شما صفحه ای از سایت قدیمی ایران اینترنشنال را مشاهده می کنید که دیگر به روز نمی شود. برای مشاهده سایت جدید به iranintl.com مراجعه کنید.

گلایه کاربران از افزایش قیمت‌ خوراکی‌ها: تامین سفره تبدیل به آرزو شده است

 

همزمان با گزارش رسمی مرکز آمار ایران مبنی بر تورم نقطه‌ای ۵۶ درصدی اقلام خوراکی در آبان‌ماه،‌ کاربران رسانه‌های اجتماعی می‌گویند با رشد شدید قیمت مرغ، لبنیات و سبزیجات، تامین سفره برای اقشار کم‌درآمد تبدیل به «آرزو» شده است.

حبیب‌الله اسدنژاد، نایب‌رییس کانون سراسری مرغداران گوشتی، اشاره کرده قیمت هر کیلوگرم مرغ به ۳۳ هزار تومان رسیده است. او شرایط ایجادشده را ناشی از «سوء مدیریت و بی‌توجهی مسئولان» خواند.

این مقام صنفی همچنین افزود پیش‌بینی چنین وضعیتی را می‌کرده است.

بر اساس تازه‌ترین گزارش مرکز آمار که شنبه اول آذرماه منتشر شد، نرخ تورم نقطه‌ای کشور در آبان‌ماه سال جاری به ۴۶/۴ درصد رسید و بیشترین افزایش قیمت با ۵۶ درصد در گروه خوراکی‌ها و آشامیدنی‌ها اتفاق افتاده است.

گزارش و آمار رسمی حاکیست گرانی گوشت قرمز و گوشت مرغ سبب حذف یا کاهش میزان مصرف این دو مواد غذایی پروتئینی از سبد غذایی بسیاری از خانوارها شده است.

همزمان در رسانه‌‌های اجتماعی، کاربران از خرید مرغ با قیمت کیلویی ۳۵ هزار تومان خبر می‌دهند و از آن گلایه می‌کنند. کاربری در همین زمینه با طعنه به تاثیر انتخابات آمریکا بر بازار ایران اشاره کرده است.

یک کاربر با اشاره به اینکه «دلار سیاسی و انتخابات آمریکا آرام گرفته» در توییترش نوشت تورم همچنان می‌تازد.

کاربر دیگری با اشاره به اینکه پنج تکه ران مرغ را ۹۴ هزار تومان خریده نوشت: «اندازه کل درآمدهای نفتی امسال تنها در ۶ ماه رانت ارزی با دلار ۴۲۰۰ تومانی دادند که مثلا مرغ گران نشود؟»

 

کاربری به نام احسان تقدسی در توییترش نوشته: «بعد از گرانی گوشت،‌ مرغ آخرین امید اقشار کم‌درآمد ما برای سفره آبرومند است.» 

او می‌گوید با این قیمت‌ها تامین سفره برای طبقه مستضعف تبدیل به «آرزو» خواهد شد.

 

سرایت گرانی به سایر خوراکی‌ها

با این حال، کاربران توییتر از سرایت گرانی و کمیاب شدن سایر اقلام سفره خود نیز انتقاد کرده‌اند.

بر اساس گزارش مرکز آمار ایران، در گروه خوراکی‌ها بیشترین افزایش قیمت مربوط به سبزیجات از قبیل گوجه‌فرنگی و پیاز و همچنین گوشت قرمز و ماکیان بوده است.

صفحه توییتر «اقتصاد ۲۴» اشاره کرده قیمت هر کیلوگرم خیار در تهران به میان ۹ هزار و ۷۰۰ تا ۱۷ هزار تومان رسیده است.

نگاهی به جدول جدید تورم مرکز آمار همچنین نشان می‌دهد نان و غلات نیز افزایش قیمتی نزدیک به ۶۰ درصد نسبت به سال گذشته داشته‌اند.

محمدرضا شکوری، کاربر توییتر، در صفحه‌اش نوشته: «یه روز روغن نیست، یک روز مرغ گران میشه،‌ یک روز گوجه‌ میشه کیلویی ۱۷۰۰۰، یک روز پیاز میشه کیلویی ۱۵۰۰۰، مشکل آرد و کمبود نان برطرف نشده.»

او خطاب به حسن روحانی، رییس‌جمهور، نوشت: «اینها حداقل‌ها برای زیستن هست!»

هادی زارعی، روزنامه‌نگار، هم در توییترش به تورم در لبنیات اشاره کرده است: «شیر هم از سفره محرومان می‌پرد؟»

 

گلایه شهروندان از افزایش مداوم قیمت کالاهای خوراکی در حالی است که هزینه معیشتی طی ماه‌های اخیر بیشتر افزایش یافته است. بر اساس برخی گزارش‌های نهادهای صنفی، خط فقر برای خانواده چهار نفره به ۱۰ میلیون تومان رسیده است.

به تازگی نیز مجله اکونومیست طی گزارش سالانه خود درباره افزایش قیمت کالاهای مصرفی در شهرهای مختلف جهان، طی دوره بحران کرونا، اشاره کرد که بیشترین افزایش مخارج زندگی جهان مربوط به تهران بوده است.

تازه چه خبر؟
سازمان حقوق بشر ایران به نقل از منابع آگاه از «مرگ مشکوک» شاهین ناصری، از شاهدان شکنجه نوید افکاری، در سلول انفرادی زندان تهران بزرگ خبر داد. برادر...More
طالبان اسامی شماری از افراد از جمله دو نفر از فرماندهان نظامی طالبان را که به سمت‌های مهم دولتی منصوب کرده است، اعلام کرد. به گفته ذبیح‌الله مجاهد،...More
حسن زرقانی دادستان مشهد از بازداشت شش متهم پرونده کودک‌ربایی در این شهر خبر داد و اعلام کرد که متهم اصلی پرونده هنوز دستگیر نشده وفراری است. زرقانی...More
پارلمان اروپا در قطعنامه‌ای اعلام کرد گروه شبه‌نظامی حزب‌الله لبنان که بارها وفاداری ایدئولوژیک قوی خود به جمهوری اسلامی را نشان داده، دولت لبنان را...More
ارتش سودان در بیانیه‌ای که از تلویزیون دولتی این کشور پخش شد، اعلام کرد تلاش برای کودتا را خنثی کرده و اوضاع تحت کنترل است. یک عضو شورای حکومتی سودان...More