شما صفحه ای از سایت قدیمی ایران اینترنشنال را مشاهده می کنید که دیگر به روز نمی شود. برای مشاهده سایت جدید به iranintl.com مراجعه کنید.

پرس‌تی‌وی: ایران پیشنهاد وام ۱۵ میلیارد دلاری اروپا را رد کرد

پرس‌تی‌وی، شبکه خبری انگلیسی‌زبان صداوسیمای جمهوری اسلامی ایران، در گزارشی اعلام کرد تهران پیشنهاد دریافت وامی ۱۵ میلیارد دلاری از سوی کشورهای اروپایی برای کمک به اقتصاد این کشور در برابر تحریم‌ها را رد کرده است.

این گزارش پس آن منتشر می‌شود که یک مقام ارشد اروپایی گفت ایران ممکن است با توافقی مشابه موافقت کند.

پرس‌تی‌وی روز چهارشنبه ۱۳ شهریور بدون ارائه جزئیات بیشتر نوشت: «ایران وام ۱۵ میلیارد دلاری پیشنهادی اتحادیه اروپا را رد کرده است.»

روز گذشته ژان ایو لو دریان، وزیر خارجه فرانسه، گفت مذاکره درباره ایجاد یک خط اعتباری ۱۵ میلیارد دلاری که ضمانتش درآمد نفتی ایران است، ادامه دارد. این تلاش‌ها در حالی انجام می‌شود که راه‌اندازی این خط منوط به رضایت ایالات متحده آمریکاست.

او به خبرنگاران گفت ایده این است که «یک خط اعتباری به ضمانت نفت در ازای بازگشت به برجام… امنیت خلیج [فارس] و آغاز مذاکرات درباره امنیت منطقه و (برنامه هسته‌ای) بعد از سال ۲۰۲۵، ایجاد شود».

وزیر خارجه فرانسه در ادامه افزود: «اما این اقدام متضمن آن است که رییس جمهوری (دونالد) ترامپ معافیت‌هایی را صادر کند.»

برونو لومر وزیر دارایی فرانسه هم روز سه‌شنبه راهی واشینگتن شد تا درباره سازوکار این مکانیسم اعتباری صحبت کند.  

ایالات متحده آمریکا سال گذشته از برجام خارج شد و تحریم‌ها علیه ایران را برگرداند. این تحریم‌ها در سال جاری شدیدتر شدند و تهران در واکنش به آنها اجرای برخی تعهداتش در چارچوب برجام را متوقف کرد.

امانوئل مکرون، رییس جمهوری فرانسه، تابستان امسال کوشید شرایط را برای آوردن طرفین پای میز مذاکره فراهم کند. به نظر می‌رسد ترامپ در جریان  نشست ماه گذشته سران کشورهای گروه هفت با ایده ایجاد خطوط اعتباری موافق بود. با این حال مقام‌های آمریکایی بعدا امکان برچیدن تحریم‌ها به عنوان شرط آغاز مذاکرات جدید را رد کردند. 

 

در همین حال، عباس عراقچی، معاون سیاسی وزیر امور خارجه ایران، روز سه‌شنبه پس از انجام مذاکرات کارشناسی با مقام‌های دولت فرانسه در پاریس گفت: «از نظر جمهوری اسلامی هیچ مذاکره مجددی در خصوص برجام صورت نخواهد گرفت اما اجرای مطلوب برجام می‌تواند موضوع گفت‌وگوها باشد.»

او که پس از این مذاکرات به اسلوونی رفته است، درباره محتوای مذاکره با فرانسه افزود: «محور مذاکرات با فرانسه درباره نحوه تامین مطالبه جمهوری اسلامی در خصوص فروش نفت و نحوه تامین درآمدهای حاصله از آن است.»

او  گفت: «جمهوری اسلامی ایران همچنان‌که بارها اعلام کرده است تنها در صورتی به اجرای کامل برجام برمی‌گردد که قادر به فروش نفت خود و دسترسی و عواید ناشی از آن به‌صورت کاملا قابل استفاده و بدون هرگونه محدودیتی باشد، و ابتکار فرانسه دقیقا در همین راستا است.»

معاون وزیر امور خارجه ایران تاکید کرد در پی تماس‌های تلفنی مکرون با حسن روحانی، رییس جمهوری ایران، تهران تاکید کرده است که اروپا یا باید از ایران نفت بخرد و یا معادل فروش نفت را «به صورت خط اعتباری، که با درآمدهای نفتی ایران تضمین می‌شود و در حقیقت به نوعی به معنای پیش فروش نفت است، در اختیار ایران قرار دهد».

عراقچی با اشاره به این‌که «میزان این خط اعتباری حدود ۱۵ میلیارد دلار برای مدت چهار ماه یعنی تا پایان سال میلادی است»، گفت: «به این ترتیب در صورت حصول توافق، ایران در چهار ماه آینده معادل صد در صد نفت خود را یا خواهد فروخت یا به‌صورت خط اعتباری دریافت و پیش فروش می‌کند.»

 

تازه چه خبر؟
سازمان حقوق بشر ایران به نقل از منابع آگاه از «مرگ مشکوک» شاهین ناصری، از شاهدان شکنجه نوید افکاری، در سلول انفرادی زندان تهران بزرگ خبر داد. برادر...More
طالبان اسامی شماری از افراد از جمله دو نفر از فرماندهان نظامی طالبان را که به سمت‌های مهم دولتی منصوب کرده است، اعلام کرد. به گفته ذبیح‌الله مجاهد،...More
حسن زرقانی دادستان مشهد از بازداشت شش متهم پرونده کودک‌ربایی در این شهر خبر داد و اعلام کرد که متهم اصلی پرونده هنوز دستگیر نشده وفراری است. زرقانی...More
پارلمان اروپا در قطعنامه‌ای اعلام کرد گروه شبه‌نظامی حزب‌الله لبنان که بارها وفاداری ایدئولوژیک قوی خود به جمهوری اسلامی را نشان داده، دولت لبنان را...More
ارتش سودان در بیانیه‌ای که از تلویزیون دولتی این کشور پخش شد، اعلام کرد تلاش برای کودتا را خنثی کرده و اوضاع تحت کنترل است. یک عضو شورای حکومتی سودان...More