شما صفحه ای از سایت قدیمی ایران اینترنشنال را مشاهده می کنید که دیگر به روز نمی شود. برای مشاهده سایت جدید به iranintl.com مراجعه کنید.

پنج راه مقابله با شیوع اچ‌آی‌وی و ایدز در میان جوانان

 

اول دسامبر روز جهانی ایدز و مناسبتی سالانه است برای آگاهی‌بخشی و جمع‌آوری کمک‌های مالی برای مبارزه با اين بيماری در سراسر جهان.

طی چهار دهه اخیر، مقابله با ایدز و ویروس اچ‌آی‌وی یکی از موضوعات اصلی پژوهش‌های پزشکی و کارزارهای مدنی بوده است. اما با وجود پیشرفت‌های پزشکی، ایدز هنوز هم یکی از بیماری‌های مسری خطرناک تاریخ، به‌خصوص میان جوانان، است.

فعالان و نهادهای مقابله با ایدز معتقدند با پنج روش زیر می‌شود از گسترش بیماری میان جوانان پیشگیری کرد.

 

۱- از وضعیت خود آگاه شوید

آگاهی از ابتلا یا عدم‌ابتلا به ایدز حیاتی است. برخی تصور می‌کنند با آزمایشی که مدت‌ها پیش انجام داده‌اند می‌توانند از وضعیت خود مطمئن باشند. ولی بیماری ایدز ممکن است هر زمانی از طریق خون، اسپرم، ترشحات آلت تناسلی زنان یا حتی شیر پستان فردی که به این بیماری مبتلاست منتقل شود.

کارشناسان می‌گویند اطلاع هر فرد از وضعیت خود، علاوه بر حفظ سلامتی او و افرادی که با آن‌ها در ارتباط است، راهنمای خوبی برای اقدامات بعدی اوست.

اطلاع فرد از وضعیتش نشان‌دهنده این است که برای سلامت خود و شرکای جنسی‌اش اهمیت قائل است. کارشناسان تاکید می‌کنند هر فردی که رابطه جنسی نامطمئن دارد یا برای تزریق مواد مخدر از سرنگ مشترک استفاده می‌کند حداقل یک بار در سال باید آزمایش ایدز و اچ‌آی‌وی را انجام دهد.

 

۲- ننگ و شرم نداشته باشید

بسیاری از مردم درباره ایدز و اچ‌آی‌وی هراس‌‌ها، تصورات و رویکردهای منفی دارند، که ریشه در واقعیت ندارد. حقیقت این است که احساس شرم و ننگ به تبعیض منجر می‌شود، و مبتلایان به اچ‌آی‌وی را طرد کرده و به حاشیه می‌راند.

اَشلی رز مورفی، دختر ۲۰ ساله‌ای که به‌دلیل ابتلای مادرش به ایدز در رحم او مبتلا و با ایدز متولد شده، می‌گوید نحوه برخورد نسل‌های قبلی با ایدز در مقایسه با جوانان امروز تفاوت فاحشی دارد.

او می‌افزاید: «والدین امروزی از رواج ایدز در دهه هشتاد میلادی به‌خوبی آگاهند، و از این بیماری به‌شدت می‌ترسند. احساس شرم و پنهان‌کاری آن دوران در این نسل باقی مانده است.»

«اما نسل جوان که حوادث دردناک دهه هشتاد را تجربه نکرده شیوع ایدز را جدی نمی‌گیرد.»

کارشناسان معتقدند پنهان‌کاری و احساس شرم یکی از دلایل مهم به حاشیه رانده شدن مبتلایان به این بیماری است. در عین حال، حمایت از مبتلایان و مقابله با کلیشه‌ها، تابوها و باورهای غیر‌واقعی در کاستن از تبعیض علیه مبتلایان به ایدز نقش مهمی دارد.

 

۳- سطح آگاهی خود و دیگران را افزایش دهید

اشلی رز مورفی، طی دوران تحصیل در دبیرستان، برای سخنرانی درباره ایدز و اچ‌آی‌وی به نقاط مختلف جهان سفر کرد. او به خاطر می‌آورد که در آن سال‌ها، به‌تقاضای دبیر بهداشت و سلامت مدرسه، انشایی درباره تجربه‌های شخصی و سخنرانی‌هایش نوشت.

«در آن انشا نوشتم فرد سالمی هستم، آینده خوبی دارم، می‌توانم خانواده تشکیل بدهم و بچه‌دار شوم. اما وقتی معلمم انشا را خواند، گفت این مسائل را نمی‌دانسته. من باید به معلم‌هایم هم آموزش می‌دادم.»

آموزش در مقابله با ایدز و اچ‌آی‌وی نقش بسیار مهمی دارد. جوانانی که درباره این بیماری آگاهی بیشتری دارند بیش از سایرین آزمایش اچ‌آی‌وی را انجام می‌دهند. آموزش درباره ایدز و اچ‌آی‌وی در مدارس آمریکا روش پیشگیرانه مهمی است. اما مشکل این‌جاست که در همه مدارس اجرا نمی‌شود.

اشلی و جوانان نظیر او توصیه می‌کنند که باید با پزشک خانواده صحبت کرد، و از منابع قابل‌اعتمادی که درباره ایدز اطلاع‌رسانی می‌کنند، استفاده کرد.

 

۴- از مبتلایان حمایت کنید

با روش‌های خیلی ساده می‌شود از مبتلایان به اچ‌آی‌وی حمایت کرد.

اشلی می‌گوید یکی از راه‌های اصلی طرح این موضوع در گفت‌و‌گوهای معمولی است.

شنونده خوبی باشید و پای درد‌دل افراد مبتلا بنشینید و به آن‌ها اطمینان بدهید که می‌شود این بیماری را کنترل کرد.

مبتلایان را باید تشویق کرد که مصرف داروها و روند درمان خود را دقیقا رعایت کنند. درمان مناسب اچ‌آی‌وی در مراحل اولیه در نحوه و میزان گسترش بیماری ایدز نقش حیاتی دارد.

 

۵- برای مقابله با ایدز کمک مالی کنید

نهادها و سازمان‌های خیریه‌ای که در زمینه مقابله با اچ‌آی‌وی و ایدز فعالیت دارند، با تشویق رفتار جنسی مطمئن و توزیع وسایل پیشگیری مثل کاندوم و دارو، در جلوگیری از گسترش این بیماری نقش مهمی ایفا می‌کنند.

هر‌چند هیچ‌یک از این‌ها درمان ایدز و اچ‌آی‌وی نیست، ولی برخی از این نهادهای خیریه به پژوهش‌های پزشکی در زمینه کشف درمان نيز کمک مالی می‌کنند. تک‌تک ما با اهدای کمک مالی می‌توانیم از این سازمان‌ها و نهادها حمایت کنیم.

 

*این مقاله ابتدا در سی‌ان‌ان منتشر شده و برای انتشار در ایران‌اینترنشنال خلاصه شده است.

 

تازه چه خبر؟
سازمان حقوق بشر ایران به نقل از منابع آگاه از «مرگ مشکوک» شاهین ناصری، از شاهدان شکنجه نوید افکاری، در سلول انفرادی زندان تهران بزرگ خبر داد. برادر...More
طالبان اسامی شماری از افراد از جمله دو نفر از فرماندهان نظامی طالبان را که به سمت‌های مهم دولتی منصوب کرده است، اعلام کرد. به گفته ذبیح‌الله مجاهد،...More
حسن زرقانی دادستان مشهد از بازداشت شش متهم پرونده کودک‌ربایی در این شهر خبر داد و اعلام کرد که متهم اصلی پرونده هنوز دستگیر نشده وفراری است. زرقانی...More
پارلمان اروپا در قطعنامه‌ای اعلام کرد گروه شبه‌نظامی حزب‌الله لبنان که بارها وفاداری ایدئولوژیک قوی خود به جمهوری اسلامی را نشان داده، دولت لبنان را...More
ارتش سودان در بیانیه‌ای که از تلویزیون دولتی این کشور پخش شد، اعلام کرد تلاش برای کودتا را خنثی کرده و اوضاع تحت کنترل است. یک عضو شورای حکومتی سودان...More