شما صفحه ای از سایت قدیمی ایران اینترنشنال را مشاهده می کنید که دیگر به روز نمی شود. برای مشاهده سایت جدید به iranintl.com مراجعه کنید.

نوآوری توران میرهادی: صلح و ادبیات را از کودکی بیاموزیم

نوآوران، مجموعه کوتاه ویدیویی ایران اینترنشنال برای نوروز ۱۳۹۸ است. این مجموعه سراغ چهره‌های ایرانی می‌رود که به‌رغم تمامی موانع، از جمله موانع اداری و دولتی، کارشان را پیش ببرند. این چهره‌ها، کارآفرین بوده‌اند و در محیط بومی خودشان، دنیایی را تغییر داده‌اند.

 

 

توران میرهادی (۱۳۰۶- ۱۳۹۵ هجری خورشیدی) این شعار مادرش را هیچ‌وقت فراموش نکرد که «غم بزرگ را تبدیل کنید به کار بزرگ» و با همین راهنمایی، مادر صلح و ادبیات برای کودکان ایران شد.

در نوجوانی‌اش، برادرش فرهاد در یک تصادف رانندگی درگذشت. در گذر زندگی‌اش، شاهد مرگ‌های اندوهبار دیگری هم بود: از جمله درگذشت فرزند و همسرش. بنابراین میرهادی هر مرتبه برای مقابله با غم بزرگ، سراغ کار بزرگ رفت.

اول در دوره دانشجویی در رشته علوم طبیعی (زیست‌شناسی) دانشگاه تهران، در وقت آزاد به کلاس‌های جبار باغچه‌بان و محمدباقر هوشیار، دو چهره ماندگار آموزش کودکان ایران می‌رفت.

سپس تحصیلاتش را در فرانسه در رشته «روان‌شناسی تربیتی و آموزش پیش از دبستان» کامل کرد. در همین دوره تحصیل، او در کلاس‌های درس هنری والون و ژان پیاژه، روان‌شناسان پرآوازه حوزه کودکان حاضر شد. پس از آن در دهه ۱۳۳۰ به ایران برگشت و سراغ آموزش کودکان رفت.

او از همان ابتدا «آزادی‌طلبی، برابری‌طلبی، برادری‌طلبی» را شعار خودش کرد. به یاد برادرش، «کودکستان، دبستان و راهنمایی غیر دولتی فرهاد» را پایه گذاشت. به یاد پسرش کاوه، «شورای کتاب کودک» را بنیان نهاد. در ۱۳۸۵ هم پس از درگذشت همسرش محسن خمارلو، «فرهنگنامه کودکان و نوجوانان» را تاسیس کرد.

این سه، از جمله ۲۰ نهاد مرتبط به کودکان است که میرهادی در تاسیس‌شان نقش داشته است. او مبارزه با بی‌سوادی را فقط در آموختن زبان و نوشتن نمی‌دانست، بلکه می‌خواست به کودکان مدیریت، صلح‌طلبی و امیدواری را بیاموزد؛ یا به قول او، «صلح را باید از کودکی آموخت».

خبرنگار
تازه چه خبر؟
سازمان حقوق بشر ایران به نقل از منابع آگاه از «مرگ مشکوک» شاهین ناصری، از شاهدان شکنجه نوید افکاری، در سلول انفرادی زندان تهران بزرگ خبر داد. برادر...More
طالبان اسامی شماری از افراد از جمله دو نفر از فرماندهان نظامی طالبان را که به سمت‌های مهم دولتی منصوب کرده است، اعلام کرد. به گفته ذبیح‌الله مجاهد،...More
حسن زرقانی دادستان مشهد از بازداشت شش متهم پرونده کودک‌ربایی در این شهر خبر داد و اعلام کرد که متهم اصلی پرونده هنوز دستگیر نشده وفراری است. زرقانی...More
پارلمان اروپا در قطعنامه‌ای اعلام کرد گروه شبه‌نظامی حزب‌الله لبنان که بارها وفاداری ایدئولوژیک قوی خود به جمهوری اسلامی را نشان داده، دولت لبنان را...More
ارتش سودان در بیانیه‌ای که از تلویزیون دولتی این کشور پخش شد، اعلام کرد تلاش برای کودتا را خنثی کرده و اوضاع تحت کنترل است. یک عضو شورای حکومتی سودان...More