شما صفحه ای از سایت قدیمی ایران اینترنشنال را مشاهده می کنید که دیگر به روز نمی شود. برای مشاهده سایت جدید به iranintl.com مراجعه کنید.

ادامه اعتراضات در هنگ‌کنگ؛ بازداشت ۱۸۰ معترض به لایحه سرود ملی چین

هم‌زمان با گردهم آمدن نمایندگان هنگ‌کنگ برای بررسی لایحه‌ای که توهین به سرود ملی چین را جرم‌انگاری می‌کند،‌ پلیس به سوی معترضان گاز اشک آور پرتاب کرد و دستکم ۱۸۰ نفر از این معترضان را بازداشت کرد.در ادامه اعتراضات روزهای گذشته، چهارشنبه هفتم خرداد ماه هنگ‌کنگ شاهد تجمعات پراکنده در نقاط مختلف این شهر بود که با بازداشت ده‌ها معترض و شلیک گازآشک‌آور به سمت آن‌ها از سوی پلیس مواجه شد.

پلیس ساختمان مجلس قانون‌گذاری در مرکز شهر را برای محافظت در برابر اعتراضات محاصره کرده است؛ با این حال معترضان به تجمع در خیابان‌ها ادامه داده و با بستن شماری از مسیرها و سردادن شعار به اعتراض می‌پردازند.

پلیس اعلام کرده ۱۸۰ نفر را به دلیل شرکت در تجمع‌های غیرقانونی بازداشت کرده است.

در صورت تصویب لایحه مربوط به سرود ملی هر کسی که از سرود ملی چین استفاده نامناسب کند یا آن را مورد توهین قرار دهد،‌ با جریمه‌ ۵۰ هزار دلار هنگ‌کنگ، معادل شش هزار و ۴۴۹ دلار آمریکا، و حبس تا سه سال مواجه خواهد شد.

همچنین آموزش این سرود در مدارس و خواندن آن از سوی سازمان‌ها تبدیل به قانون خواهد شد.

هنگ‌کنک سرود ملی مستقل ندارد و برخی اوقات سرود چین را در مراسمی همچون مسابقات فوتبال پخش می‌کند. در سال‌های اخیر این سرود با «هو» کردن مورد تمسخر واقع شده است. 

پیش از این نیز هنگ‌کنگ شاهد اعتراض درباره لایحه‌ای بود که چین در زمینه امنیت ملی ارائه داد. منتقدان می‌گویند این لایحه تلاشی برای از بین بردن آزادی‌های منحصر به فرد این شهر است.

کری لم،‌ رییس اجرایی هنگ‌کنگ،‌ این انتقادها را رد کرده و می‌گوید قانون جدید «امنیت ملی» که از سوی چین مطرح شده آزادی‌ها در این منطقه نیمه‌مختار را از بین نخواهد برد.

این اظهارات پس از آن صورت گرفت که اخیرا شماری از رهبران اعتراضات این شهر از سوی پلیس بازداشت شدند.

هنگ‌کنگ به مدت ۱۵۰ سال و تا سال ۱۹۹۷ در کنترل بریتانیا بود. بر اساس توافق «یک کشور، دو نظام» که در سال ۱۹۸۴ میان نخست‌وزیران چین و بریتانیا امضا شد، خودمختاری هنگ‌کنگ باید از سوی چین به رسمیت شناخته شود.

اما بسیاری معتقدند قانون «امنیت ملی» که چین در پی تصویب آن است، این توافق را از بین می‌برد.

اعتراضات ضد چین و دموکراسی‌خواهان در هنگ‌کنگ از سال گذشته در پی ارائه لایحه‌ای مربوط به استرداد متهمان به چین آغاز شد و ادامه یافت. این موج اعتراض‌ها با شیوع ویروس کرونا متوقف شد.

 

تازه چه خبر؟
سازمان حقوق بشر ایران به نقل از منابع آگاه از «مرگ مشکوک» شاهین ناصری، از شاهدان شکنجه نوید افکاری، در سلول انفرادی زندان تهران بزرگ خبر داد. برادر...More
طالبان اسامی شماری از افراد از جمله دو نفر از فرماندهان نظامی طالبان را که به سمت‌های مهم دولتی منصوب کرده است، اعلام کرد. به گفته ذبیح‌الله مجاهد،...More
حسن زرقانی دادستان مشهد از بازداشت شش متهم پرونده کودک‌ربایی در این شهر خبر داد و اعلام کرد که متهم اصلی پرونده هنوز دستگیر نشده وفراری است. زرقانی...More
پارلمان اروپا در قطعنامه‌ای اعلام کرد گروه شبه‌نظامی حزب‌الله لبنان که بارها وفاداری ایدئولوژیک قوی خود به جمهوری اسلامی را نشان داده، دولت لبنان را...More
ارتش سودان در بیانیه‌ای که از تلویزیون دولتی این کشور پخش شد، اعلام کرد تلاش برای کودتا را خنثی کرده و اوضاع تحت کنترل است. یک عضو شورای حکومتی سودان...More