شما صفحه ای از سایت قدیمی ایران اینترنشنال را مشاهده می کنید که دیگر به روز نمی شود. برای مشاهده سایت جدید به iranintl.com مراجعه کنید.

رهبران احزاب قومی آینده ایران را چگونه می‌خواهند؟

 

«شورای دموکراسی‌خواهان ایران» روز شنبه بیست‌وسوم تیرماه، دومین کنفرانس خود را برگزار می‌کند. در فراخوان این شورا آمده است، کنفرانس دوم که در شهر کلن آلمان برگزار خواهد شد، برای یافتن راه‌حل سیاسی برای ایجاد ائتلاف و همبستگی مخالفان جمهوری اسلامی ایران، برگزار می‌شود.  در ترکیب این شورا، به‌جز جبهه دموکراتیک ایران، دیگر گروه‌ها، احزاب یا سازمان‌هایی‌اند متشکل‌از فعالان قومی.

ایران اینترنشنال در گفت‌وگو با برخی از رهبران احزاب و سازمان‌های عضو «شورای دموکراسی‌خواهان ایران»، این سؤال را مطرح کرده است که آینده ایران را چگونه می‌خواهند؟

 

کریم عبدیان، مشاور عالی حزب تضامن دموکراتیک اهواز، در پاسخ به این سؤال گفت: «ما ایران آینده را کشوری دموکراتیک برمبنای عرف و اصول دموکراسی، یعنی حکومت مردم بر مردم و تقسیم قدرت سیاسی از مرکز به تمام ملیت‌های ساکن در تمام نقاط ایران می‌خواهیم. امروز یکی از مشکلات اساسی کشور را تمرکز فوق‌العاده قدرت سیاسی و اقتصادی در مرکز و به‌حاشیه‌راندن مناطق قومی ایران می‌دانیم. بنابراین برای رفع این معضل، چشم‌انداز آینده را ما برقراری سیستم حکومتی غیرمتمرکز و فدرال می‌بینیم. این نوع سیستم، علاوه‌بر رفع مشکل تمرکز قدرت، از بازتولید هر نوع استبداد در ایران، چه از نوع پادشاهی و چه از نوع ولایتی مذهبی جلوگیری خواهد کرد.»

 

رحیم بندوئی، سخنگوی دوم «حزب مردم بلوچستان» نیز در این زمینه، به ایران‌اینترنشنال گفت: «حزب مردم بلوچستان به‌دنبال استقرار حاکميت دموکراتيک مردم درتقابل با حاکميت استبداد فردی و يا فرقه‌های مذهبی و ايدئولوژيکی است و از اين راه، به‌دنبال رفع تبعيض‌های گوناگون جاری، ازجمله تبعيض مليتی-قومی در جامعه رنگارنگ ايران است. هيچ حزب و سازمانی به‌تنهايی توان برکناری استبداد حاکم و استقرار دموکراسی در جامعه ايران را ندارد. ايجاد اتحادها  و ائتلاف‌های سياسی گسترده حول باورهای مشترک، نياز بدون چون و چرای رسيدن به اهداف مشترک همه احزاب و سازمان‌های سياسی است. تشکیل شورای دموکراسی‌خواهان ايران به‌مثابه جبهه‌ای گسترده و سراسری، حاصل چنين انديشه‌ای در ميان هم‌باوران سياسی است که هدفشان استقرار دموکراسی و رفع تبعيض‌های گوناگون و ازجمله تبعيض اتنيکی در جامعه ايران است.»

 

خالد حسن‌پور، یکی از رهبران حزب دموکرات کردستان در گفت‌وگو با ایران‌اینترنشنال، در پاسخ به همین سؤال، گفت که حزب آن‌ها به‌دنبال یک راه حل در چارچوب ایران است. او گفت که شعار پیشین رهبران حزب دموکرات، «دموکراسی برای ایران و خودمختاری برای کردستان» بود، اما اکنون رویه این حزب، پی‌گیری فدرالیسم برای ایران است. حسن‌پور افزود که این حزب، مبارزه مسلحانه برای دست‌یابی به حقوق کردها در ایران را به‌حالت تعلیق درآورده و رویه مبارزه سیاسی و اهمیت‌دادن به سازماندهی سیاسی توده‌های مردم کردستان ایران را درپیش گرفته است.

 

فرامز بختیار، مسؤول «حزب اتحاد بختیاری، لرستان ، کهگیلویه‌وبویراحمد» گفت: «هدف ما این است که بتوانیم یک‌بار و برای همیشه، به استبداد و تبعیض و بی‌عدالتی اجتماعی در ایران، خاتمه دهیم و شرایط اجتماعی را به‌نحوی مدیریت کنیم که همه ملیت‌ها بتوانند در تصمیم‌گیری‌ها مشارکت سیاسی داشته باشند و جبران ناکامی‌ها و عقب‌ماندگی‌ها بشود و اتنیک لر از حقوق طبیعی خود برخوردار شود. هدف ما این است که در شورای دموکراسی‌خواهان به‌همراه طیف‌های مختلف و اندیشه‌های گوناگون سیاسی، یک آلترناتیو سراسری و منسجمی ایجاد نماییم که دربرگیرنده تمامی ایرانیان باشد و بتوانیم با کمترین هزینه و به‌صورت جنبش‌های مدنی، تمامی ایرانیان را از قید استبداد مرکزی رها سازیم و ایران را به شکوفایی برسانیم. در راه این آرمان بزرگ، از انگ تجزیه‌طلبی رژیم، هراسی نداریم.»

 

محمد مصری، نماینده حزب کومه‌له در ارتباط با سازمان‌ها و احزاب ایرانی نیز در پاسخ به این سؤال گفت: «ما می‌خواهیم یک ایران واحد داشته باشیم که در آن دموکراسی و فدرالیسم برقرار باشد. همه ملیت‌ها به حقوق خودشان برسند و در عین حال، در ایران یک حکومت مرکزی وجود داشته باشد که همه ملیت‌ها در آن شرکت داشته باشند تا از منافع ایران و ایرانیان، پاسداری کند. برخی به‌منظور ادامه نابرابری، ما را به تجزیه متهم می‌کنند. باید بگویم که اگر می‌خواستیم تجزیه شویم، از آن شرم نداشتیم و علنی می‌گفتیم. ما تجزیه را به‌نفع مردم کردستان و ملت‌های ایران نمی‌بینیم؛ مگر این‌که عده‌ای بخواهند به زور ما را از ایران جدا کنند.»

 

نخستین نشست «شورای دموکراسی‌خواهان ایران» در شهر کلن آلمان
«شورای دموکراسی‌خواهان ایران» و احزاب عضو
زمضان ساعدی
تحلیلگر مسائل خاورمیانه
تازه چه خبر؟
سازمان حقوق بشر ایران به نقل از منابع آگاه از «مرگ مشکوک» شاهین ناصری، از شاهدان شکنجه نوید افکاری، در سلول انفرادی زندان تهران بزرگ خبر داد. برادر...More
طالبان اسامی شماری از افراد از جمله دو نفر از فرماندهان نظامی طالبان را که به سمت‌های مهم دولتی منصوب کرده است، اعلام کرد. به گفته ذبیح‌الله مجاهد،...More
حسن زرقانی دادستان مشهد از بازداشت شش متهم پرونده کودک‌ربایی در این شهر خبر داد و اعلام کرد که متهم اصلی پرونده هنوز دستگیر نشده وفراری است. زرقانی...More
پارلمان اروپا در قطعنامه‌ای اعلام کرد گروه شبه‌نظامی حزب‌الله لبنان که بارها وفاداری ایدئولوژیک قوی خود به جمهوری اسلامی را نشان داده، دولت لبنان را...More
ارتش سودان در بیانیه‌ای که از تلویزیون دولتی این کشور پخش شد، اعلام کرد تلاش برای کودتا را خنثی کرده و اوضاع تحت کنترل است. یک عضو شورای حکومتی سودان...More