شما صفحه ای از سایت قدیمی ایران اینترنشنال را مشاهده می کنید که دیگر به روز نمی شود. برای مشاهده سایت جدید به iranintl.com مراجعه کنید.

یک مقام ایرانی: آمریکا برای لغو تحریم‌های غیرهسته‌ای مقاومت می‌کند

 

یک مقام جمهوری اسلامی ایران درباره مذاکرات جاری در مورد برجام گفت: «مقاومت واشینگتن در برابر لغو تحریم‌های غیرهسته‌ای، اصلی‌ترین مانع تلاش‌ها در مذاکرات است.»

این مقام ایرانی که نامش فاش نشده در گفت‌وگو با خبرگزاری کیودوی ژاپن ادامه داد ایران به دنبال ایجاد یک اجماع درباره طرح خود موسوم به «طرح مرحله نهایی» است و به دیگر طرف‌ها هشدار داده که زمان اندکی برای کاهش شکاف‌ها وجود دارد.

بر اساس این گزارش، هدف ابتکار جدید ایران برای خروج از بن‌بست در مذاکرات برجام، پیشبرد همزمان لغو تحریم‌های آمریکا علیه ایران و همچنین پیروی کامل جمهوری اسلامی از این توافق است که در چند مرحله پیش‌بینی شده است.

این مقام گفت این طرح در ابتدا از سوی ایران ده روز پیش در یک نشست مقام‌های ارشد در فرانکفورت ارائه شد و سپس همه طرف‌ها در یک نشست مجازی کمیسیون مشترک برجام در روز جمعه هفته گذشته آن را پذیرفتند.

او ادامه داد بر اساس این طرح، آمریکا باید «همه تحریم‌ها اعمال‌شده، دوباره اعمال‌شده، یا دوباره نام‌گذاری شده در دوران ترامپ را در یک مرحله لغو کند.»

این مقام اضافه کرد: «اگرچه آمریکا درک خود را نسبت به طرح ایران نشان داده، ترتیب تدابیر لازم برای لغو تحریم‌ها همچنان مورد بحث است.»

 

غریب‌آبادی: راستی‌آزمایی یعنی بتوانیم نفت صادر کنیم

همچنین کاظم غریب‌آبادی، سفیر ایران در آژانس بین‌المللی انرژی اتمی، در مصاحبه با وب‌سات رهبر جمهوری اسلامی بار دیگر درباره موضع ایران برای بازگشت کامل به برجام گفت آمریکا «باید تمامی تحریم‌ها را به ‌صورت عملی لغو کنند به‌ گونه‌ای که جمهوری اسلامی ایران بتواند آن‌ها را راستی‌آزمایی کند.»

غریب‌آبادی درباره «راستی‌آزمایی» لغو تحریم‌ها از سوی ایران اضافه کرد: «راستی‌آزمایی لغو تحریم‌ها یعنی مثلا ایران باید تواند قراردادهای نفتی‌اش را منعقد و نفت  صادر کند و درآمدش را از طریق کانال‌های بانکی به داخل منتقل کند و یا مصارف دیگری را برای آن در نظر بگیرد.»

او در این زمینه ادامه داد: «یا در حوزه‌ بانکی بتواند تراکنش‌های مالی‌اش را از کانال‌های مالی مختلف انجام بدهد.»

این مقام جمهوری اسلامی همچنین گفت این موضوع که «اگر احتمالا یکی از طرف‌ها خلف وعده‌ای داشت و یا متعاقبا و بعدا به تعهداتش عمل نکرد، این‌گونه نباشد که فقط جمهوری اسلامی ایران از قبل به تعهداتش عمل کرده باشد»، اکنون «تحت بررسی‌های فنی است و گزینه‌های مختلفی هم» برای آن مطرح ‌شده است.

دور دوم نشست کمیسیون مشترک روز جمعه در وین برگزار می شود.

عباس عراقچی، معاون وزارت امور خارجه ایران، پیشتر با بیان این که «نشانه‌هایی بروز کرده است که آمریکایی‌ها در حال بررسی مواضع خودشان و حرکت به سمت برداشتن تحریم‌های کامل هستند»، گفت: «ولی ما هنوز در موقعیتی نیستیم که قضاوت کنیم و هنوز مذاکرات به جمع‌بندی نرسیده است و مسیر طولانی‌تری را در پیش داریم.»

ند پرایس، سخنگوی وزارت خارجه آمریکا، نیز عصر پنج‌شنبه و ساعاتی قبل از سخنان عراقچی، گفت که انتظار می‌رود گفت‌وگوهای وین در روزهای پیش‌رو، احتمالا هفته آینده، از سر گرفته شود. او افزود که رابرت مالی، نماینده آمریکا در امور ایران، برای آخر هفته به ایالات متحده باز می‌گردد.

 

تازه چه خبر؟
سازمان حقوق بشر ایران به نقل از منابع آگاه از «مرگ مشکوک» شاهین ناصری، از شاهدان شکنجه نوید افکاری، در سلول انفرادی زندان تهران بزرگ خبر داد. برادر...More
طالبان اسامی شماری از افراد از جمله دو نفر از فرماندهان نظامی طالبان را که به سمت‌های مهم دولتی منصوب کرده است، اعلام کرد. به گفته ذبیح‌الله مجاهد،...More
حسن زرقانی دادستان مشهد از بازداشت شش متهم پرونده کودک‌ربایی در این شهر خبر داد و اعلام کرد که متهم اصلی پرونده هنوز دستگیر نشده وفراری است. زرقانی...More
پارلمان اروپا در قطعنامه‌ای اعلام کرد گروه شبه‌نظامی حزب‌الله لبنان که بارها وفاداری ایدئولوژیک قوی خود به جمهوری اسلامی را نشان داده، دولت لبنان را...More
ارتش سودان در بیانیه‌ای که از تلویزیون دولتی این کشور پخش شد، اعلام کرد تلاش برای کودتا را خنثی کرده و اوضاع تحت کنترل است. یک عضو شورای حکومتی سودان...More