شما صفحه ای از سایت قدیمی ایران اینترنشنال را مشاهده می کنید که دیگر به روز نمی شود. برای مشاهده سایت جدید به iranintl.com مراجعه کنید.

کمبود و گرانی ماسک یک روز پس از اجرای دستور دولت؛ دوباره پلیس وارد شد

یک روز پس از آغاز اجرایی شدن دستور دولت ایران برای استفاده  اجباری از ماسک در مکان‌های عمومی و سرپوشیده،‌ گزارش‌ها حاکی از کمبود و گرانفروشی در نقاط مختلف کشور است؛ هم‌زمان پلیس نیز از ورود دوباره به مساله و کشف انبارهای احتکار خبر می‌دهد.

نادر مرادی، معاون نظارت بر اماکن عمومی پلیس تهران،‌ روز دوشنبه ۱۶ تیرماه از کشف بیش از دو میلیون و ۷۰۰ هزار ماسک و بیش از دو میلیون جفت دستکش به همراه سایر کالاها از جمله الکل و مواد ضدعفونی‌کننده تنها از یک انبار احتکاری در غرب تهران خبر داد.

مرادی اعلام کرد پلیس برای مقابله با احتکار و گرانفروشی ماسک ورود کرده است.

در حالی که علی فاطمی،‌ نایب‌رییس انجمن داروسازان ایران،‌ کمبود ماسک در شهرستان و شهرهای کوچک را تایید می‌کند؛ محمدرضا شانه‌ساز،‌ رییس سازمان غذا و دارو، می‌گوید در حال حاضر مشکلی از لحاظ کمبود و یا تولید ماسک در کشور وجود ندارد.

فاطمی اعلام کرده که به دلیل اختلاف قیمت «قاچاق معکوس» شکل گرفته و برخی به‌ علت گرانی دلار، بخشی از ماسک‌ها را از کشور خارج می‌کنند.

در برخی استان‌ها از جمله خراسان شمالی مقام‌های رسمی کمبود ماسک را تایید کرده‌اند.

پیشتر نیز در موج ابتدایی شیوع بیماری کرونا و پیک آن در اسفندماه کمبود اقلام بهداشتی از جمله ماسک و مواد ضدعفونی‌کننده و همچنین افزایش صعودی قیمت آن‌ها در تهران و شهرستان‌ها اتفاق افتاده بود.

با دستور ستاد مقابله با کرونا در ایران از روز یکشنبه استفاده از ماسک در مکان‌های عمومی و سرپوشیده اجباری شده است.

 

ادامه شیوع بیماری؛ از مبتلایان هم کنکور گرفته می‌شود

هم‌زمان با گزارش‌ها درباره تشدید سریع ویروس کرونا در سراسر کشور و تایید عدم وجود استان سفید از سوی سخنگوی وزارت بهداشت درمان و آموزش پزشکی،‌ نگرانی‌ها درباره برگزاری آزمون‌های پیش روی کنکور سراسری افزایش یافته است.

شمار بالای شرکت‌کنندگان در این آزمون طی روزهای گذشته حاشیه‌های مربوط به آن را بیشتر کرده است.

محمد وحیدی، نایب‌رییس کمیسیون آموزش تحقیقات و فناوری مجلس، از قطعیت برگزاری کنکور خبر داده و گفته حتی از کسانی که در قرنطینه یا بیمارستان باشند در همان مکان آزمون گرفته خواهد شد.

وحیدی می‌گوید: «امکان لغو آزمون کنکور سال ۱۳۹۹ وجود ندارد،‌ زیرا نمی‌توان دانشگاه را یک سال تعطیل کرد.»

 

تخت‌های بیمارستانی در حال پر شدن

طی چند روز گذشته مسئولان محلی در استان‌های مختلف از پر شدن ظرفیت تخت‌های بیمارستانی مختص بیماران کرونا خبر داده‌اند.

در تهران پیام طبرسی،‌ مدیر بخش عفونی بیمارستان مسیح دانشوری،‌ هشدار داده بسیاری از بیمارستان‌های پذیرش‌کننده بیماران کرونا تکمیل شده‌اند. 

در استان‌های اصفهان، خراسان رضوی،‌ زنجان، بوشهر و گلستان و شماری از شهرستان‌های دارای وضعیت قرمز مسئولان حوزه پزشکی و بهداشتی هشدارهای مشابهی درباره کمبود اقلام بهداشتی،‌ دستگاه‌‌های تنفسی و پر شدن ظرفیت مطرح کرده‌اند.

در استان البرز، رییس دانشگاه علوم پزشکی از پر شدن تخت‌های بخش‌های مراقبت‌های ویژه خبر داده است.

تازه چه خبر؟
سازمان حقوق بشر ایران به نقل از منابع آگاه از «مرگ مشکوک» شاهین ناصری، از شاهدان شکنجه نوید افکاری، در سلول انفرادی زندان تهران بزرگ خبر داد. برادر...More
طالبان اسامی شماری از افراد از جمله دو نفر از فرماندهان نظامی طالبان را که به سمت‌های مهم دولتی منصوب کرده است، اعلام کرد. به گفته ذبیح‌الله مجاهد،...More
حسن زرقانی دادستان مشهد از بازداشت شش متهم پرونده کودک‌ربایی در این شهر خبر داد و اعلام کرد که متهم اصلی پرونده هنوز دستگیر نشده وفراری است. زرقانی...More
پارلمان اروپا در قطعنامه‌ای اعلام کرد گروه شبه‌نظامی حزب‌الله لبنان که بارها وفاداری ایدئولوژیک قوی خود به جمهوری اسلامی را نشان داده، دولت لبنان را...More
ارتش سودان در بیانیه‌ای که از تلویزیون دولتی این کشور پخش شد، اعلام کرد تلاش برای کودتا را خنثی کرده و اوضاع تحت کنترل است. یک عضو شورای حکومتی سودان...More