شما صفحه ای از سایت قدیمی ایران اینترنشنال را مشاهده می کنید که دیگر به روز نمی شود. برای مشاهده سایت جدید به iranintl.com مراجعه کنید.

کمبود ماریجوانای قانونی در کانادا چند هفته پس از آغاز فروش

 

چند هفته پس از آغاز فروش قانونی ماریجوانا در کانادا برای مصرف تفننی، کمبود این محصول باعث شده برخی از مشتری‌های کلافه دوباره به بازار سیاه روی بیاورند.

دست‌کم سه استان انتاریو، کبک و نیوبرانزویک با کمبود ماریجوانای قانونی روبه‌رو شده‌‌اند. در دو مورد از این استان‌ها، مغازه‌های فروش ماریجوانا به‌خاطر نداشتن این کالا تعطیل شده‌اند.

برخی از فروشنده‌ها می‌گویند تولیدکننده‌های ماریجوانا نمی‌توانند نیاز بازار را به‌سرعت تامین کنند.

به گزارش نیویورک تایمز، این کمبود باعث شده یکی از اهداف اصلی قانونی شدن ماریجوانا، یعنی مهار تجارت غیرقانونی این محصول که حجم سالانه‌اش بالغ بر ۵/۳ میلیارد دلار کانادا است، به خطر بیفتد. مشتری‌های عصبانی در نقاط مختلف کشور می‌گویند دوباره به دلال‌ها و فروشنده‌های غیرقانونی روی آورده‌اند.

در مونترال، مصرف‌کننده‌های ماریجوانا می‌گویند برخی از دلال‌های غیرقانونی از این کمبود بهره‌برداری کرده و قیمت را کاهش داده‌اند و حتی حاضرند آن را دم در خانه مشتری‌ها بفرستند.

فروشنده‌ها، تولید‌کننده‌ها و مصرف‌کننده‌های ماریجوانای قانونی همه از این کاهش عرضه ناراضی هستند و معتقدند دلایل اصلی‌اش افزایش غيرمنتظره و یک‌باره تقاضا و کندی نهادهای مسئول در صدور مجوز تولید‌کننده‌های ماریجوانا است.

طبق آمارهای اداره بهداشت کانادا، از مجموع ۱۳۲ تولید‌کننده‌ای که دولت تایید کرده ماریجوانای مورد‌نیاز فروشگاه‌ها را تامین کنند، تاکنون فقط ۷۸ مورد مجوز فروش را دریافت کرده‌اند.

مَتیو گودرو، سخنگوی اداره کنترل کانابیس استان کبک، گفت: «ما در حال تشکیل صنعتی هستیم که فعالیتش را همین چند هفته پیش شروع کرده است. تولیدکننده‌ها می‌توانند نیروی کار بیشتری استخدام کنند، ولی نمی‌توان کاری کرد که بوته‌ها سریع‌تر رشد کنند.» او در ادامه افزود پیش‌بینی نمی‌شد میزان تقاضا تا این حد باشد.

استان نیوبرانزویک در روزهای اخیر به‌دلیل کمبود تولید ماریجوانا نیمی از ۲۰ مغازه مخصوص فروش این محصول را موقتا تعطیل کرد. نهاد مسئول کنترل بر تولید و فروش ماریجوانا در این استان می‌گوید فقط ۲۰٪ از ميزانی را که به تولید‌کننده‌ها سفارش داده دریافت کرده است و برای تامین نیاز بازار باید منتظر دریافت محموله‌های بعدی بماند.

پیش‌تر، اداره کنترل کانابیس استان کبک نیز به‌دلیل کمبود تولید ماریجوانا مجبور شد ۱۲ مغازه فروش این محصول را سه روز در هفته تعطیل کند.

در استان انتاریو، برخی از مصرف‌کننده‌های ماریجوانا می‌گویند مجبور شده‌اند به دلال‌های غیرقانونی روی بیاورند. موسسه دولتی توزیع ماریجوانا در استان اونتاریو نیز نتوانسته به تقاضای رو‌ز‌افزون برای این محصول پاسخ دهد.

ترور توبین که در شهر کوچک لابرادور، در ناحیه مرزی استان کبک، با کمک مادرش مغازه فروش ماریجوانای قانونی دایر کرده است می‌گوید: «عملکرد دولت باعث شده که بازار سیاه دوباره رونق بگیرد و مشتری‌های ما به آن‌ها مراجعه می‌کنند.»

او می‌افزاید پس از افتتاح مغازه، در روز ۱۷ اکتبر، طی ۴ ساعت تمام موجودی ماریجوانای مغازه به فروش رفت.

این فروشنده برای دریافت محموله بعدی مجبور شده دو هفته صبر کند و در این مدت مغازه را یک هفته تعطیل کرده است.

آقای توبین در ادامه اضافه می‌کند او و مادرش حدود ۱۰۰ هزار دلار کانادا در این مغازه سرمایه‌گذاری کرده‌اند و اکنون برای تامین هزینه‌های جاری آن با مشکل روبه‌رو شده‌اند.

تولید‌کننده‌هایی که با مجوز دولت استانی ماریجوانا را تامین می‌کنند به او گفته‌اند میزان تقاضا را دست کم گرفته بودند.

آقای توبین فروشگاه را مجددا باز کرده، ولی در نبودِ ماریجوانا مجبور شده است کالاهای جانبی مثل قلیان ماریجوانا و کاغذ سیگار بفروشد. اما می‌گوید این برای موفقیت کاسبی‌اش کافی نیست.

به گفته مادرش، میزان تقاضا برای ماریجوانای قانونی بسیار بیشتر از انتظار بود، چون اولا پدیده کاملا جدیدی است و ثانیا، ماریجوانای قانونی به‌شدت کنترل می‌شود و مواد آلاینده موجود در ماریجوانای بازار سیاه را ندارد. «مردم می‌دانند دقیقا چه محصولی دریافت می‌کنند و از این خوششان می‌آید.»

آندره گنیون، سخنگوی اداره بهداشت کانادا که بر تجارت ماریجوانای قانونی نظارت می‌کند، گفت: «روز ۱۷ اکتبر پایان حدود یک قرن ممنوعیت قانونی و آغاز یک تجارت کاملا جدید در کشور ما بود.»

«درست مثل هر صنعت و تجارت جدید دیگری که مصرف‌کننده و تقاضای فراوانی دارد ممکن است در دوره‌هایی محصول کافی به بازار عرضه نشود، و حتی در برخی موارد، کاملا نایاب شود.»

او افزود با توجه به این‌که ماریجوانا مدت‌ها غیرقانونی بوده، نهادهای دولتی برای ارزیابی میزان مصرف و تقاضای بازار اطلاعات قابل‌اتکایی نداشتند.

برای تولید‌کننده‌ها نیز مشارکت در تجارتی جدید به این معناست که باید موانع فراوانی را پشت سر گذاشته و فنون و آگاهی خود را بهبود بخشند.

چندی قبل از قانونی شدن ماریجوانا در کانادا، یکی از تولیدکننده‌های این محصول در انتاریو به نام «آفریا» اعلام کرد به‌دلیل نبودِ نیروی کار ماهر برای برداشت محصول مجبور شده است بیش از ۱۳ هزار بوته را نابود کند.

مدیرعامل این شرکت در ماه اکتبر پیش‌بینی کرده بود که بازار با کمبود ماریجوانای قانونی مواجه خواهد شد، و این مشکل با درک بهتر از میزان تقاضا کمتر خواهد شد.

مدیرعامل شرکت تولید‌کننده دیگری در استان بریتیش کلمبیا می‌گوید این کمبود کالا دور از انتظار نبود و با توجه به مشکلات فنی موجود برای تولید انبوه ماریجوانا، ایجاد شبکه توزیع گسترده بین استان‌های مختلف و روند وقت‌گیر کنترل محصول توسط بازرس‌های اداره بهداشت کاملا قابل پیش‌بینی بود.

سخنگوی شرکت کانوپی گروث، یکی از بزرگ‌ترین تولید‌کننده‌های کانابیس در کانادا، گفت این شرکت برای پاسخ به نیاز رو‌به‌رشد بازار به احداث گلخانه در استان بریتیش کلمبیا ادامه می‌دهد.

او افزود: «همه تلاش می‌کنند تا به تقاضای بازار پاسخ دهند. کی فکرش را می‌کرد علف این‌قدر پر‌طرفدار شود؟»

 

تازه چه خبر؟
سازمان حقوق بشر ایران به نقل از منابع آگاه از «مرگ مشکوک» شاهین ناصری، از شاهدان شکنجه نوید افکاری، در سلول انفرادی زندان تهران بزرگ خبر داد. برادر...More
طالبان اسامی شماری از افراد از جمله دو نفر از فرماندهان نظامی طالبان را که به سمت‌های مهم دولتی منصوب کرده است، اعلام کرد. به گفته ذبیح‌الله مجاهد،...More
حسن زرقانی دادستان مشهد از بازداشت شش متهم پرونده کودک‌ربایی در این شهر خبر داد و اعلام کرد که متهم اصلی پرونده هنوز دستگیر نشده وفراری است. زرقانی...More
پارلمان اروپا در قطعنامه‌ای اعلام کرد گروه شبه‌نظامی حزب‌الله لبنان که بارها وفاداری ایدئولوژیک قوی خود به جمهوری اسلامی را نشان داده، دولت لبنان را...More
ارتش سودان در بیانیه‌ای که از تلویزیون دولتی این کشور پخش شد، اعلام کرد تلاش برای کودتا را خنثی کرده و اوضاع تحت کنترل است. یک عضو شورای حکومتی سودان...More