شما صفحه ای از سایت قدیمی ایران اینترنشنال را مشاهده می کنید که دیگر به روز نمی شود. برای مشاهده سایت جدید به iranintl.com مراجعه کنید.

گزارش‌ها از تهدید شدن خانواده پنج معترض دی ۹۶ برای منع اطلاع‌رسانی و تجمع

 

بر اساس گزارش‌ها، خانواده پنج تن از معترضان دی‌ماه۹۶ که از سوی دادگاه انقلاب به اعدام محکوم شده‌‌اند، مورد تهدید قرار گرفته‌اند که در مورد وضعیت آنها تجمع یا اطلاع‌رسانی نکنند.

این در حالی است که این خانواده‌ها، فعالان حقوق بشر و همچنین سازمان حقوق بشر ایران نسبت به احتمال «اجرای مخفیانه حکم اعدام» این معترضان که در زندان مرکزی اصفهان محبوسند، هشدار داده‌اند.

داریوش زند، فعال حقوق بشر، روز پنجشنبه در توییتی نوشت دستکم خانواده یکی از این پنج معترض موفق شده با عضو زندانی خانواده‌اش ملاقات کند.

او در ادامه از قول این خانواده نقل کرده است: «در چند روز گذشته نهادهای امنیتی بارها به منزل ما مراجعه کردند و تهدید کردند که تجمع و اطلاع‌رسانی نکنید وگرنه برایتان بد می‌شود.»

شیما بابایی، دیگر فعال حقوق بشر، هم در حساب توییترش به تلاش نیروهای امنیتی برای «گرفتن تعهد از بعضی خانواده‌ها» جهت عدم تجمع و اطلاع‌رسانی اشاره کرده است.

او در توییت دیگری نوشته مسئولان، شب گذشته به این معترضان گفته‌‌اند صبح جمعه حکمشان اجرا خواهد شد.

او افزوده عباس محمدی، یکی از این معترضان، دچار حمله عصبی شده و روز پنجشنبه در ملاقات با خانواده‌اش گفته «دوز بالای آرام‌بخش» دریافت کرده است.

 

 

نزدیکان پنج معترض دی‌ماه ۹۶ روز چهارشنبه با تجمع مقابل این زندان و شامگاه چهارشنبه مقابل دادگستری نیکبخت اصفهان، خواهان کسب خبری از وضعیت این معترضان زندانی شده بودند.

نزدیکان این معترضان بازداشتی گفته بودند تماس آنها از داخل زندان با خانواده‌هایشان قطع شده است و اطلاعی از وضعیتشان در داخل زندان در دست نیست.

 

نگرانی‌ها درباره  قریب الوقوع بودن اعدام این معترضان

سازمان حقوق بشر ایران نیز گزارش داده بود که امنیتی شدن فضای شهر نیکبخت اصفهان، محل زندگی این پنج معترض زندانی، و همچنین اظهارات برخی مقام‌های مسئول، «سبب نگرانی شدید از اجرای مخفیانه حکم» آنها شده است.

این سازمان حقوق بشری به نقل از منابع مطلع گزارش داده بود که از روز گذشته، تماس مهدی صالحی قلعه شاهرخی، محمد بسطامی، مجید نظری کندری، هادی کیانی و عباس محمدی، پنج معترض محکوم به اعدام و محبوس در زندان مرکزی اصفهان با خانواده‌هایشان قطع شده است و برخی مسئولان حرف‌هایی به خانواده‌ها زده‌اند که «شائبه قریب الوقوع بودن اعدام این پنج زندانی» را ایجاد کرده است.

 

 

همزمان، گروه وسیعی از کاربران توییتر با هشتگ #لغو_فوری_اعدام خواستار لغو حکم اعدام این پنج معترض شدند و این هشتگ در حال حاضر به داغ‌ترین هشتگ‌ توییتر فارسی تبدیل شده است.

خبر تایید حکم اعدام  این معترضان از سوی دیوان عالی کشور پنج روز قبل منتشر شد.

محمدرضا حبیبی، رییس دادگستری اصفهان، نیز روز ششم تیر در سخنرانی پیش از خطبه‌های نماز جمعه اصفهان از «صدور حکم نهایی مفسد فی‌الارض» در هشت پرونده مربوط به اعتراضات دی۹۶ و آبان ۹۸ خبر داده بود.

یک ماه بعد در ششم مرداد ماه و به دنبال انتشار اسامی پنج تن از معترضان دی۹۶ که از سوی شعبه ۲ دادگاه انقلاب اصفهان به اعدام محکوم شده‌اند و خبر تایید این حکم، دادگستری کل استان اصفهان در اطلاعیه‌ای صدور حکم اعدام برای هشت نفر از معترضان دی۹۶ و آبان۹۸ را تایید کرد ولی عنوان کرد که «تاکنون هیچ‌گونه تایید اجرای حکمی در این زمینه» از سوی مراجع عالی قضایی واصل نشده است.

با این حال، پس از این اطلاعیه دادگستری اصفهان، تماس هر پنج معترض محکوم به اعدام اعتراضات دی ماه ۹۶ و محبوس در زندان مرکزی اصفهان با بیرون از زندان قطع شد.

تازه چه خبر؟
سازمان حقوق بشر ایران به نقل از منابع آگاه از «مرگ مشکوک» شاهین ناصری، از شاهدان شکنجه نوید افکاری، در سلول انفرادی زندان تهران بزرگ خبر داد. برادر...More
طالبان اسامی شماری از افراد از جمله دو نفر از فرماندهان نظامی طالبان را که به سمت‌های مهم دولتی منصوب کرده است، اعلام کرد. به گفته ذبیح‌الله مجاهد،...More
حسن زرقانی دادستان مشهد از بازداشت شش متهم پرونده کودک‌ربایی در این شهر خبر داد و اعلام کرد که متهم اصلی پرونده هنوز دستگیر نشده وفراری است. زرقانی...More
پارلمان اروپا در قطعنامه‌ای اعلام کرد گروه شبه‌نظامی حزب‌الله لبنان که بارها وفاداری ایدئولوژیک قوی خود به جمهوری اسلامی را نشان داده، دولت لبنان را...More
ارتش سودان در بیانیه‌ای که از تلویزیون دولتی این کشور پخش شد، اعلام کرد تلاش برای کودتا را خنثی کرده و اوضاع تحت کنترل است. یک عضو شورای حکومتی سودان...More