شما صفحه ای از سایت قدیمی ایران اینترنشنال را مشاهده می کنید که دیگر به روز نمی شود. برای مشاهده سایت جدید به iranintl.com مراجعه کنید.

پایان نشست دوم مذاکرات برجام در وین؛ گفت‌وگوهای کارشناسی ادامه پیدا می‌کند

 

دومین دور مذاکرات برای احیای برجام در وین در حالی برگزار شد که رسانه‌های داخلی ایران خبر داد‌ند قرار است گفت‌وگوهای کارشناسی ادامه پیدا کند و همزمان نمایندگان چین و اروپا هم روند گفت‌وگوها را مثبت ارزیابی کردند.

خبرگزاری ایرنا روز پنجشنبه ۲۶ فروردین‌ماه گزارش داد با پایان نشست کمیسیون برجام در وین، قرار شده است گفت‌وگوهای فنی در نشست‌های کارشناسی ادامه یابد. پیشتر آمریکا اعلام کرده بود در این دور به صورت «غیرمستقیم» با هیات تهران مذاکره می‌کند، این در حالی است که مقام‌های ایران قبلا هرگونه مذاکره مستقیم و غیرمستقیم را رد کرده بودند.

روز پنجشنبه نماینده چین در مذاکرات گفت که در تلاش برای احیای گفت‌وگوهای هسته‌ای به اندازه کافی اختلال ایجاد شده است و اکنون باید سرعت مذاکرات به ویژه در مورد لغو تحریم‌های آمریکا، افزایش یابد. 

نماینده دائم روسیه در سازمان‌های بین‌المللی در وین هم اشاره کرد برداشت عمومی درباره مذاکرات مثبت است. او افزود در صورت نیاز کمیسیون دوباره تشکیل جلسه خواهد داد.

 

 

از میان نمایندگان اروپا انریکه مورا، معاون جوزپ بورل، مسئول سیاست خارجی اتحادیه اروپا، در توییتی نوشت خوشحال است که علی‌رغم اتفاقات و بیانیه‌های اخیر همه به وین آمده‌اند تا مذاکرات را پیش ببرند. او افزود کار در جهت پیوستن مجدد آمریکا به برجام و اجرای کامل توافق ادامه دارد. بعد از انفجار اخیر در نطنز که به اسرائیل نسبت داده شد، تهران اعلام کرد غنی‌سازی ۶۰ درصد را آغاز می‌کند.

 

هشدار ایران درباره فرسایشی شدن مذاکرات

در پی اظهارات علی خامنه‌ای، رهبر جمهوری اسلامی، مبنی بر پرهیز از «فرسایشی» شدن مذاکرات عباس عراقچی، معاون وزارت امور خارجه ایران که در وین به سر می‌برد، گفت ایران به دنبال اتلاف وقت و فرسایشی شدن مذاکرات نیست و اگر این اتفاق بیفتد «با آن برخورد خواهد شد». 

ایرنا نوشته عراقچی در ابتدای این نشست از طرف‌های اروپایی هم به دلیل نوع واکنششان به حادثه انفجار در تاسیسات هسته‌ای نطنز گلایه کرده است.

 

 

دور جدید مذاکرات با تاخیر به دلیل ابتلای یکی از نمایندگان اروپایی به کرونا برگزار شد.  طرف‌های باقی‌مانده در برجام توافق کرده بودند دو گروه کارشناسی تشکیل دهند.

این گروه‌ها قرار است فهرستی از تحریم‌هایی که آمریکا می‌تواند لغو کند تا ایران هم به تعهدات برجامش بازگردد، تهیه کنند.

 

اتفاقات نطنز حواسمان را پرت نکند

خبرگزاری رویترز نوشته یکی از نمایندگان حاضر در این مذاکرات گفته حادثه روز یکشنبه نطنز نباید حواس‌ها را منحرف کند. او اشاره کرد این دور از مذاکرات قرار است بر این متمرکز باشد که آمریکایی‌ها آماده انجام چه کاری هستند.

آمریکا پیشتر اعلام کرده بود حاضر است تحریم‌های «ناسازگار با برجام» را لغو کند تا ایران به سطح تعهداتش بازگردد.

این دیپلمات حاضر در وین افزود:‌ «آن‌ها هنوز نگفته‌اند منظورشان چیست. ما از آمریکایی‌ها می‌خواهیم بگویند آماده لغو کدام تحریم‌ها هستند.»

 

تهدید ایران

در آستانه آغاز دور دوم مذاکرات و دو روز پس از حادثه نطنز ایران سطح غنی‌سازی خود را که یک بار قبلا آن را به ۲۰ درصد افزایش داده بود، دوباره به ۶۰ درصد ارتقا داد. این تصمیم با واکنش آمریکا،‌ سه کشور اروپایی و عربستان سعودی مواجه شد.

با این حال حسن روحانی، رییس‌ جمهوری ایران، اعلام کرد که ایران اگر اراده کند «همین امروز» می‌تواند غنی‌سازی ۹۰ درصد هم انجام دهد اما به دلیل صلح‌آمیز بودن برنامه هسته‌ای این کشور چنین اقدامی نمی‌کند.

 

نمی‌توان اقدام ایران را نادیده گرفت

رویترز نوشته یک دیپلمات ارشد با تاکید بر نگرانی‌های غرب گفته که گرچه آرزوی پیشرفت مذاکرات را دارد، اما نمی‌توان آخرین نقض تعهدات ایران را نادیده گرفت.

او اشاره کرد این مساله تلاش برای دستیابی به موفقیت قبل از انتخابات ریاست‌جمهوری ایران در خردادماه را سخت‌تر کرد.

این دیپلمات ارشد گفت: «جدی بودن تصمیمات اخیر ایران به این روند صدمه زده و تنش‌ها را افزایش داده است.»

 

ظریف: جدیت ما زمان ترامپ سنجیده شد

از سوی دیگر محمدجواد ظریف،‌ وزیر امور خارجه ایران،‌ در توییتر خود در پاسخ به تردیدها درباره جدیت جمهوری اسلامی در مذاکرات نوشت: «جدیت هدف ایران در پیگیری دیپلماسی در سه سال از زمانی که ترامپ از توافق هسته‌ای خارج شد، سنجیده شد.»

او از دولت جو بایدن به دلیل آنچه متعهد ماندن به کارزار فشار حداکثری دولت دونالد ترامپ خواند هم انتقاد کرد.

پیشتر آمریکا افزایش غنی‌سازی از سوی تهران را نشانه جدی نبودن اراده در مذاکرات وین عنوان کرده بود.

تازه چه خبر؟
سازمان حقوق بشر ایران به نقل از منابع آگاه از «مرگ مشکوک» شاهین ناصری، از شاهدان شکنجه نوید افکاری، در سلول انفرادی زندان تهران بزرگ خبر داد. برادر...More
طالبان اسامی شماری از افراد از جمله دو نفر از فرماندهان نظامی طالبان را که به سمت‌های مهم دولتی منصوب کرده است، اعلام کرد. به گفته ذبیح‌الله مجاهد،...More
حسن زرقانی دادستان مشهد از بازداشت شش متهم پرونده کودک‌ربایی در این شهر خبر داد و اعلام کرد که متهم اصلی پرونده هنوز دستگیر نشده وفراری است. زرقانی...More
پارلمان اروپا در قطعنامه‌ای اعلام کرد گروه شبه‌نظامی حزب‌الله لبنان که بارها وفاداری ایدئولوژیک قوی خود به جمهوری اسلامی را نشان داده، دولت لبنان را...More
ارتش سودان در بیانیه‌ای که از تلویزیون دولتی این کشور پخش شد، اعلام کرد تلاش برای کودتا را خنثی کرده و اوضاع تحت کنترل است. یک عضو شورای حکومتی سودان...More