شما صفحه ای از سایت قدیمی ایران اینترنشنال را مشاهده می کنید که دیگر به روز نمی شود. برای مشاهده سایت جدید به iranintl.com مراجعه کنید.

گزارش تازه وزارت صنعت، معدن و تجارت: افزایش تا ۳۱۴ درصدی ۸۴ قلم کالای اساسی نسبت به مهر ماه گذشته

تازه‌ترین آمار منتشر شده از سوی وزارت صنعت، معدن و تجارت نشان می‌دهد که در مهر ماه سال‌جاری از بین ۸۹ قلم کالای اساسی مورد بررسی قیمت ۸۴ کالا  تا ۳۱۴ درصد نسبت به مهر ماه سال گذشته افزایش داشته است و قیمت اقلام مصرفی روزمره نیز بیش از ۵۰ درصد افزایش یافته است.

از بین ۸۹ کالایی که تغییرات قیمت آن‌ها از مهر ماه سال۹۸ تا ماه مهرماه سال۹۹ در گزارش وزارت صنعت، معدن و تجارت بررسی شده است قیمت ۱۳ کالا از ۱۰۰ تا ۳۱۴ درصد گران‌تر شده است. از جمله چهار نوع تیر آهن بین ۱۹۹/۴  درصد تا  ۳۱۴/۶  درصد افزایش یافته است. همچنین کنجاله سویای وارداتی ۲۷۴/۹  درصد، لپه ۱۴۰/۴ درصد، لوبیا قرمز ۱۰۳/۸ درصد، عدس ۱۷۰ درصد، برنج هندی ۱۶۰/۴ درصد و برنج پاکستانی باسماتی نیز۱۱۲/۴ درصد افزایش قیمت داشته‌اند.

از میان ۸۹ کالای مورد بررسی، همچنین ۲۴ کالا در مهر ماه سال‌جاری نسبت به مهر ماه سال۹۸  بین ۵۰ تا ۱۰۰ درصد افزایش قیمت داشته‌اند.

از جمله تخم مرغ با ۹۴/۵  درصد، گوشت مرغ با ۵۰/۶ درصد، مرغ زنده با ۵۳/۳ درصد، شکر با ۵۸/۱  درصد، قند شکسته با ۵۳/۱ درصد، کره پاستوریزه با ۷۲/۶  درصد، لوبیا چیتی با ۷۸ درصد، نخود با ۸۶/۶ درصد و همچنین گوجه فرنگی با ۸۱/۳  درصد، پیاز با ۶۳/۸  درصد و موز با ۷۴/۱ درصد از جمله کالاهایی مصرفی هستند قیمت آنها در مهر ماه سال‌جاری نسبت به مهر ماه ۹۸ بین ۵۰ تا صد درصد افزایش یافته است.

در آمار اعلام شده از سوی وزارت صنعت، معدن و تجارت همچنین کنجاله سویای وارداتی  که نوعی خوراک دام و طیور است نسبت به مهر ماه سال گذشته بیش از ۲۷۰ درصد گران شده است. این افزایش قیمت به طور مستقیم بر افزایش قیمت مرغ تاثیر گذاشته و قیمت هر کیلو گوشت مرغ را در هفته‌های گذشته به بیش از ۳۰ هزار تومان رساند.

مرکز آمار ایران در گزارشی که شنبه اول آذرماه منتشر کرده بود، نرخ تورم نقطه‌ به نقطه در آبان‌ماه سال جاری ۴۶/۴ درصد اعلام کرد.

در گزارش مرکز آمار نرخ تروم برای خانوارهای شهری بیش از ۴۵ درصد و برای خانوارهای روستایی بالاتر از ۵۰ درصد اعلام شده بود که به معنای آن است خانوار ایرانی برای خرید «کالا و خدمات یکسان» در آبان سال‌جاری باید نزدیک به ۵۰ درصد هزینه‌های بیشتری نسبت به آبان پارسال پرداخت کند.

آمار اعلام شده از سوی وزارت صنعت، معدن و تجارت اما رشد قیمت‌ها در ۸۴ قلم از کالاها که بخشی از آن کلاهای اساسی و خوراکی است تا ۳۱۴ درصد اعلام کرده است.

تازه چه خبر؟
سازمان حقوق بشر ایران به نقل از منابع آگاه از «مرگ مشکوک» شاهین ناصری، از شاهدان شکنجه نوید افکاری، در سلول انفرادی زندان تهران بزرگ خبر داد. برادر...More
طالبان اسامی شماری از افراد از جمله دو نفر از فرماندهان نظامی طالبان را که به سمت‌های مهم دولتی منصوب کرده است، اعلام کرد. به گفته ذبیح‌الله مجاهد،...More
حسن زرقانی دادستان مشهد از بازداشت شش متهم پرونده کودک‌ربایی در این شهر خبر داد و اعلام کرد که متهم اصلی پرونده هنوز دستگیر نشده وفراری است. زرقانی...More
پارلمان اروپا در قطعنامه‌ای اعلام کرد گروه شبه‌نظامی حزب‌الله لبنان که بارها وفاداری ایدئولوژیک قوی خود به جمهوری اسلامی را نشان داده، دولت لبنان را...More
ارتش سودان در بیانیه‌ای که از تلویزیون دولتی این کشور پخش شد، اعلام کرد تلاش برای کودتا را خنثی کرده و اوضاع تحت کنترل است. یک عضو شورای حکومتی سودان...More