شما صفحه ای از سایت قدیمی ایران اینترنشنال را مشاهده می کنید که دیگر به روز نمی شود. برای مشاهده سایت جدید به iranintl.com مراجعه کنید.

مجلس برای بررسی اپیدمی اچ‌آی‌وی در روستاهای لردگان کمیته حقیقت‌یاب تشکیل می‌دهد

محمدعلی وکیلی، عضو هیات رییسه مجلس شورای اسلامی، از تشکیل کمیته حقیقت‌یاب برای بررسی اپیدمی ابتلا به اچ‌آی‌وی در روستای چنارمحمودی شهرستان لردگان در نخستین جلسه هفته آینده مجلس خبر داد.

از روز پنج‌شنبه نیز به گفته مقام‌های وزارت بهداشت سه تیم از وزارت بهداشت با هدف بیماریابی در منطقه مستقر شده‌اند اما بی‌اعتمادی مردم روستای چنار محمودی و دیگر روستاهای منطقه، سبب شده تا مقام‌های استان چهارمحال و بختیاری «آزمایش رایگان در مراکز درمانی استان‌های دیگر» را به مردم  پیشنهاد دهند.

اپیدمی ابتلا به ویروس اچ‌آی‌وی روز چهارشنبه دهم مهر ماه پس از آن علنی شد که شماری از مردم روستای چنار محمودی با تجمع مقابل فرمانداری لردگان نسبت به ابتلا شمار بسیاری از ساکنان پیر و جوان و کودک این روستا به اچ‌آی‌وی ابراز نگرانی و اعتراض کردند.

سعید نمکی، وزیر بهداشت، شامگاه سه‌شنبه طی نامه‌ای به وزیر دادگستری تایید کرد که پیشتر، از اپیدمی ابتلا به ویروس اچ‌آی‌وی در روستای چنار محمودی لردگان، اطلاع داشت اما به این نکته نیز اشاره کرد که «جهت حفظ شئونات مردم منطقه، به نحو کاملا محرمانه موضوع پیگیری و بیماریابی انجام می‌شد.»

محمدعلی وکیلی، نماینده تهران در مجلس شورای اسلامی، روز پنج‌شنبه یازدهم مهر، با بیان این‌که «خبر انتشار بیماری ایدز در بین مردم محروم چنار محمودی لردگان موجب تاسف و حیرت است»، در صفحه توییتر خود نوشت: «ضمن تذکر به مسئولان مربوطه پیرامون علت‌یابی و چاره‌اندیشی سریع مساله، روز یک‌شنبه با مشورت همکاران نسبت به تشکیل کمیته حقیقت‌یاب اقدام خواهیم کرد.»

همزمان اقبال عباسی، استاندار چهارمحال و بختیاری، اعلام کرد: «د‌ر حال حاضر اولویت ما شناسایی افراد مبتلا و تحت درمان قرار دادن آنها، رصد شرایط بیماری و جلوگیری از شیوع آن در روستای چنار محمودی است.»

عباسی ‌با اشاره به حضور رییس مرکز مدیریت بیماری‌های واگیر وزارت بهداشت در استان چهارمحال و بختیاری برای بررسی اپیدیمی اچ‌آی‌وی در روستای چنار محمودی شهرستان لردگان، گفت: «در این دیدار دغدغه‌های استان در این مورد تشریح شد تا به وزیر بهداشت و درمان انتقال داده شود.»

وی گفت: «حفظ سلامت مردم، اولویت اصلی استانداری است» و «تمام تلاش ما بر این است تا با مدیریت صحیح، از حاشیه رفتن موضوع جلوگیری کنیم، چرا که افرادی علاقه‌مند هستند از این موضوع حاشیه‌سازی کنند و مسئولان را از اصل موضوع غافل کنند.»

عباسی با بیان این‌که «ویروس اچ‌آی‌وی با بیماری ایدز متفاوت است»، گفت: «اگر ابتلا به این ویروس به موقع تحت درمان قرار نگیرد در آینده به ایدز تبدیل می‌شود، از همین رو ضمن تاکید بر محرمانه بودن اطلاعات بیماران از مردم روستا درخواست می‌شود اگر ویروسی شناسایی شد در کم و کیف درمان با پزشکان همکاری کنند.»

استاندار چهارمحال و بختیاری گفت: «این بیماری قابل کنترل است و همکاری و همراهی مردمی را در انجام آزمایش‌می‌طلبد و چنانچه لازم باشد می‌توانند در استان‌های همجوار به صورت رایگان این آزمایش را انجام دهند.»

این مقام دولتی با اشاره به آنچه «ایجاد تردید در نحوه خدمات‌رسانی متولیان امر درمان» عنوان کرد، گفت که اظهارنظرهای بدون پشتوانه علمی و تخصصی «منجر به تردید در نحوه خدمات‌رسانی فعالان حوزه بهداشت و درمان» و در ادامه به «بروز ناامیدی در جامعه» منجر می‌شود.

استاندار چهارمحال و بختیاری ادامه داد: «در حال حاضر اولویت ما شناسایی افراد مبتلا و تحت درمان قرار دادن آنها، رصد شرایط بیماری و جلوگیری از شیوع آن است.»

با وجود سخنان مقام‌های مختلف چه در وزارت بهداشت و چه در استان چهارمحال و بختیاری درباره تعداد و دلیل ابتلای گسترده مردم این منطقه به ویروس اچ‌آی‌وی، مردم روستا چنارمحمودی همچنان شبکه بهداشت این منطقه را به استفاده از سرنگ آلوده و گسترش ابتلا به این ویروس متهم می‌کنند.

رییس دادگستری چهارمحال و بختیاری روز سه‌شنبه از بازداشت یک بهورز به اتهام استفاده از سرنگ آلوده خبر داد اما وزیر بهداشت نقش بهورز بازداشت شده را «کشف» اپیدمی آلودگی به ‌اچ‌آی‌وی در این منطقه عنوان کرد و خواهان اعاده حیثیت از او شد.

تاکنون هیچ توضیح رسمی درباره اپیدمی ابتلا به اچ‌ای‌وی از سوی وزارت بهداشت یا دیگر نهادهای مسئول ارایه نشده و مقام‌های مسئول در حد اظهار نظر در این باره سخن گفته‌اند.

تازه چه خبر؟
سازمان حقوق بشر ایران به نقل از منابع آگاه از «مرگ مشکوک» شاهین ناصری، از شاهدان شکنجه نوید افکاری، در سلول انفرادی زندان تهران بزرگ خبر داد. برادر...More
طالبان اسامی شماری از افراد از جمله دو نفر از فرماندهان نظامی طالبان را که به سمت‌های مهم دولتی منصوب کرده است، اعلام کرد. به گفته ذبیح‌الله مجاهد،...More
حسن زرقانی دادستان مشهد از بازداشت شش متهم پرونده کودک‌ربایی در این شهر خبر داد و اعلام کرد که متهم اصلی پرونده هنوز دستگیر نشده وفراری است. زرقانی...More
پارلمان اروپا در قطعنامه‌ای اعلام کرد گروه شبه‌نظامی حزب‌الله لبنان که بارها وفاداری ایدئولوژیک قوی خود به جمهوری اسلامی را نشان داده، دولت لبنان را...More
ارتش سودان در بیانیه‌ای که از تلویزیون دولتی این کشور پخش شد، اعلام کرد تلاش برای کودتا را خنثی کرده و اوضاع تحت کنترل است. یک عضو شورای حکومتی سودان...More