شما صفحه ای از سایت قدیمی ایران اینترنشنال را مشاهده می کنید که دیگر به روز نمی شود. برای مشاهده سایت جدید به iranintl.com مراجعه کنید.

گسترش روزانه وضعیت قرمز کرونا در دست‌کم ۱۲ استان؛ دولت محدودیت‌های جدید را ابلاغ کرد

هم‌زمان با گسترش روزانه وضعیت قرمز کرونا در شهرهای دست‌کم ۱۲ استان ایران ایرج حریرچی، معاون کل وزارت بهداشت درمان و آموزش پزشکی، از ابلاغ اقدامات محدودیتی به استانداران ۱۱ استان خبر داد.

حریرچی روز چهارشنبه ۱۱ تیرماه در یک گفت‌وگوی تلویزیونی گفت: «اقدامات محدودیتی برای مقابله با کرونا به استانداران استان‌های خوزستان، سیستان و بلوچستان، هرمزگان، بوشهر، فارس، آذربایجان شرقی، آذربایجان غربی، خراسان رضوی، کرمان، تهران و البرز ابلاغ شده است.»

ابلاغ این محدودیت‌ها در پی هشدارهای مکرر مقام‌های محلی در استان‌ها صورت می‌گیرد.

محمدرضا نیکبخت، رییس دانشگاه علوم پزشکی لرستان،‌ اعلام کرده غالب شهرستان‌های این استان در وضعیت قرمز ابتلا به کرونا قرار گرفته‌اند و مرگ و میر نیز  نسبت به اوایل افزایش یافته است.

هم‌زمان معاون استاندار خراسان رضوی‌ ضمن اشاره به نزدیک بودن سالگرد «میلاد امام رضا» از شهروندان خواست از سفر به مشهد خودداری کنند. او گفت از  ۲۹ شهرستان این استان دو شهرستان قرمز،‌ هشت شهرستان زرد و ۱۱ شهرستان در وضعیت نارنجی قرار دارند.

این مقام دولت وضعیت هشدار در خراسان رضوی را «نزدیک به قرمز» خواند.

در آذربایجان شرقی مقام‌های دانشگاه علوم پزشکی از پیشی گرفتن دوباره شمار بستری‌ها از ترخیص‌ها خبر می‌دهند.

در شمال کشور نیز روزنامه همشهری از قرار گرفتن استان مازندران در آستانه وضعیت قرمز با افزایش شمار مبتلایان خبر داده؛ معاون دانشگاه علوم پزشکی گلستان هم با بحرانی خواندن وضعیت بیمارستان آق‌قلا گفت وضعیت بیمارستان‌ها اصلا خوب نیست.

بر اساس گزارش روز شنبه وزارت بهداشت استان‌های خوزستان،‌ کردستان،‌ آذربایجان‌های غربی و شرقی،‌ هرمزگان،‌ بوشهر،‌ خراسان رضوی و کرمانشاه در وضعیت «قرمز» قرار دارند. 

همچنین چهار استان سیستان و بلوچستان،‌ ایلام،‌ لرستان و گلستان در وضعیت «هشدار» گزارش شده‌اند. 

روز سه‌شنبه روسای سه بیمارستان در تهران درباره افزایش سه برابری شمار مراجعان مبتلا و تشدید شیوع ویروس میان جوانان هشدار دادند.

ایرج حریرچی،‌ معاون کل وزارت بهداشت،‌ با اشاره به افزایش فشار بر کادر درمانی گفته پزشکان و پرستاران فرصت ترخیص بیماران برای پذیرش بستری را پیدا نمی‌کنند.

همشهری نوشته بسیاری از افرادی که در ۱۰ روز گذشته با حال بد به بیمارستان‌های تهران مراجعه کردند در تعطیلات خرداد در سفر بوده‌اند. 

افزایش سفر‌های بین‌شهری در روزهای تعطیلات در شرایطی صورت گرفت که دولت ایران پیشتر و از اول اردیبهشت‌ماه هم‌زمان با بازگشایی ادارات و اماکن عمومی محدودیت‌ها را لغو کرد.

اکنون شمار مرگ و میر ناشی از کرونا به یک نفر در هر ۱۰ دقیقه رسیده است.

در پی افزایش سفرهای درون و برون‌شهری و رشد تصاعدی شمار مبتلایان و ادامه سه‌رقمی بودن مرگ روزانه،‌ اکنون دولت اعلام کرده که استفاده از ماسک در اماکن عمومی از ۱۵ تیرماه اجباری می‌شود.

رضا جعفرزاده،‌ رییس سازمان هواپیمایی کشور،‌ نیز می‌گوید در صورت بی‌توجهی به پروتکل‌های بهداشتی بازگشت محدودیت‌های پروازی در دستور کار قرار دارد.

با آن‌که طی هفته‌های گذشته مقام‌های ارشد دولت و وزارت بهداشت درباره بازگشت محدودیت‌ها سخن گفته‌اند؛ در عمل ستاد مقابله با کرونا تنها با محدودیت‌های محلی و منطقه‌ای و تاییدشده موافقت می‌کند.

تازه چه خبر؟
سازمان حقوق بشر ایران به نقل از منابع آگاه از «مرگ مشکوک» شاهین ناصری، از شاهدان شکنجه نوید افکاری، در سلول انفرادی زندان تهران بزرگ خبر داد. برادر...More
طالبان اسامی شماری از افراد از جمله دو نفر از فرماندهان نظامی طالبان را که به سمت‌های مهم دولتی منصوب کرده است، اعلام کرد. به گفته ذبیح‌الله مجاهد،...More
حسن زرقانی دادستان مشهد از بازداشت شش متهم پرونده کودک‌ربایی در این شهر خبر داد و اعلام کرد که متهم اصلی پرونده هنوز دستگیر نشده وفراری است. زرقانی...More
پارلمان اروپا در قطعنامه‌ای اعلام کرد گروه شبه‌نظامی حزب‌الله لبنان که بارها وفاداری ایدئولوژیک قوی خود به جمهوری اسلامی را نشان داده، دولت لبنان را...More
ارتش سودان در بیانیه‌ای که از تلویزیون دولتی این کشور پخش شد، اعلام کرد تلاش برای کودتا را خنثی کرده و اوضاع تحت کنترل است. یک عضو شورای حکومتی سودان...More