شما صفحه ای از سایت قدیمی ایران اینترنشنال را مشاهده می کنید که دیگر به روز نمی شود. برای مشاهده سایت جدید به iranintl.com مراجعه کنید.

پورمحمدی درباره اعدام‌های دهه ۶۰: ما هنوز تسویه‌حساب نکرده‌ایم

مصطفی پورمحمدی، معاون پیشین وزارت اطلاعات و یکی از اعضای گروه معروف به «هیأت مرگ» که در انجام اعدام‌های دست‌جمعی زندانیان سیاسی در دهه شصت نقش داشت، بار دیگر از این اعدام‌ها دفاع کرد.

او که در دوران محمود احمدی‌نژاد وزیر کشور بود، در گفت‌وگویی تصویری با نشریه «مثلث»، نزدیک به اصولگرایان، اعدام هزاران نفر از اعضای سازمان مجاهدین خلق ایران در زندان‌های این کشور را به افتادن «خمپاره‌ای در جنگ به یک روستا» تشبیه کرد و گفت: «اگر در جنگ یک خمپاره به سمت دشمن شلیک کنیم و بخورد به روستای کنار آنها باید پاسخ بدهیم که چرا به روستا خورد؟»

او اضافه کرد: «حالا من باید بیایم و جواب حقوقی بدهم که فلان خمپاره را در جایی اشتباه یا درست انداخته‌ایم؟ منافقین همه‌شان جنایتکارند و باید در دادگاه محاکمه شوند. آنها آدم کشتند و جنگ کردند و باید به اشد مجازات محکوم شوند.»

این چهره امنیتی کلیدی در جمهوری اسلامی که در دولت حسن روحانی نیز به عنوان «وزیر دادگستری» انتخاب شد؛ با تأکید بر این که «ما هنوز تسویه‌حساب نکرده‌ایم»، ادامه داد: «اکنون وقت این حرف‌ها نیست، وقت تسویه‌حساب است.»

او پرسش‌ها در زمینه اعدام‌های دهه شصت را «حماقت» توصیف کرد و گفت: «به دلیل فضای روانی یا جهالت و حماقت عده‌ای ما بدهکار شده‌ایم؟ ما باید پاسخ بدهیم؟»

سه سال پیش، انتشار یک فایل صوتی از حسینعلی منتظری، قائم مقام وقت رهبر ایران در حضور اعضای هیئت اجرایی اعدام‌ها، واکنش‌های گسترده‌ای در پی داشت.

آیت‌الله منتظری در این فایل صوتی اعدام‌های سال ۱۳۶۷ را «جنایت» توصیف می‌کند و به حاضران می‌گوید: «بزرگترین جنایتی که در جمهوری اسلامی شده و تاریخ ما را محکوم می‌کند به دست شما انجام شده و [نام] شما را در آینده جزو جنایتکاران در تاریخ می‌نویسند.»

پورمحمدی همان موقع پس از انتشار این فایل از خود دفاع کرد. او اکنون نیز درباره این فایل صوتی معتقد است که «افرادی که معتقد به شفاف‌سازی هستند، برای دشمن شفاف‌سازی کردند و جاده‌صاف‌کن دشمن شدند.»

در حالی که یکی از مخاطبان آیت‌الله منتظری، ابراهیم رئیسی، معاون وقت دادستان و رییس کنونی قوه قضائیه بود، پورمحمدی ادامه داد که انتشار این فایل «عملیات مشترک آمریکا، سی‌آی‌اِی، موساد و عربستان برای موج جدید براندازی در ایران بود. اصلاً نباید آن را به این موضوعات کوچک گره بزنیم.»

او بار دیگر تأکید کرد که «اکنون وقت جنگیدن است، وقت حرف‌زدن نیست.. الان وقت به‌حساب‌رسیدن است، وقت زمین‌گیرکردن و محاکمه‌کردن است...»

هزاران مخالف جمهوری اسلامی ایران که اعضای سازمان مجاهدین خلق، فقط بخشی از آنان بودند، در تابستان سال ۱۳۶۷ درحالی‌که دوران محکومیت خود را در زندان‌های جمهوری اسلامی سپری می‌کردند، به صورت جمعی اعدام شدند.

آیت‌الله خامنه‌ای، رهبر جمهوری اسلامی ایران نیز بارها با ابراز مخالفت در زمینه زیرسوال بردن این اعدام‌ها گفته که «نباید جای جلاد و شهید عوض شود».

مصطفی پورمحمدی که سال‌ها معاون و قائم مقام وزارت اطلاعات بوده، پیشتر در گفت‌وگو با همین هفته‌نامه، هر دو روایت رسمی جمهوری اسلامی در خصوص قتل‌های زنجیره‌ای پاییز ۱۳۷۷ یعنی «نقش بیگانه» که مورد تاکید رهبر جمهوری اسلامی بود و همچنین روایت دولت محمد خاتمی درباره «خودسر» بودن مجریان این قتل‌ها را رد کرد و گفت که قتل‌های زنجیره‌ای یک «پروژه» بود که «در سیستم اتفاق افتاد».

پورمحمدی همچنین در مورد ماهیت  وزارت اطلاعات ایران در زمان خودش با افتخار گفت:  وزارت اطلاعات ایران از نیروهای اصیل، پاکار،  باانگیزه و هوشمند تشکیل شده است و جزء چهار کشوری است که بیشترین نفوذ و جاسوسی را در داخل آمریکا انجام داده، به خصوص جاسوسی علمی. 

تازه چه خبر؟
سازمان حقوق بشر ایران به نقل از منابع آگاه از «مرگ مشکوک» شاهین ناصری، از شاهدان شکنجه نوید افکاری، در سلول انفرادی زندان تهران بزرگ خبر داد. برادر...More
طالبان اسامی شماری از افراد از جمله دو نفر از فرماندهان نظامی طالبان را که به سمت‌های مهم دولتی منصوب کرده است، اعلام کرد. به گفته ذبیح‌الله مجاهد،...More
حسن زرقانی دادستان مشهد از بازداشت شش متهم پرونده کودک‌ربایی در این شهر خبر داد و اعلام کرد که متهم اصلی پرونده هنوز دستگیر نشده وفراری است. زرقانی...More
پارلمان اروپا در قطعنامه‌ای اعلام کرد گروه شبه‌نظامی حزب‌الله لبنان که بارها وفاداری ایدئولوژیک قوی خود به جمهوری اسلامی را نشان داده، دولت لبنان را...More
ارتش سودان در بیانیه‌ای که از تلویزیون دولتی این کشور پخش شد، اعلام کرد تلاش برای کودتا را خنثی کرده و اوضاع تحت کنترل است. یک عضو شورای حکومتی سودان...More