شما صفحه ای از سایت قدیمی ایران اینترنشنال را مشاهده می کنید که دیگر به روز نمی شود. برای مشاهده سایت جدید به iranintl.com مراجعه کنید.

وکیل مادر رومینا: رضا اشرفی گفت برای پاک کردن ناموس دخترش را کشته

ابراهیم نیکدل‌مقدم، وکیل‌مدافع مادر رومینا، در واکنش به صدور حکم ۹ سال زندانی برای رضا اشرفی به عنوان مجازات قتل دختر سیزده ساله‌اش رومینا، گفت که پدر رومینا با تحقیق و با «سبق تصمیم» و به گفته خودش در دادگاه «برای پاک کردن ناموسش»، دخترش را با داس به قتل رساند، و باید مجازاتی سنگین‌تر برای او در نظر گرفته می‌شد ولی قضات حتی «مجازات تکمیلی و تبعید» را هم برای او درنظر نگرفتند.

رومینا اشرفی، دختر ۱۳ساله‌ که خرداد ماه سال‌جاری با پسری به نام بهمن خاوری از خانه فرار کرده بود، پس از آنکه چند روز بعد دستگیر و با دستور مقام‌های قضایی بازگشت به خانه، در خردادماه به دست پدرش در روستای سفید سنگان لمیر با داس به قتل رسید. 

سخنان این وکیل سه روز پس از آن منتشر می‌شود که رعنا دشتی، مادر رومینا اشرفی، با اعلام این‌که دادگاه برای شوهرش فقط مجازات ۹ سال زندان و برای بهمن خاوری، مرد خواهان ازدواج با رومینا، حکم دو سال زندان در نظر گرفته، از این حکم انتقاد کرد.

وکیل‌مدافع رعنا دشتی، مادر رومینا در مصاحبه با روزنامه شرق ضمن تاکید براینکه «مجازات باید متناسب با عمل فرد باشد»، گفت که «قطع‌کردن سر یک دختربچه ۱۳‌ساله با داس عمل بسیار خشنی است و باید مجازاتی سنگین‌تر برای مرتکب در نظر گرفته می‌شد و قانون باید مجازات قابل پیشگیری‌تری داشته باشد و به مجازات فقهی در این‌گونه موارد بسنده نشود.»

با این حال، نیکدل‌مقدم گفت که ما حدس می‌زدیم که چنین حکمی صادر شود؛ چراکه بر اساس قانون مجازات اسلامی مصوب سال ۹۲، حداکثر مجازات برای «ولی که مرتکب قتل فرزند شود»، ۱۰ سال حبس و پرداخت دیه است که در پرونده قتل رومینا ۹ سال حبس و پرداخت دیه صادر شده است، اما می‌شد با توجه به خطرناک‌بودن متهم مجازات تکمیلی هم صادر شود که «متاسفانه مجازات تکمیلی داده نشد و ما نسبت به این موضوع اعتراض خواهیم کرد؛ چراکه این مرد واقعا خطرناک است.»

وکیل مادر رومینا درباره اظهارات رضا اشرفی در دادگاه، نیز افزود که پدر رومینا در دادگاه ابراز پشیمانی کرد و گفت نفهمیده چه شده و یکباره این کار را کرده و زمان قتل می‌خواسته با داس به سر کار برود که در یک لحظه دخترش را کشته است» اما «به نظر نمی‌رسد این گفته‌ها درست باشد؛ چراکه او[پدر رومینا] تاکید کرد برای پاک‌کردن ناموسش، دخترش را به قتل رسانده است.»

نیکل‌مقدم گفت که وقتی او[پدر رومینا]چنین حرفی زد، سئوالی از سوی رییس دادگاه مطرح شد و «رییس دادگاه گفت اگر تو معتقد بودی ناموست لکه‌دار شده، چرا بهمن خاوری را نکشتی؟ چرا دختربچه خودت را درخواب کشتی؟ آیا این رفتار یک پدر با فرزندش است؟ که در این هنگام متهم [پدر رومینا] گفت اگر بهمن را می‌کشتم قصاص می‌شدم.»

این وکیل با تاکید براینکه پدر رومینا به عملش آگاه بود، افزود که این پاسخ نشان می‌دهد گفته‌های پدر رومینا درباره اینکه نفهمیده چه شده کذب است و او با «سبق تصمیم و تحریک عده‌ای و همچنین آگاهی نسبت به کاری که می‌خواسته انجام دهد، رومینا را قربانی کرده است.»

ابراهیم نیکدل‌مقدم با تایید اینکه پدر رومینا پیش از کشتن دخترش درباره مجازات فرزندکشی تحقیق کرده بود، گفت: «یکی از آشنایان این خانواده که دانشجوی حقوق بود، بدون اینکه از نیت پدر رومینا باخبر باشد، به سوال پدر رومینا درباره «مجازات فرزندکشی» پاسخ داده بود.

به گفته این وکیل، پدر رومینا از سوی یکی از نزدیکانش برای قتل دخترش تحریک شده و با تلفن همان فردی که گفته بود اگر تو رومینا را نکشی من این کار را می‌کنم با یکی از آشنایان خود که دانشجوی حقوق بود تماس می‌گیرد و می‌پرسد اگر پدری فرزندش را بکشد چه اتفاقی می‌افتد و او هم مجازات قانونی را توضیح می‌دهد.

نیکدل‌مقدم گفت فردی که اطلاعات را به پدر رومینا داده‌، بعد از حادثه متوجه شده چرا چنین سؤالی از او پرسیده شده است. آن شخص خودش به‌شدت از این حادثه متأثر است

وکیل مادر رومینا، همچنین به تهدیدهای رضا اشرفی، پدر رومینا، اشاره کرد و گفت که پدر رومینا بسیار اصرار داشت که از مادر رومینا رضایت بگیرد و به من هم اصرار کرد که از موکلم رضایت بگیرم، من گفتم نباید موکل را اذیت کند و باید او را راحت بگذارد. وقتی که دید این اصرارها فایده‌ای ندارد، من را تهدید کرد و گفت برادرهایم را سراغت می‌فرستم و تو را راحت نمی‌گذارم که من این موضوع را به دادگاه منعکس کردم.

این وکیل تاکید کرد که «این مرد خطرناک است و اگر آزاد شود، مادر رومینا و پسرش راحت نخواهند بود»، افزود که «این تفکر خطرناک در میان خانواده پدر رومینا هم وجود دارد و ممکن است زنان و بچه‌های دیگری هم قربانی شوند.»

تازه چه خبر؟
سازمان حقوق بشر ایران به نقل از منابع آگاه از «مرگ مشکوک» شاهین ناصری، از شاهدان شکنجه نوید افکاری، در سلول انفرادی زندان تهران بزرگ خبر داد. برادر...More
طالبان اسامی شماری از افراد از جمله دو نفر از فرماندهان نظامی طالبان را که به سمت‌های مهم دولتی منصوب کرده است، اعلام کرد. به گفته ذبیح‌الله مجاهد،...More
حسن زرقانی دادستان مشهد از بازداشت شش متهم پرونده کودک‌ربایی در این شهر خبر داد و اعلام کرد که متهم اصلی پرونده هنوز دستگیر نشده وفراری است. زرقانی...More
پارلمان اروپا در قطعنامه‌ای اعلام کرد گروه شبه‌نظامی حزب‌الله لبنان که بارها وفاداری ایدئولوژیک قوی خود به جمهوری اسلامی را نشان داده، دولت لبنان را...More
ارتش سودان در بیانیه‌ای که از تلویزیون دولتی این کشور پخش شد، اعلام کرد تلاش برای کودتا را خنثی کرده و اوضاع تحت کنترل است. یک عضو شورای حکومتی سودان...More