شما صفحه ای از سایت قدیمی ایران اینترنشنال را مشاهده می کنید که دیگر به روز نمی شود. برای مشاهده سایت جدید به iranintl.com مراجعه کنید.

کارزار توییتری اعتراض به حکم اعدام نوید افکاری؛ هزاران کاربر خواهان لغو فوری حکم شدند

کاربران توییتر شامگاه سه‌شنبه کارزاری را در اعتراض به صدور و تایید حکم اعدام نوید افکاری آغاز کردند و خواهان لغو فوری این حکم شدند.

در این کازار توییتری که ساعت ساعت ۲۱ سه‌شنبه شب آغاز شد، کاربران با هشتگ‌های #نویدمان_را_اعدام_نکنید و #SaveNavidAfkari به حکم اعدام #نوید_افکاری اعتراض کردند و طی چند ساعت این هشتگ‌ها را به ترند اول ایران تبدیل کردند.

پایگاه خبری هرانا جمعه هفتم شهریور ماه اعلام کرد که حکم اعدام نوید افکاری که در اعتراض‌های مرداد ۹۷ در شیراز بازداشت شده بود، در دیوان عالی کشور تایید و اعاده دادرسی او رد شده است. 

بنابر این گزارش، نوید افکاری به دو بار اعدام، شش سال و شش ماه حبس و ۷۴ ضربه شلاق، وحید افکاری، به ۵۴ سال و شش ماه زندان و ۷۴ ضربه شلاق و حبیب افکاری به ۲۷ سال و سه ماه زندان و ۷۴ ضربه شلاق محکوم شده‌اند. 

نوید افکاری، جوان گچ‌کار و کشتی‌گیر به همراه برادرش وحید افکاری۲۶ شهریور سال ۹۷ و چند هفته پس از اعتراض‌های مرداد ۹۷ در شیراز بازداشت شدند. آنها پس از ماه‌‌ها بازداشت موقت در آگاهی و اداره اطلاعات شیراز، متهم شدند که یک نیروی امنیتی به نام حسن ترکمان را به دلیل «مشارکت او در سرکوب شهروندان معترض به قتل رسانده‌اند». 

نوید و وحید افکاری اتهامات وارده را به شدت رد کرده‌اند. آنها که از دو سال قبل در بازداشت هستند بعد از رد شدن اعاده دادرسی با ارسال فایل‌های صوتی از زندان اعلام کردند که برای پذیرش این اتهام طی دو سال بازداشت به انواع مختلف مورد  شکنجه‌های جسمی و روانی قرار گرفته‌اند.

نوید افکاری تاکید کرده است که مدت‌ها برای اعترافات اجباری شکنجه شده است. او گفت که «قوه قضاییه و صدا و سیما اعتراف مرا به شکل تکه‌تکه و سانسور شده که روال کارشان است، پخش کردند. چون من بی‌گناهم و به همین دلیل هیچ سند و مدرکی دال بر مجرمیت من وجود ندارد، تنها ابزارشان همین است؛ اقرار زیر شکنجه.»

او با بیان اینکه «من از ابتدای دستگیری‌ام بی‌گناهی‌ام را فریاد زدم»، گفت که در دوره بازداشت «هفته‌ها توی زیر زمین انفرادی» و «ساعت‌ها آویزان بودن به سقف اتاق شکنجه» بوده و به طور مداوم با روش «پلاستیک کشیدن به سر» از سوی نیروهای امنیتی و اطلاعاتی تحت شکنجه قرار گرفته است دو مامور آگاهی به نام‌های «ستوان عباسی و زارع مویدی با لوله آهنی و باتوم» ساعت‌ها او را شکنجه کرده و دستش را شکستند.

در بخشی از این فایل‌های صوتی، نوید افکاری گفت که طی دو سال بازداشت «جز قانون‌شکنی و ظلم و توهین و شکنجه و پرونده‌سازی و دروغ چیزی ندیدیم».

نوید افکاری گفت که «در خرداد سال ۹۸ به دادگاه انقلاب احضار شدم و  محمود ساداتی رییس دادگاه انقلاب شیراز و قاضی شعبه رسیدگی‌کننده به این پرونده بدون مقدمه و بدون رعایت قوانین دادگاه، بعد از خواندن آیه ۳۳ سوره مائده، گفت که شما محارب و دشمن خدا هستید و به زودی در مصلای شاهچراغ خودم اعدامت می‌کنم.»

وحید افکاری برادر نوید نیز که اکنون به ۲۵ سال زندان محکوم شده در یک فایل صوتی گفت که از زمان بازداشتش در ۲۶ شهریور سال ۹۷ در سلول انفرادی و تحت شکنجه شدید و تحت فشار شکنجه، اقدام به خودکشی کرده است.

او اعلام کرد که با وجود شکنجه و بازداشت پدر و شوهرخواهرش و تهدید به بازداشت دیگر اعضای خانواده‌، طبق اوراق پرونده نه در آگاهی، نه دادسرا «هیچ ورقه‌ای» را امضا نکرده است.

وحید افکاری با نقل بخشی از دفاعیات خود در دادگاه، گفت که به قاضی گفته است: «اگر شخصی ادعا می‌کند من را در زمان و مکان وقوع قتل دیده احضارش کنید تا همه ما ببینیمش و اگر دوربینی حضور من را در محل قتل یا حتی چند کیلومتری محل  قتل مشخص کرده به ما نشان بدهید. اگر خطوط موبایل من در محل و حتی منطقه قتل آنتن‌دهی داشته مدارکش را ارائه کنید. اگر حتی وسیله نقلیه‌ای از من در محل قتل یا مناطق اطراف توسط اشخاص یا دوربینی ضبط شده ما را هم خبر کنید و اگر آلت جرمی از قبیل آلت قتاله‌ای یا هر چیزی از من یا منزل‌مان کشف شده، به ما نشان دهید تا ببینیم. اگر در وسایل زندگی ما نشانی از ارتکاب جرم کشف شده ارائه دهید.»

پس از آنکه برادران افکاری اعلام کردند «بی‌گناه» هستند و در دوره بازداشت به شدت مورد شکنجه قرار گرفته‌اند، خبرگزاری میزان، خبرگزاری رسمی قوه قضاییه، نوشت که «با بازبینی فیلم دوربین مداربسته واقع در خیابان محل تعقیب مقتول، شخصی به نام نوید افکاری در خصوص این پرونده به عنوان متهم دستگیر شده» است.

حسن یونسی، وکیل برادران افکاری که فرزند علی یونسی وزیر اسبق اطلاعات است، ولی روز سه‌شنبه در مصاحبه با وب‌سایت امتداد، گفت که  هیچ تصویری از لحظه ارتکاب قتل حسن ترکمان وجود ندارد و « فیلم مورد ادعای [خبرگزاری قوه قضاییه] مربوط به یک ساعت قبل از زمان قتل است.

پیشتر نیز وحید افکاری در فایل صوتی با تاکید بر بی‌گناهی خود و برادرش، گفت که دستگاه‌های امنیتی و قضایی جمهوری اسلامی برای ساختن تصویر وجود امنیت «انسان‌های بی‌گناه را بدون مدرک بازداشت‌شان می‌کنند و بدون مدرک محاکمه‌شان می‌کنند و به آنها حکم می‌دهند، زندگی‌شان می‌گیرند و حتی اعدام‌شان می‌کنند.»

تازه چه خبر؟
سازمان حقوق بشر ایران به نقل از منابع آگاه از «مرگ مشکوک» شاهین ناصری، از شاهدان شکنجه نوید افکاری، در سلول انفرادی زندان تهران بزرگ خبر داد. برادر...More
طالبان اسامی شماری از افراد از جمله دو نفر از فرماندهان نظامی طالبان را که به سمت‌های مهم دولتی منصوب کرده است، اعلام کرد. به گفته ذبیح‌الله مجاهد،...More
حسن زرقانی دادستان مشهد از بازداشت شش متهم پرونده کودک‌ربایی در این شهر خبر داد و اعلام کرد که متهم اصلی پرونده هنوز دستگیر نشده وفراری است. زرقانی...More
پارلمان اروپا در قطعنامه‌ای اعلام کرد گروه شبه‌نظامی حزب‌الله لبنان که بارها وفاداری ایدئولوژیک قوی خود به جمهوری اسلامی را نشان داده، دولت لبنان را...More
ارتش سودان در بیانیه‌ای که از تلویزیون دولتی این کشور پخش شد، اعلام کرد تلاش برای کودتا را خنثی کرده و اوضاع تحت کنترل است. یک عضو شورای حکومتی سودان...More