شما صفحه ای از سایت قدیمی ایران اینترنشنال را مشاهده می کنید که دیگر به روز نمی شود. برای مشاهده سایت جدید به iranintl.com مراجعه کنید.
برای نخستین مرتبه در آسیا

تایوان ازدواج زوج‌های همجنس را به متن قانون آورد

در آخرین ساعات رسیدن به ضرب‌الاجل دادگاه عالی، پارلمان تایوان ازدواج در این کشور را از قاعده «فقط بین یک مرد و یک زن» خارج کرد و به ازدواج بین دو «انسان» ارتقا داد.

طبق حکم دو سال پیش دادگاه عالی تایوان، دولت تا حداکثر ۲۴ مه، فرصت داشت قوانین این کشور را برابر این حکم تغییر دهد و به تمامی شهروندانش اجازه ازدواج را بدهد.

بدین ترتیب، تایوان نخستین کشور آسیایی است که ازدواج «زوج‌های همجنس» را قانونی اعلام کرد و این قانون را از ۱۷ مه، روز جهانی مبارزه با دگرباش‌هراسی، اجرایی کرده است.

حالا همه افراد، فارغ از جنسیت یا گرایش جنسی، می‌توانند وارد رابطه‌ای دائمی شوند و اگر بخواهند می‌توانند «ازدواجشان را ثبت کنند».

در تایوان البته، پس از حکم دادگاه عالی، برخی دفاتر اسناد ازدواج زوج‌های همجنس را ثبت می‌کنند.

در نوامبر سال گذشته، دولت تایوان ازدواج زوج‌های همجنس را به رای مردم گذاشت ولی به‌دنبال تلاش گروه‌های محافظه‌کار و مذهبی و انتشار گسترده خبرهای جعلی، این همه‌پرسی با مخالفت مردم روبه‌رو شد.

هنگام رای‌گیری پارلمان، صدها فعال مدنی حقوق افراد همجنس‌گرا، دوجنس‌گرا و جنس سوم بیرون ساختمان پارلمان جمع شده بودند.

نمایندگان محافظه‌کار پارلمان سعی کردند به‌جای ازدواج، قانون «رابطه مدنی» تصویب شود، البته تلاششان رای نیاورد.

رابطه مدنی یا civil union به تمامی افراد جامعه اجازه می‌دهد زیر یک سقف زندگی کنند و از برخی مزایای ازدواج بهره‌مند شوند، ولی از تمامی حقوق برابر دو انسان متاهل برخوردار نمی‌شوند.

ازدواج فارغ از این‌که جشنی برای گرامی‌داشت عشق و رابطه دو انسان است، مزایایی همچون تغییر در پرداخت مالیات، بیمه، بازنشستگی، ارث، حمایت‌های قانونی را برای دو نفر به‌ همراه دارد، مزایایی که الزاما با رابطه مدنی به افراد داده نمی‌شود.

تازه چه خبر؟
سازمان حقوق بشر ایران به نقل از منابع آگاه از «مرگ مشکوک» شاهین ناصری، از شاهدان شکنجه نوید افکاری، در سلول انفرادی زندان تهران بزرگ خبر داد. برادر...More
طالبان اسامی شماری از افراد از جمله دو نفر از فرماندهان نظامی طالبان را که به سمت‌های مهم دولتی منصوب کرده است، اعلام کرد. به گفته ذبیح‌الله مجاهد،...More
حسن زرقانی دادستان مشهد از بازداشت شش متهم پرونده کودک‌ربایی در این شهر خبر داد و اعلام کرد که متهم اصلی پرونده هنوز دستگیر نشده وفراری است. زرقانی...More
پارلمان اروپا در قطعنامه‌ای اعلام کرد گروه شبه‌نظامی حزب‌الله لبنان که بارها وفاداری ایدئولوژیک قوی خود به جمهوری اسلامی را نشان داده، دولت لبنان را...More
ارتش سودان در بیانیه‌ای که از تلویزیون دولتی این کشور پخش شد، اعلام کرد تلاش برای کودتا را خنثی کرده و اوضاع تحت کنترل است. یک عضو شورای حکومتی سودان...More