شما صفحه ای از سایت قدیمی ایران اینترنشنال را مشاهده می کنید که دیگر به روز نمی شود. برای مشاهده سایت جدید به iranintl.com مراجعه کنید.
کشته شدن ۴ فعال محیط زیست و چندین کولبر

معترضان در مریوان: اقدامات سپاه‌پاسداران جان مردم را به خطر انداخته است

 

شهر مرزی مریوان روز شنبه سوم شهریورماه ۱۳۹۷، شاهد اعتراضات مردمی بود که به‌دلیل اقدامات منتسب به سپاه‌پاسداران در منطقه، همشهریانشان را از دست داده‌اند.

در دو واقعه که روز شنبه اتفاق افتاد، بر اثر آنچه توپ‌باران مناطق مرزی «سله سی» و «پیله» و همچنین «کاشت مین» عنوان شده است، تعدادی از فعالان محیط‌زیست و کولبران جان خود را از دست دادند.

در یکی از این حوادث که بعدازظهر شنبه اتفاق افتاد، چهارنفر در آتش‌سوزی در مراتع جنگلی مناطق مرزی کشته شدند.

گفته می‌شود که توپ‌باران مناطق مرزی سله‌سی و پیله مریوان ازسوی سپاه پاسداران، منجربه آتش سوزی جنگل‌های این منطقه شده است. تعدادی از فعالان محیط‌زیست و مردم برای خاموش‌کردن آتش به منطقه آتش‌سوزی رفته‌اند که یک توپِ عمل‌نکرده منفجر شده و در اثر موج انفجار، چهار فعال محیط‌زیست جانشان را از دست داده‌اند. اسامی این فعالان محیط‌زیست، شریف باجور، امید کهنەپوشی(حسین‌زادە)، رحمت حکیمی‌نیا و محمد پژوهی اعلام شده است.

در این حادثه، تعداد دیگری نیز مجروح و راهی بیمارستان شده‌اند. اعتراضات مردمی در این شهر، از جمعی که مقابل بیمارستان بوعلی مریوان تجمع کرده بودند شروع شد و در خیابان شبرنگ ادامه یافت. معترضان شعار می‌دادند: «شهدا نمی‌میرند» و «هرکس سرزمینش را می‌خواهد، بیاید و به ما ملحق شود».

حسن نوری، معاون فنی و عملیات سازمان اورژانس کشور، در گفت‌وگو با خبرگزاری ایسنا، مرگ چهار نفر و مصدومیت پنج‌نفر را در این آتش‌سوزی تایید کرده است.

او درباره علت حادثه گفت: «هنوز مشخص نیست؛ اما احتمال دارد به‌علت گرمای هوا رخ داده باشد و امیدواریم به‌زودی شاهد مهار آتش ازسوی تیم‌های امدادی آتش‌نشانی باشیم.»

اسماعیل منوچهری، رییس اداره منابع طبیعی و آبخیزداری شهرستان مریوان نیز گفت: «دو نفر از فوت‌شدگان از نیروهای منابع طبیعی و دو نفر هم از اعضای انجمن سبز مریوان هستند.»

او در گفت‌وگو با کردپرس افزود: «شدت و گسترش آتش‌سوزی به‌حدی بالاست که احتمال دارد چندین‌نفر دیگر نیز خفه شده باشند.»

بر اساس گزارشی که وب‌سایت «ایران کارگر» منتشر کرده است، در حادثه‌ای دیگر، روز شنبه یک کولبر به نام ناصر فرزند صدیق، درپی انفجار مین جان باخته و سه کولبر دیگر به نام‌های اقبال فرزند احمد، ابراهیم فرزند محمد و منصور فرزند مجید، به‌شدت زخمی شده‌اند.

بر اساس خبر دیگری که از منطقه رسیده است، ساعت ٩ صبح جمعه دوم شهریورماه نیز یک کولبر جوان به‌نام ایوب نیک‌زاد، فرزند عطا، از اهالی یکی از روستاهای مریوان، درپی انفجار مین به‌شدت زخمی و راهی بیمارستان شده است.

روز یک‌شنبه بیست‌و‌یکم مردادماه نیز یک کولبر به‌نام صبور یاری، ٣١ ساله، بر اثر انفجار مین به‌شدت زخمی شد و یک پای خود را از دست داد.

گفته می‌شود که سپاه پاسداران در مسیر تردد مردم عادی، کولبران و کاسبان در مرز مریوان، اقدام‌به کاشت مین کرده است.

 

تازه چه خبر؟
سازمان حقوق بشر ایران به نقل از منابع آگاه از «مرگ مشکوک» شاهین ناصری، از شاهدان شکنجه نوید افکاری، در سلول انفرادی زندان تهران بزرگ خبر داد. برادر...More
طالبان اسامی شماری از افراد از جمله دو نفر از فرماندهان نظامی طالبان را که به سمت‌های مهم دولتی منصوب کرده است، اعلام کرد. به گفته ذبیح‌الله مجاهد،...More
حسن زرقانی دادستان مشهد از بازداشت شش متهم پرونده کودک‌ربایی در این شهر خبر داد و اعلام کرد که متهم اصلی پرونده هنوز دستگیر نشده وفراری است. زرقانی...More
پارلمان اروپا در قطعنامه‌ای اعلام کرد گروه شبه‌نظامی حزب‌الله لبنان که بارها وفاداری ایدئولوژیک قوی خود به جمهوری اسلامی را نشان داده، دولت لبنان را...More
ارتش سودان در بیانیه‌ای که از تلویزیون دولتی این کشور پخش شد، اعلام کرد تلاش برای کودتا را خنثی کرده و اوضاع تحت کنترل است. یک عضو شورای حکومتی سودان...More