شما صفحه ای از سایت قدیمی ایران اینترنشنال را مشاهده می کنید که دیگر به روز نمی شود. برای مشاهده سایت جدید به iranintl.com مراجعه کنید.

آمریکا ۱۳ شهروند و ۳ شرکت روسی را به دخالت در انتخابات متهم کرد

 

رابرت مولر، بازرس ویژه پرونده مداخله احتمالی روسیه در انتخابات آمریکا، با صدور کیفرخواستی ۱۳ شهروند و ۳ شرکت روس را به دخالت در انتخابات ریاست‌جمهوری سال ۲۰۱۶ (۱۳۹۵ شمسی) متهم کرد.

به گزارش خبرگزاری رویترز، در این کیفرخواست سی و هفت صفحه‌ای که جمعه ۲۷ بهمن صادر شد، مولر روس‌ها را به دخالت در فرآیند انتخابات برای کمک به پیروزی دونالد ترامپ و تخریب هیلاری کلینتون، رقیب دموکراتش، متهم کرده است.

طبق کیفرخواست مذکور، متهمان این هدف «استراتژیک» را دنبال می‌کردند که در «نظام سیاسی آمریکا، از جمله انتخابات ریاست‌جمهوری سال ۲۰۱۶، تفرقه بیاندازند».

رابرت مولر در این کیفرخواست همچنین ادعا می‌کند که متهمان روس با اتخاذ شخصیت‌های جعلی در فضای مجازی به دنبال پراکندن پیام‌های تفرقه‌انگیزانه بودند، به ۱۰ ایالت آمریکا سفر کردند تا اطلاعات مورد نیازشان را جمع‌آوری کنند و در نهایت با آمریکایی جا زدن خود کوشیده بودند تجمعات سیاسی در حمایت از دونالد ترامپ برگزار کنند.

کیفرخواست مولر عمدتا منعکس‌کننده گزارش آژانس‌های اطلاعاتی آمریکا مبنی بر دخالت روسیه در انتخابات ریاست‌جمهوری‌ست که در ژانویه ۲۰۱۷ (دی ۱۳۹۵) منتشر شد. گزارش اطلاعاتی مذکور مسکو را به دخالت در انتخابات آمریکا متهم کرده و هدف نهایی آن را کمک به پیروزی دونالد ترامپ می‌داند.  

پل رایان، رئیس مجلس نمایندگان آمریکا، در واکنش به کیفرخواست مولر با انتقاد از دخالت روسیه در انتخابات گفت: «این متهمان روس در حمله‌ای شوم و سیستماتیک به نظام سیاسی ما نقش داشتند. این یک توطئه برای ساقط کردن فرآیند انتخابات و در واقع حمله‌ای به خود دموکراسی بود».

این کیفرخواست اما سخنی از تبانی احتمالی ستاد انتخاباتی دونالد ترامپ و دولت روسیه به میان نمی‌آورد.

در عین حال، دونالد ترامپ با رد ادعای «تبانی» میان ستاد انتخاباتی او و کرملین به صدور کیفرخواست مولر واکنش نشان داد. رئیس‌جمهور آمریکا شامگاه روز جمعه در یک پیام توئیتری نوشت: «روسیه فعالیت‌های ضدآمریکایی‌‌اش را در سال ۲۰۱۴ آغاز کرد، یعنی مدت‌ها پیش از آنکه من قصد خود برای شرکت در انتخابات ریاست‌جمهوری را اعلام کنم. نتایج انتخابات تحت تاثیر (این فعالیت‌ها) قرار نگرفته است. ستاد انتخاباتی ترامپ مرتکب هیچ اشتباهی نشده. تبانی‌ای در کار نیست».      

 

 

 

       

ماریا زاخارووا، سخنگوی وزارت خارجه روسیه، نیز با «پوچ» خواندن اتهامات مربوط به مداخله شهروندان روس در انتخابات ریاست‌جمهوری سال ۲۰۱۶، این ادعا را که عده ای اندک توانسته‌اند کلیت دموکراسی آمریکا را مختل کنند به تمسخر گرفته است.

یک مقام قضایی که بر کار رابرت مولر نظارت می‌کند گفت که تحقیقات هنوز به پایان نرسیده و همچنان ادامه دارد. مولر از سال ۲۰۰۱ (۱۳۷۹) تا ۲۰۱۳ (۱۳۹۱) مدیر پلیس فدرال آمریکا (اف‌بی‌آی) بود.

 

تازه چه خبر؟
سازمان حقوق بشر ایران به نقل از منابع آگاه از «مرگ مشکوک» شاهین ناصری، از شاهدان شکنجه نوید افکاری، در سلول انفرادی زندان تهران بزرگ خبر داد. برادر...More
طالبان اسامی شماری از افراد از جمله دو نفر از فرماندهان نظامی طالبان را که به سمت‌های مهم دولتی منصوب کرده است، اعلام کرد. به گفته ذبیح‌الله مجاهد،...More
حسن زرقانی دادستان مشهد از بازداشت شش متهم پرونده کودک‌ربایی در این شهر خبر داد و اعلام کرد که متهم اصلی پرونده هنوز دستگیر نشده وفراری است. زرقانی...More
پارلمان اروپا در قطعنامه‌ای اعلام کرد گروه شبه‌نظامی حزب‌الله لبنان که بارها وفاداری ایدئولوژیک قوی خود به جمهوری اسلامی را نشان داده، دولت لبنان را...More
ارتش سودان در بیانیه‌ای که از تلویزیون دولتی این کشور پخش شد، اعلام کرد تلاش برای کودتا را خنثی کرده و اوضاع تحت کنترل است. یک عضو شورای حکومتی سودان...More