شما صفحه ای از سایت قدیمی ایران اینترنشنال را مشاهده می کنید که دیگر به روز نمی شود. برای مشاهده سایت جدید به iranintl.com مراجعه کنید.

گزارش برخی منابع از احتمال موافقت ترامپ با طرح فرانسه درباره ایران 

برخی از رسانه‌ها و مقامات آمریکایی از احتمال موافقت دونالد ترامپ، رییس جمهور آمریکا، با پیشنهاد امانوئل مکرون همتای فرانسوی‌اش، مبنی بر واگذاری یک خط اعتباری ۱۵ میلیارد دلاری به ایران خبر داده‌اند.

سایت خبری «دیلی بیست» در مقاله‌ای به نقل از منابع آگاه نوشت که ترامپ در هفته‌های اخیر به گونه‌ای رفتار کرده که مقام‌های خارجی، اعضای دولتش و همچنین کسانی که در مذاکرات با ایران نقش دارند، بر این عقیده‌اند که رییس جمهور آمریکا در حال بررسی طرح فرانسه است تا ایران به اجرای کامل تعهدات برجامی‌اش برگردد

کریس مورفی، سناتور دموکرات آمریکایی با انتشار این مقاله در صفحه توییتر خود نوشت: «بنابراین ترامپ به ایران ۱۵ میلیارد دلار خواهد داد تا این کشور به توافقی که او پیشتر پاره کرده باز گردد، زیرا او بدتر از این توافق هرگز ندیده بود؟ سرم درد گرفت.»

بن رودز، مشاور امنیت ملی آمریکا در دولت اوباما، نیز در توییتر نوشت: «اوباما تحریم‌ها را کاهش داد تا برنامه هسته‌ای ایران را به عقب براند. ترامپ حالا می‌خواهد تحریم‌ها را کاهش دهد تا یک نشست [با روحانی] برگزار کند و به یک توافقی بازگردد که آن را ترک کرده بود. یک معامله درخشان!»

همچنین تد کروز، سناتور جمهوری‌خواه، به ترامپ هشدار داد که کاهش تحریم‌های ایران برای تضمین یک دیدار با حسن روحانی، «اشتباه بزرگی» خواهد بود.

او به بلومبرگ گفت: «چه دیدار صورت بگیرد یا نگیرد، لغو تحریم‌ها علیه ایران، یک طناب نجات اقتصادی به آیت‌الله [خامنه‌ای] می‌بخشد، در صورتی که ایران همچنان اصلی‌ترین حامی تروریسم در جهان است.»

پیشتر بلومبرگ در گزارشی نوشته بود که طرح کاهش تحریم‌های ایران در نهایت منجر شد که ترامپ، جان بولتون، مشاور پیشین امنیت ملی کاخ سفید، را از دولت خود کنار بگذارد.

این رسانه آمریکایی روز چهارشنبه بیستم شهریور، به نقل از سه منبع آگاه که نامشان فاش نشده، نوشت که روز دوشنبه، طرح کاستن تحریم‌های ایران، با هدف فراهم کردن امکان مذاکره با رهبران جمهوری اسلامی، در جلسه‌ای در کاخ سفید مطرح شد، اما در این جلسه، بولتون با این طرح به شدت مخالفت کرد. 

در مقابل، استیون منوچین، وزیر خزانه‌داری آمریکا، از حامیان این طرح در جلسه روز دوشنبه بوده است.

همچنین ترامپ روز چهارشنبه در میان خبرنگاران در پاسخ به پرسشی درباره ایران، احتمال کم شدن تحریم‌های اقتصادی علیه ایران با هدف فراهم کردن امکان دیدار و گفت‌وگو با حسن روحانی، رییس جمهوری ایران، را رد نکرد و گفت: «ببینیم چه پیش می‌‌آید.»

احتمال موافقت ترامپ با کاهش تحریم‌ها علیه ایران در شرایطی است که تهران اعلام کرده که بدون لغو مجوزها حاضر به مذاکره نیست.

یکی از آخرین اظهار نظرهای مقامات جمهوری اسلامی در این زمینه، سخنان مجید تخت‌روانچی، نماینده دائم ایران در سازمان ملل متحد است که در واکنش به برکناری بولتون گفت: «تا زمان وجود تحریم‌ها، مذاکره منتفی است.»

تازه چه خبر؟
سازمان حقوق بشر ایران به نقل از منابع آگاه از «مرگ مشکوک» شاهین ناصری، از شاهدان شکنجه نوید افکاری، در سلول انفرادی زندان تهران بزرگ خبر داد. برادر...More
طالبان اسامی شماری از افراد از جمله دو نفر از فرماندهان نظامی طالبان را که به سمت‌های مهم دولتی منصوب کرده است، اعلام کرد. به گفته ذبیح‌الله مجاهد،...More
حسن زرقانی دادستان مشهد از بازداشت شش متهم پرونده کودک‌ربایی در این شهر خبر داد و اعلام کرد که متهم اصلی پرونده هنوز دستگیر نشده وفراری است. زرقانی...More
پارلمان اروپا در قطعنامه‌ای اعلام کرد گروه شبه‌نظامی حزب‌الله لبنان که بارها وفاداری ایدئولوژیک قوی خود به جمهوری اسلامی را نشان داده، دولت لبنان را...More
ارتش سودان در بیانیه‌ای که از تلویزیون دولتی این کشور پخش شد، اعلام کرد تلاش برای کودتا را خنثی کرده و اوضاع تحت کنترل است. یک عضو شورای حکومتی سودان...More