شما صفحه ای از سایت قدیمی ایران اینترنشنال را مشاهده می کنید که دیگر به روز نمی شود. برای مشاهده سایت جدید به iranintl.com مراجعه کنید.

انعکاس اعتراضات مردمی در خبرگزاری‌های ایران

 

خبرگزاری‌های رسمی داخل ایران، روز پنج‌شنبه یازدهم مردادماه، درپی تجمع‌های اعتراضی در چند شهر مختلف ایران، اقدام به پوشش خبری این تجمع‌ها کردند؛ تجمع‌هایی که در اعتراض به وضعیت اقتصادی و گرانی برگزار شد، اما شعارهایی انتقادی و مخالف حکومت هم در آن سر داده شد.

خبرگزاری ایرنا، وابسته به دولت، یکی از نخستین خبرگزاری‌هایی بود که این اعتراض‌ها را پوشش داد. این خبرگزاری گزارش‌هایی از وضعیت تجمع در شهرهای ساری، اصفهان و شیراز منتشر کرد. با این حال، اخبار مربوط به این تجمع‌ها در حال حاضر از روی وب‌سایت ایرنا حذف شده و قابل دسترسی نیست.

ایسنا، خبرگزاری دیگری بود که در یک «گزارش میدانی» به تجمع‌های روز پنج‌شنبه پرداخت. این خبرگزاری به  تجمع‌های اعتراضی در شهرهای «اراک، مشهد، شیراز، اصفهان، شاهین‌شهر، نجف‌آباد و کرج» اشاره کرده است.

ایسنا با اشاره به شعارهای اقتصادی و سپس «ساختارشکنانه» حاضران، نوشته است که در شیراز، پلیس با شلیک گاز اشک‌آور تلاش کرد «تجمع‌کنندگان را که شمار آنان بیشتر شده بود، پراکنده کند». این خبرگزاری در گزارش خود به نقل از «ناظران این تجمعات»، آورده است که آن‌ها «این شکل از اعتراضات را محکوم کردند»، اما «از سیاست‌های اقتصادی انتقاد داشتند و تداوم وضعیت کنونی و مشکلات معیشتی و اقتصادی، را مشکل‌آفرین دانستند».

خبرگزاری فارس - نزدیک به سپاه پاسداران - نیز اقدام به تهیه گزارش میدانی از تجمع در شیراز کرد. فارس تعداد تجمع‌کنندگان را ۵۰۰ نفر تخمین زد و نوشت که شعارهای معترضان بیشتر اقتصادی بود، اما «کم‌کم شعارها با هدایت برخی افراد، رنگ و بوی دیگری به خود گرفت و سیاسی شد». براساس گزارش این خبرگزاری، شعارهایی همچون «مرگ بر دیکتاتور»، «توپ تانک فشفشه، آخوند باید گم بشه» و «نه غزه، نه لبنان، جانم فدای ایران»، در میان «صدای دست و سوت» عده‌ای به گوش می‌رسید.

به نوشته فارس، در تجمع شهر شیراز «شعارهای تند سیاسی از زبان حلقه اولیه جمعیت بیشتر شنیده می‌شد»، اما غالب مردمی که «از پیر و جوان و زن و مرد حضور داشتند»، شعار «گرانی، تورم، نمی‌خوایم نمی‌خوایم» سر می‌دادند، یا فقط نظاره‌گر گروهی بودند که شعارهای سیاسی می‌دادند.

فارس با اشاره به آن‌چه که «پشت صحنه اعتراضات» خوانده است، این تجمع‌ها و شعارهای سیاسی سر داده شده در آن را به کشورهای خارجی منتسب کرد و درباره حضور پلیس در این تجمع نوشت: «وظیفه نیروی انتظامی، متفرق‌کردن جمعیت و آرام‌کردن فضای ملتهب بود تا منافقان و سوءاستفاده‌گران، پروژه کشته‌سازی و مظلوم‌نمایی راه نیندازند. این اقدام ابتدا با توصیه به مردم برای متفرق شدن و در شرایط اضطرار، با استفاده از گاز اشک‌آور صورت گرفت.»

این خبرگزاری در پایان نوشته است که «غالب» معترضان امروز، افرادی بودند که «از وضعیت اقتصادی و گرانی‌ها گلایه داشتند، مردمی که حرف‌هایشان باید شنیده شود».

تجمع در شهر مشهد نیز از جمله مواردی بود که مورد توجه رسانه‌‌ها قرار گرفت. شاید از آن جهت که جرقه اعتراض‌های دی‌ماه، از این شهر کلید خورده بود. خبرگزاری ایسنا به نقل از حیدر خوش‌نیت، سرپرست فرمانداری مشهد، نوشت که هیچ تجمعی در این شهر مجوز ندارد. ایسنا خبر از حضور «۲۰۰ نفر» در تجمع مشهد داده است که «بعضا شعارهای انتقادی سر می‌دادند».

فارس اما نوشت که در این تجمع، حدود ۱۰۰ نفر حضور داشتند که درنهایت، یعقوب‌علی نظری، فرمانده سپاه امام رضا، به میان معترضان آمد و به نوشته این خبرگزاری «پای درددل مردم تجمع‌کننده نشست و با آن‌ها درباره مشکلات معیشتی گفت‌وگو کرد»، اما در نهایت «این تجمع… با دخالت نیروی انتظامی، ظهر امروز به پایان رسید».

تجمع در اصفهان و شهرهای اطراف آن نیز از موضوع‌های مورد توجه رسانه‌ها بود. در سه روز گذشته، تجمع‌هایی در شهر اصفهان انجام شد و معترضان شعارهای مختلفی سر دادند. به نوشته خبرگزاری ایسنا،روز پنج‌شنبه، مردم در شاهین‌شهر و نجف‌آباد هم در تظاهرات شرکت کردند.

به گزارش خبرگزاری ایسنا، در شهر اصفهان، در منطقه شاپور جدید، تجمع اعتراضی با سر دادن شعارهایی «با موضوع مشکلات اقتصادی و بیکاری» انجام شد و در این میان برخی شعارها «ساختارشکنانه» بود که «نیروهای امنیتی برای متفرق‌کردن تجمع‌کنندگان وارد شدند که به درگیری‌های پراکنده منجر شد». در این گزارش آمده است که در نجف‌آباد، «برخی بازاریان با بستن مغازه‌ها، نسبت‌به وضعیت اقتصادی اعتراض کردند که درنهایت، بازار نجف‌آباد تعطیل شد». در شاهین‌شهر نیز «تجمع اعتراضی و با شعارهای بیشتر اقتصادی انجام شد. تجمع‌کنندگان شاهین‌شهری که اغلب آنان را زنان تشکیل می‌دادند، از بازاریان خواستند که به آن‌ها بپیوندند».

خبرگزاری ایسنا در گزارشی از شهر کرج هم نوشته است که اعتراض‌ها در این شهر خیلی زود و با دخالت نیروی انتظامی پایان یافت و در اراک هم «تجمعات اعتراضی پراکنده‌ای» برگزار شد که «با حضور نیروهای انتظامی پایان یافت».

 

تازه چه خبر؟
سازمان حقوق بشر ایران به نقل از منابع آگاه از «مرگ مشکوک» شاهین ناصری، از شاهدان شکنجه نوید افکاری، در سلول انفرادی زندان تهران بزرگ خبر داد. برادر...More
طالبان اسامی شماری از افراد از جمله دو نفر از فرماندهان نظامی طالبان را که به سمت‌های مهم دولتی منصوب کرده است، اعلام کرد. به گفته ذبیح‌الله مجاهد،...More
حسن زرقانی دادستان مشهد از بازداشت شش متهم پرونده کودک‌ربایی در این شهر خبر داد و اعلام کرد که متهم اصلی پرونده هنوز دستگیر نشده وفراری است. زرقانی...More
پارلمان اروپا در قطعنامه‌ای اعلام کرد گروه شبه‌نظامی حزب‌الله لبنان که بارها وفاداری ایدئولوژیک قوی خود به جمهوری اسلامی را نشان داده، دولت لبنان را...More
ارتش سودان در بیانیه‌ای که از تلویزیون دولتی این کشور پخش شد، اعلام کرد تلاش برای کودتا را خنثی کرده و اوضاع تحت کنترل است. یک عضو شورای حکومتی سودان...More