شما صفحه ای از سایت قدیمی ایران اینترنشنال را مشاهده می کنید که دیگر به روز نمی شود. برای مشاهده سایت جدید به iranintl.com مراجعه کنید.

کارزار کاربران در اعتراض به کشته شدن دست‌کم ۱۰ سوخت‌بر در سراوان بر اثر شلیک ماموران

 

هزاران کاربران توییتر طی شبانه روز گذشته با راه‌اندازی کارزاری مجازی به کشته شدن دست‌کم ۱۰ سوخت‌بر و مجروح شدن شمار دیگری از آنها در اثر شلیک ماموران اعتراض کرده و کشتار سوخت‌بران در سراوان را به ترند اول ایران تبدیل کردند.

در این کارزار، هزاران کاربر توییتر ضمن اعتراض به کشتار سوخت‌بران در مرز سراوان، از اعتراض روز سه‌شنبه مردم این شهر به برخورد خشونت‌آمیز و کشتار سوخت‌بران حمایت کردند.

کاربران از جمله با هشتگ #سراوان_تنها_نیست، #سوخت‌بر_نکشید، #DontKillBalochi و #سراوان به کشتار سوخت‌بران و تبعیض حکومتی نسبت به مردم  بلوچ در سراوان و استان سیستان و بلوچستان اعتراض کردند.

این کارزار پس از آن شکل گرفت که دست‌کم ۱۰ سوخت‌بر در منطقه مرزی سراوان بر اثر تیراندازی ماموران کشته شدند و شمار دیگری از سوخت‌بران نیز زخمی شدند.

پس از آن در روز سه‌شنبه شماری از مردم سراوان و خانواده‌های کشته شدگان اقدام به برگزاری تجمع اعتراضی مقابل فرمانداری سراوان کردند و برای ساعاتی وارد ساختمان فرمانداری نیز شدند.

یکی از کاربران در واکنش به کشتار سوخت‌بران در سراوان، نوشت: سوخت‌برها را که کشتید، اینترنت سراوان را هم قطع کردید؟ ما که ندید می‌دانیم این کار معنیش ابلاغیه برای کشتار است. به مردم عزیز آن ناحیه می‌گویم که #سراوان_تنها_نیست و به سهم خودم صدای شما خواهم بود.

کاربر دیگری نیز در صفحه توییتر خود با اشاره به اینکه برخورد و تیراندازی ماموران که نتیجه‌ آن کشته شدن و سوختن سوخت‌برها در آتش خواهد بود یا در صورت توقیف پرداخت جریمه‌ کمرشکن و ضبط خودرو، نشان می‌دهد که انتخاب شغل سوخت‌بری به دلیل فقر و بیکاری است.

مهدی محمودیان، فعال سیاسی، هم نوشت: «جناب نمایندگان مجلس خبرگان رهبری، که خدای‌تان از دوچرخه سواری زنان خشمگین می‌شد، از خدایتان بپرسید آیا امشب از سرخی آسمان سراوان خونین شرمنده نیست؟»

ویدا ربانی، روزنامه‌نگار، در توییتی نوشت که به کولبر و سوخت‌بر به سادگی شلیک می‌شود، برای آفتابه دزدی حکم قطع ید صادر می‌شود، ولی کسی با برادران قاچاقچی  و اسکله‌های غیرمجاز برخورد کرد؟ اختلاسگرا چطور محاکمه می‌شوند؟ او تاکید کرد که اگر این فسادهای گسترده نبود شاید این ملت لازم نبود برای یک لقمه نان، جانش را کف دستش بگیرد.

همزمان تقی دژاکام، از نویسندگان کیهان و حمزه غالبی مشاور و مسئول ستاد جوانان میرحسین موسوی در انتخابات ریاست جمهوری سال ۸۸ که ساکن فرانسه است، در صفحه توییتر خود سوخت‌بران کشته شده را «قاچاقچی» نامیدند.

الهام صالحی یکی از کاربران اما در پاسخ نوشت: «اگر یک بار سراوان رفته بودید فرق سوخت‌بر با قاچاقچی را دقیقا می‌دانستید: از خانه که چه عرض کنم بهتر است بگویم از کومه که بیرون می‌زنند برگشتن‌شان با شانس است.»

محمد آقازاده، روزنامه‌نگار، نیز در توییتی تاکید کرد که «صد میلیارد دلار در ده سال از کشور قاچاق شده، چرا هیچ‌کدام از ارزبرها شناسایی و محاکمه نشدند، با این پول می‌شد کشور را در مدار توسعه قرار داد و همه کولبرها و سوخت‌برها با داشتن کار این شغل را رها می کردند. آنها که به‌خاطر قاچاق یقه جرمی دهند چرا از خروج صد میلیارد دلار هیچ نمی‌گویند.»

تازه چه خبر؟
سازمان حقوق بشر ایران به نقل از منابع آگاه از «مرگ مشکوک» شاهین ناصری، از شاهدان شکنجه نوید افکاری، در سلول انفرادی زندان تهران بزرگ خبر داد. برادر...More
طالبان اسامی شماری از افراد از جمله دو نفر از فرماندهان نظامی طالبان را که به سمت‌های مهم دولتی منصوب کرده است، اعلام کرد. به گفته ذبیح‌الله مجاهد،...More
حسن زرقانی دادستان مشهد از بازداشت شش متهم پرونده کودک‌ربایی در این شهر خبر داد و اعلام کرد که متهم اصلی پرونده هنوز دستگیر نشده وفراری است. زرقانی...More
پارلمان اروپا در قطعنامه‌ای اعلام کرد گروه شبه‌نظامی حزب‌الله لبنان که بارها وفاداری ایدئولوژیک قوی خود به جمهوری اسلامی را نشان داده، دولت لبنان را...More
ارتش سودان در بیانیه‌ای که از تلویزیون دولتی این کشور پخش شد، اعلام کرد تلاش برای کودتا را خنثی کرده و اوضاع تحت کنترل است. یک عضو شورای حکومتی سودان...More