طور کامل تأیید کنم. شاهدان عینی گفته‌اند که شدت جراحات بعضی از این دراویش به حدی بالا بوده که امکان مرگ این افراد وجود دارد، اما هنوز به صورت رسمی و موثق خبری به ما داده نشده است.

 

  • ایران اینترنشنال: آیا از وضعیت دیگر زخمی‌شدگان اطلاعی در دست هست؟

نوری: شدت جراحات وارد شده به آقایان کسری نوری، رضا انتصاری و بهنود رستمی بسیار بالا بوده. این افراد با گلوله‌های ساچمه‌ای و باتوم به شدت آسیب دیده‌اند و شدت جراحات به حدی بالا بوده که این دراویش در حالت اغما به بیمارستان سجاد و لبافی نژاد منتقل شدند، که در حال حاضر این دو بیمارستان در شرایط امنیتی قرار دارد.

 

  • ایران اینترنشنال: در پی این درگیری‌ها یک اتوبوس با زیرگرفتن نیروهای امنیتی باعث کشته شدن ۳ تن از آنان شد، چه توضیحی در این رابطه دارید؟

نوری: دراویش گنابادی صلح طلب هستند و هرگونه خشونتی از سوی این افراد مردود است. به خانواده کشته شدگان تسلیت می‌گوییم. اما نکته‌ای که برای ما جای سؤال دارد این است که از وقوع این حادثه تا بازداشت درویشی که متهم به این کار شده و اعتراف کرده، زمان بسیار کوتاهی سپری شده، که ما به این ماجرا مشکوک هستیم. از آنجایی که همگی با سیستم اعتراف گیری جمهوری اسلامی آشنایی دارند، باید منتظر بمانیم که مشخص شود این ماجرا از کجا خط گرفته است.

 

  • ایران اینترنشنال: در حال حاضر وضعیت و تعداد بازداشتی ها به چه صورت است؟

نوری: از روز ۳۰ بهمن تا امروز بیش از ۳ هزار درویش گنابادی در شهرهای مختلف ایران بازداشت شده‌اند. برخی از این افراد هنگام ورود به تهران برای مشارکت در تجمعات اعتراضی بازداشت شده‌اند. یک سوم این بازداشتی‌ها زن می‌باشند. برخی از این افراد با تفهیم اتهام به صورت موقت آزاد شده‌اند، اما اطلاع دقیقی از مشخصات دیگر بازداشتی‌ها وجود ندارد. در میان افراد بازداشتی، نوجوانان و جوانانی هم وجود دارند که متاسفانه اطلاعاتی از چگونگی و محل بازداشتشان در دست نیست و همین امر باعث نگرانی خانواده‌های آن‌ها شده است.

 

  • ایران اینترنشنال: مطالبات اصلی دراویش گنابادی چیست؟

نوری: بخشی از بدنه امنیتی حکومت همیشه با تخریب حسینیه‌های مربوط به دارویش، بازداشت‌های گسترده، بازجویی‌های قرون وسطایی و پملب کردن مراکز عبادی دراویش، حقوق شهروندی این قشر را نادیده گرفته‌اند. بسیاری از این دراویش و وکلای آن‌ها به حبس‌های طولانی مدت محکوم شدند.

در حال حاضر از آن جایی که دراویش گنابادی، شهروند جمهوری اسلامی ایران محسوب می‌شوند، همیشه خواهان این بوده‌اند که حقوق شهروندیشان به صورت تمام و کمال به دآن‌ها اعطا شود و مسؤولان به قانون اساسی که خود نظام آن را تدوین کرده پایبند باشد، و روال قانونی در همه مراحل زندگی دراویش رعایت شود.

 

فرهاد نوری، یکی از مدیران وبسایت مجذوبان نور، پایگاه خبری دراویش گنابادی

 

فرهاد نوری، یکی از مدیران وبسایت مجذوبان نور، پایگاه خبری دراویش گنابادی

 

تازه چه خبر؟
گزارش‌های رسانه‌ای از مرگ شاهین ناصری، از شاهدان شکنجه نوید افکاری، در زندان تهران بزرگ خبر می‌دهند. منابع نزدیک به خانواده شاهین ناصری در گفت‌وگو با...More
طالبان اسامی شماری از افراد از جمله دو نفر از فرماندهان نظامی طالبان را که به سمت‌های مهم دولتی منصوب کرده است، اعلام کرد. به گفته ذبیح‌الله مجاهد،...More
حسن زرقانی دادستان مشهد از بازداشت شش متهم پرونده کودک‌ربایی در این شهر خبر داد و اعلام کرد که متهم اصلی پرونده هنوز دستگیر نشده وفراری است. زرقانی...More
پارلمان اروپا در قطعنامه‌ای اعلام کرد گروه شبه‌نظامی حزب‌الله لبنان که بارها وفاداری ایدئولوژیک قوی خود به جمهوری اسلامی را نشان داده، دولت لبنان را...More
ارتش سودان در بیانیه‌ای که از تلویزیون دولتی این کشور پخش شد، اعلام کرد تلاش برای کودتا را خنثی کرده و اوضاع تحت کنترل است. یک عضو شورای حکومتی سودان...More