شما صفحه ای از سایت قدیمی ایران اینترنشنال را مشاهده می کنید که دیگر به روز نمی شود. برای مشاهده سایت جدید به iranintl.com مراجعه کنید.

یک نماینده مجلس: سخت‌گیری‌ ادامه پیدا کند، مردم عاصی‌تر می‌شوند

شهاب‌الدین بی‌مقدار، عضو کمیسیون شوراها و امور داخلی کشور در مجلس،‌ ضمن انتقاد از ادامه سخت‌گیری‌های امنیتی بر شهروندان و جریان‌های معترض در ایران، هشدار داد در صورت تداوم این روند مردم «معترض و عاصی‌تر» می‌شوند.

او در گفت‌وگویی با روزنامه «جهان صنعت» که روز شنبه هفتم دی‌ماه منتشر شده است، برخورد با خانواده کشته‌شدگان اعتراض‌های  آبان‌ماه را مورد انتقاد قرار داد و گفت: «باید به جریان معترض و آسیب‌دیده اجازه می‌دادند که در سوگ عزیزان‌شان گریه کنند.»

بی‌مقدار ضمن تاکید بر عذرخواهی و صحبت با مردم اضافه کرد: «مساله این‌گونه حل نمی‌شود، با نیروی نظامی خیلی جواب نمی‌گیریم و نمی‌توان جلوی مردم را گرفت.»

این نماینده مجلس تاکید کرد: «اگر قرار باشد با رویکرد تهاجمی به نتیجه برسیم، حکومت نظامی پیش از این‌ها جواب می‌داد.»

بی‌مقدار افزود: «متاسفانه در پایان هم برخی با افتخار گفتند که ما در جنگ جهانی پیروز شدیم. این در حالی است که هیچ کشوری به عقیده من بدون ملتش پایدار نمی‌ماند.»

اظهارات این نماینده مجلس ایران پس از آن مطرح می‌شود که روز پنجشنبه پنجم دی‌ماه، هم‌زمان با چهلمین روز کشته شدن معترضان آبان‌ماه،‌ نیروهای امنیتی در پایتخت و شهرهای مختلف از جمله مشهد،‌ کرج و تبریز با حضور گسترده در اماکن عمومی حکومت نظامی غیررسمی برقرار کردند. 

بر اساس گزارش‌ها، ده‌ها نفر از شرکت‌کنندگان در مراسم چهلم این کشته‌شدگان نیز بازداشت شده‌اند.

پیش از آن، ماموران وزارت اطلاعات حدود ۱۰ نفر از بستگان و خانواده پویا بختیاری، جوان ۲۷ ساله کشته‌شده در اعتراض‌ها، را بازداشت و از برگزاری مراسم چهلم او جلوگیری کردند.

 

مردم تکذیبیه‌های مسئولان را نمی‌پذیرند

بی‌مقدار در ادامه گفت‌وگوی خود با جهان صنعت ضمن انتقاد از ارائه نشدن آمار رسمی کشته‌ها و بازداشت‌شدگان اعتراض‌های آبان‌ماه، اظهار کرد که مردم آمار مسئولان را در این زمینه به دلیل «مخفی‌کاری» نمی‌پذیرند.

او گفت: «خبرگزاری‌ها از قول منابعی آمار را ذکر کنند و با کمال تاسف مردم هم همان آمار‌ها را می‌پذیرند، نه تکذیبیه‌های مقام‌های مسئول را.»

این نماینده مجلس افزود: «مردم در مواجهه با برخی از آمار می‌گویند تعداد کشته‌‌شدگان بیشتر از این‌هاست و این یعنی اعتماد مردم نسبت به مقام‌ها در حال از بین رفتن است.»

نماینده تبریز همچنین از حاکمیت «تفکر امنیتی» در کشور و ارائه نشدن اطلاعات از وضعیت و تعداد زندانیان، معترضان و کشته‌شده‌ها انتقاد کرد.

 

در رابطه با استیضاح وزیر کشور‌ مرتب با ما تماس می‌گیرند

بی‌مقدار ضمن اشاره به موضوع استیضاح عبدالرضا رحمانی‌فضلی،‌ وزیر کشور، در ارتباط با اعتراض‌های آبان‌ماه از فشار یک «نهاد» بر نمایندگان در رابطه با امضاها خبر داد. 

او گفت: «مرتب از این طرف و آن طرف تماس می‌گیرند و می‌گویند استیضاح وزیر کشور به صلاح نیست.»

این نماینده مجلس ضمن انتقاد از محقق نشدن وعده علی لاریجانی، رییس مجلس و محمدجواد کولیوند، نایب رییس کمیسیون شوراها و امور داخلی کشور، درباره  وصول استیضاح رحمانی‌فضلی گفت آن‌ها «ما را پیچاندند.»

او همچنین وزیر کشور را در ارتباط «خون‌هایی است که به ناحق ریخته شده» و «بی‌گناهانی که کشته شده‌اند» مسئول خواند.

پیش از این نیز علی مطهری، نماینده تهران، ضمن اشاره به فشار بر امضاکنندگان استیضاح گفته بود که هیات رییسه مجلس می‌گوید رهبر با استیضاح وزیر کشور به خاطر در پیش بودن انتخابات مخالف‌ است، لذا اعلام وصول آن را به بعد از انتخابات موکول می‌کنیم.

تازه چه خبر؟
سازمان حقوق بشر ایران به نقل از منابع آگاه از «مرگ مشکوک» شاهین ناصری، از شاهدان شکنجه نوید افکاری، در سلول انفرادی زندان تهران بزرگ خبر داد. برادر...More
طالبان اسامی شماری از افراد از جمله دو نفر از فرماندهان نظامی طالبان را که به سمت‌های مهم دولتی منصوب کرده است، اعلام کرد. به گفته ذبیح‌الله مجاهد،...More
حسن زرقانی دادستان مشهد از بازداشت شش متهم پرونده کودک‌ربایی در این شهر خبر داد و اعلام کرد که متهم اصلی پرونده هنوز دستگیر نشده وفراری است. زرقانی...More
پارلمان اروپا در قطعنامه‌ای اعلام کرد گروه شبه‌نظامی حزب‌الله لبنان که بارها وفاداری ایدئولوژیک قوی خود به جمهوری اسلامی را نشان داده، دولت لبنان را...More
ارتش سودان در بیانیه‌ای که از تلویزیون دولتی این کشور پخش شد، اعلام کرد تلاش برای کودتا را خنثی کرده و اوضاع تحت کنترل است. یک عضو شورای حکومتی سودان...More