شما صفحه ای از سایت قدیمی ایران اینترنشنال را مشاهده می کنید که دیگر به روز نمی شود. برای مشاهده سایت جدید به iranintl.com مراجعه کنید.

وعده سازمان بهزیستی برای حساسیت بیشتر هنگام ترخیص کودکان خشونت‌دیده

چند روز پس از ابلاغ قانون حمایت از کودکان و نوجوانان، محمود علیگو، رییس امور آسیب‌دیدگان اجتماعی سازمان بهزیستی کشور، از آغاز اجرای بخشنامه افزایش حساسیت و دقت هنگام ترخیص کودکان آسیب و خشونت‌دیده از مراکز بهزیستی خبر داد.

علیگو، روز یکشنبه اول تیر، به ایرنا گفت: «این اِعمال دقت‌های بیشتر شامل بررسی و بازدیدهای بیشتر از خانواده فرد خشونت دیده است و اگر احتمال آسیب مجدد باشد، از ترخیص فرد خشونت دیده جلوگیری خواهد شد.»

در حالی که حکم ترخیص از مراکز بهزیستی از سوی قوه قضاییه صادر می‌شود، رییس امور آسیب‌دیدگان اجتماعی سازمان بهزیستی کشور ادامه داد: «بر اساس قانون حمایت از اطفال و نوجوانان، نقش مددکاران اجتماعی در رسیدگی به وضعیت کودکان بسیار پررنگ‌تر است و قانون به مددکار اجازه می‌دهد که در دادگاه حاضر شود و مداخله جدی‌تری نسبت به وضعیت کودک خشونت دیده داشته باشد.»

علیگو تاکید کرد: «اگر ترخیص کودک از مراکز بهزیستی به مصلحت کودک نباشد، این موارد به صورت مکتوب به دادستانی و قاضی اعلام می‌شود و افزایش حساسیت‌ها نسبت به ترخیص کودکان از مراکز بهزیستی در حال پیگیری جدی است.»

در بند الف ماده ۶ لایحه حمایت از کودکان و نوجوانان، سازمان بهزیستی کشور مکلف است با استفاده از مددکاران اجتماعی نسبت به شناسایی، پذیرش، حمایت، نگهداری و توانمندسازی کودکان و نوجوانان و اعلام مراتب به مراجع صالح اقدام کند.

این لایحه، روز هجدهم خرداد، پس از ده سال جدال میان مجلس شورای اسلامی و شورای نگهبان، بالاخره از سوی این شورا تایید شد و حسن روحانی، رییس جمهوری اسلامی نیز چند روز بعد، این قانون را برای اجرا به قوه قضاییه، وزارت دادگستری، وزارت تعاون، کار و رفاه اجتماعی و سازمان بهزیستی کشور ابلاغ کرد.

به تازگی فوت یک کودک ده ساله مشهدی بر اثر کودک‌آزاری نامادری‌اش، بازتاب وسیعی در رسانه‌ها داشت. این در حالی است که سال گذشته این کودک به دلیل همین کودک‌آزاری به بهزیستی سپرده شده بود، اما بهزیستی با حکم قضایی او را به خانواده‌اش تحویل داد.

همچنین در ماجرای کشته شدن رومینا اشرفی، دختر چهارده ساله به دست پدرش، اهالی محل اعلام کردند رومینا می‌دانست اگر به خانه بازگردد امنیت جانی ندارد و حاضر به بازگشت به خانه نبود، اما طبق قوانین، او به پدرش تحویل داده شد.

عباس مسجدی آرانی، رییس سازمان پزشکی قانونی ایران، روز شنبه، از افزایش موارد کودک‌آزاری در ایران خبر داد و گفت این موارد در سال گذشته به ۲۴۸۸ پرونده افزایش یافته است.

بخشی از این موارد کودک‌آزاری، به ویژه از سوی بستگان نزدیک، منجر به قتل کودکان می‌شود.

تازه چه خبر؟
سازمان حقوق بشر ایران به نقل از منابع آگاه از «مرگ مشکوک» شاهین ناصری، از شاهدان شکنجه نوید افکاری، در سلول انفرادی زندان تهران بزرگ خبر داد. برادر...More
طالبان اسامی شماری از افراد از جمله دو نفر از فرماندهان نظامی طالبان را که به سمت‌های مهم دولتی منصوب کرده است، اعلام کرد. به گفته ذبیح‌الله مجاهد،...More
حسن زرقانی دادستان مشهد از بازداشت شش متهم پرونده کودک‌ربایی در این شهر خبر داد و اعلام کرد که متهم اصلی پرونده هنوز دستگیر نشده وفراری است. زرقانی...More
پارلمان اروپا در قطعنامه‌ای اعلام کرد گروه شبه‌نظامی حزب‌الله لبنان که بارها وفاداری ایدئولوژیک قوی خود به جمهوری اسلامی را نشان داده، دولت لبنان را...More
ارتش سودان در بیانیه‌ای که از تلویزیون دولتی این کشور پخش شد، اعلام کرد تلاش برای کودتا را خنثی کرده و اوضاع تحت کنترل است. یک عضو شورای حکومتی سودان...More