شما صفحه ای از سایت قدیمی ایران اینترنشنال را مشاهده می کنید که دیگر به روز نمی شود. برای مشاهده سایت جدید به iranintl.com مراجعه کنید.

هند ۱۵۰ سال قوانین ضد همجنس‌خواهی را کنار گذاشت

 

دادگاه عالی هند بعد از روزها بحث و دهه‌ها تلاش نهادهای مدنی، یکی از کهن‌ترین قوانین ضد روابط رضایتمندانه دو فرد همجنس را لغو کرد.

این قانون که توسط یک دادگاه هند لغو شده بود بار دیگر توسط یک دادگاه بلندمرتبه در سال ۲۰۱۳، مجددا وضع شد. در این دوره برای روابط افراد همجنس تا ۱۰ سال زندان و جریمه نقدی گذاشته شد.

ریشه این قانون به دوره  ملکه ویکتوریا برمی‌گردد، وقتی که هند مستعمره بریتانیا بود و در سال ۱۸۶۱ «آمیزش غیر طبیعی» یک عمل جنایی اعلام شد.

این بخش از قانون استعماری در هند به «ماده ۳۷۷» مشهور است. در سال‌های اخیر، از سازمان‌های حقوق بشری تا فعال‌های اجتماعی نسبت به بازگشت این قانون و اجرای آن اعتراض داشتند.

در اواخر دوران سلطنت ملکه ویکتوریا، قوانین ضد رابطه افراد همجنس به قوانین کشورهای مستعمره بریتانیا و برخی دیگر از کشورها راه یافت. حتی این قوانین به ایران هم رسید. در دوران رضاشاه پهلوی، وقتی که قوانین ارتش بر پایه قوانین اروپایی در حال تهیه بود،‌ و ورود افراد همجنس‌گرا به ارتش ممنوع شد. چند دهه بعد و با روی کار آمدن  جمهوری اسلامی، این قانون تبدیل به مقرراتی تازه شدکه طبق آن، افراد به‌خاطر این‌که عضوی از جامعه رنگین‌کمانی (مانند همجنس‌گرایان مرد یا افراد ترنس) هستند، می‌توانند تلاش کنند تا از سربازی معاف شوند.

دادگاه عالی هند در حکم تازه‌ خود  برای لغو قوانین سنتی مخالف روابط دو فرد هم‌جنس اعلام کرده است که «ماده ۳۷۷»، قانونی «غیر منطقی، غیر قابل دفاع و آشکارا مستبدانه» است.

دادگاه این حکم را پس از آن صادر کرد که فعال‌های مدنی صدها صفحه دادخواست جلوی پنج قاضی بلندمرتبه‌ترین دادگاه هندوستان قرار دادند. در این دادخواست‌ها، مثال‌های مختلف از هزینه‌های احساسی زندگی پنهان؛ گسترش افسردگی، میل به‌ خودکشی، سوءاستفاده‌های جنسی؛ مجازات‌ها و تنبیه‌های دولتی؛ قلدری و باج‌خواهی از افراد همجنس‌خواه عنوان شده بودند.

میناکشی گنگولی، مدیر بخش آسیای جنوبی دیده‌بان حقوق بشر گفت: «این حکم اهمیت به‌سزایی دارد.» او اشاره دارد که هند، دومین کشور پرجمعیت جهان است و این‌جا خانه میلیون‌ها افراد همجنس‌گرا است.

هند بر پایه سنت کهن خود، جنس سوم را به‌رسمیت می‌شناسد و افراد فراجنسیتی (افراد ترنس) در جامعه این کشور جایگاهی برای خودشان دارند. بخشی از مردمان این کشور قبول دارند که افراد الزاما مرد یا زن نیستند و امکان دارد جنس سوم یا هیجراس یا هیجادیاس باشند.

در مذهب هندو و روایت‌های کهن آن، روابط افراد همجنس با همدیگر مکرر ذکر شده است و حتی مردان در قصه‌های مذهبی این دین، حامله هم می‌شوند. در دهه ۱۸۶۰، دولت بریتانیا قوانین محافظه‌کارانه اجتماعی خود را به قوانین جنایی هند اضافه کرد و برای رابطه افراد همجنس، یا آن‌طور که در نسخه اولیه این قانون آمده بود، «هر کسی که داوطبانه رابطه جنسی بر خلاف قاعده طبیعت داشته باشد»، حبس ابد تعیین شد. این قانون مشخصا بر روابط همجنس‌خواهانه مردان اجرا می‌شد ولی برخی مواقع هرگونه رابطه جنسی معقدی یا رابطه جنسی دهانی، حتی زن و شوهر هم اجرا شده بود.

روابط جنسی بین موجودات همجنس در طبیعت دیده می‌شود و تغییر جنسیت در میان برخی گونه‌های جانوری و گیاهی هم وجود دارد. برخی فعال‌های مدنی می‌گویند که انسان تنها گونه جانوری است که افراد همجنس را مجازات می‌کند هرچند همجنس‌خواهی بخشی از طبیعت زمین است.

 

خبرنگار ایران اینترنشنال
تازه چه خبر؟
سازمان حقوق بشر ایران به نقل از منابع آگاه از «مرگ مشکوک» شاهین ناصری، از شاهدان شکنجه نوید افکاری، در سلول انفرادی زندان تهران بزرگ خبر داد. برادر...More
طالبان اسامی شماری از افراد از جمله دو نفر از فرماندهان نظامی طالبان را که به سمت‌های مهم دولتی منصوب کرده است، اعلام کرد. به گفته ذبیح‌الله مجاهد،...More
حسن زرقانی دادستان مشهد از بازداشت شش متهم پرونده کودک‌ربایی در این شهر خبر داد و اعلام کرد که متهم اصلی پرونده هنوز دستگیر نشده وفراری است. زرقانی...More
پارلمان اروپا در قطعنامه‌ای اعلام کرد گروه شبه‌نظامی حزب‌الله لبنان که بارها وفاداری ایدئولوژیک قوی خود به جمهوری اسلامی را نشان داده، دولت لبنان را...More
ارتش سودان در بیانیه‌ای که از تلویزیون دولتی این کشور پخش شد، اعلام کرد تلاش برای کودتا را خنثی کرده و اوضاع تحت کنترل است. یک عضو شورای حکومتی سودان...More