شما صفحه ای از سایت قدیمی ایران اینترنشنال را مشاهده می کنید که دیگر به روز نمی شود. برای مشاهده سایت جدید به iranintl.com مراجعه کنید.

آکسیوس: تلاش دولت بایدن برای تعامل مجدد با ایران بر سر برجام در برابر سه مانع عمده قرار دارد

آکسیوس به نقل از مقام‌های آمریکا عنوان کردند که تلاش‌های دولت جو بایدن، رییس جمهور آمریکا، برای تعامل مجدد با ایران در ارتباط با برنامه‌های هسته‌ای این کشور با سه مانع عمده روبرو است. 

بنابر گزارش آکسیوس به گفته مقام‌های آمریکا، فقدان راه‌های ارتباطی مستقیم، اختلافات مقامات ایران در رهبری و انتخابات ریاست جمهوری پیش رو در ایران، سه مانع اصلی در رسیدن به یک توافق هسته‌ای هستند.

یکی از مهمترین الویت‌های، سیاست‌های خارجی دولت بایدن، قرار دادن برنامه هسته‌ای ایران در «چارچوب» است. اما مقامات ایران و آمریکا هنوز نتوانستند مذاکرات مستقیم داشته باشند.

رییس جمهور آمریکا پیش‌تر اعلام کرده بود که در صورت بازگشت ایران به تعهدات هسته‌ای، تحریم‌های اعمال شده بر ایران را لغو خواهد کرد و به توافق هسته‌ای سال ۲۰۱۵ که دونالد ترامپ رییس جمهور سابق آمریکا در سال ۲۰۱۸ از آن خارج شده بود، بازخواهد گشت. مقامات ایرانی بارها پیشنهاد آمریکا برای دیدار رسمی و یا حتی غیر رسمی را رد کرده‌اند.

این در حالی است که تمام ارتباط مقامات آمریکایی با تهران به طور غیرمستقیم و از طریق کشورهای فرانسه، بریتانیا،‌ آلمان، روسیه، چین و یا اتحادیه اروپا صورت می‌گیرد.

ایالات متحده در تلاش است، از طریق کانال‌های غیر مستقیم ارزیابی کند تا برای بازگشت به میز مذاکره، از چه روش‌هایی استفاده کند. دولت آمریکا به این باور است که در صورت برداشتن قدم اول، مذاکرات به صورت گام به گام پیش خواهد رفت.

به گزارش منابع آمریکا و اسرائیل، دولت ایالات متحده پیشنهاد داده بود، برای برداشتن قدم اول، پول‌های بلوکه شده ایران در کره جنوبی را آزاد کند و در مقابل ایران به تعهدات اتمی که نقض کرده بود، بازگردد. هرچند که دولت ایران این پیشنهاد را رد کرد.

ایالات متحده با ارائه پیشنهادات جدید، تلاش می‌کند تا مذاکرات با ایران را آغاز کند. اما یک مقام ایرانی به تلویزیون دولتی ایران گفته بود که  این کشور تنها در صورت لغو تمام تحریم‌های اعمال شده توسط دولت ترامپ، فعالیت‌های هسته‌ای خود را کاهش خواهد داد.

به گفته یکی از مقامات ایالات متحده، نیز عنوان کرد که آمریکا در حال بحث در مورد راه حل‌های جدید با طرفین دیگر درارتباط با توافق هسته ای است. اما به دلیل مذاکرات غیرمستقیم بین ایران و آمریکا، دستیابی به یک توافق جامع نیاز به زمان بیشتری دارد.

تازه چه خبر؟
سازمان حقوق بشر ایران به نقل از منابع آگاه از «مرگ مشکوک» شاهین ناصری، از شاهدان شکنجه نوید افکاری، در سلول انفرادی زندان تهران بزرگ خبر داد. برادر...More
طالبان اسامی شماری از افراد از جمله دو نفر از فرماندهان نظامی طالبان را که به سمت‌های مهم دولتی منصوب کرده است، اعلام کرد. به گفته ذبیح‌الله مجاهد،...More
حسن زرقانی دادستان مشهد از بازداشت شش متهم پرونده کودک‌ربایی در این شهر خبر داد و اعلام کرد که متهم اصلی پرونده هنوز دستگیر نشده وفراری است. زرقانی...More
پارلمان اروپا در قطعنامه‌ای اعلام کرد گروه شبه‌نظامی حزب‌الله لبنان که بارها وفاداری ایدئولوژیک قوی خود به جمهوری اسلامی را نشان داده، دولت لبنان را...More
ارتش سودان در بیانیه‌ای که از تلویزیون دولتی این کشور پخش شد، اعلام کرد تلاش برای کودتا را خنثی کرده و اوضاع تحت کنترل است. یک عضو شورای حکومتی سودان...More