شما صفحه ای از سایت قدیمی ایران اینترنشنال را مشاهده می کنید که دیگر به روز نمی شود. برای مشاهده سایت جدید به iranintl.com مراجعه کنید.

اردوغان: فایل صوتی قتل خاشقجی هولناک است

 

رجب طیب اردوغان، رییس جمهوری ترکیه، می‌گوید فایل صوتی مربوط به قتل جمال خاشقجی روزنامه‌نگار منتقد سعودی، «هولناک» بوده و مقام اطلاعاتی سعودی را که به آن گوش داده شوکه کرده است.

به گزارش رسانه‌های ترکیه، اردوغان روز سه‌شنبه ۲۲ آبان‌ماه در راه بازگشت از پاریس به خبرنگاران گفت در مورد قتل خاشقجی با رهبران آمریکا، فرانسه و آلمان در پاریس گفت‌وگو کرده است.

به گفته اردوغان، این فایل صوتی برای تمام کسانی که آن را از ترکیه خواسته‌اند از جمله مقام‌های سعودی‌، آمریکایی، فرانسوی، کانادایی، آلمانی، و بریتانیایی پخش شده است.

او در ادامه به خبرنگاران گفت:«این فایل‌های صوتی واقعا هولناک هستند. وقتی مقام اطلاعاتی سعودی به این فایل‌ها گوش کرد چنان شوکه شد که گفت: این آدم [قاتل] احتمالا هرویین مصرف کرده است، فقط کسی که هرویین مصرف کرده می‌تواند به چنین کاری دست بزند.»

جمال خاشقجی شش هفته پیش در کنسولگری عربستان سعودی در استانبول به قتل رسید.

عربستان سعودی ابتدا سعی کرد قتل این روزنامه‌نگار منتقد را کتمان کند و مدعی شد او از کنسولگری خارج شده است. این کشور بعدا روایت خود را تغییر داد و گفت خاشقجی در یک نزاع کشته شده است. مقام‌های سعودی در نهایت پذیرفتند قتل این روزنامه‌نگار واشنگتن‌پست «از پیش طراحی‌ شده» بوده است.

قتل خاشقجی در سطح بین‌المللی خبرساز شد و خشم بسیاری را در سراسر دنیا برانگیخت. مقام‌های سعودی گفته‌اند تحقیقاتی را در مورد قتل او آغاز کرده‌‌اند و نتیجه تحقیقات را بعد از تکمیل آن منتشر خواهند کرد.

در همین حال، اردوغان گفته است قتل جمال خاشقجی مشخصا برنامه‌ریزی شده بوده است و دستور آن در سطوح بالای حکومت عربستان سعودی صادر شده است اما معتقد نیست ملک سلمان عامل این دستور باشد.

او به خبرنگاران گفت محمد بن سلمان، ولیعهد سعودی، گفته است موضوع قتل خاشقجی را پیگیری کرده و اقدامات لازم را به عمل می‌آورد.

روزنامه ترکی «صباح» که به دولت این کشور نزدیک است روز سه‌شنبه در گزارشی نوشت چمدان تیم سعودی که زمان قتل خاشقجی به استانبول فرستاده شده بود حاوی اشیایی از جمله سرنگ، قیچی‌های بزرگ، واکی تاکی و دستگاه‌های شوک الکترونیکی بوده است.

این روزنامه تصویر ایکس‌ری کیف‌های این گروه هنگام رد شدن از بازرسی امنیتی فرودگاه در ترکیه را منتشر کرده است.



 

تازه چه خبر؟
سازمان حقوق بشر ایران به نقل از منابع آگاه از «مرگ مشکوک» شاهین ناصری، از شاهدان شکنجه نوید افکاری، در سلول انفرادی زندان تهران بزرگ خبر داد. برادر...More
طالبان اسامی شماری از افراد از جمله دو نفر از فرماندهان نظامی طالبان را که به سمت‌های مهم دولتی منصوب کرده است، اعلام کرد. به گفته ذبیح‌الله مجاهد،...More
حسن زرقانی دادستان مشهد از بازداشت شش متهم پرونده کودک‌ربایی در این شهر خبر داد و اعلام کرد که متهم اصلی پرونده هنوز دستگیر نشده وفراری است. زرقانی...More
پارلمان اروپا در قطعنامه‌ای اعلام کرد گروه شبه‌نظامی حزب‌الله لبنان که بارها وفاداری ایدئولوژیک قوی خود به جمهوری اسلامی را نشان داده، دولت لبنان را...More
ارتش سودان در بیانیه‌ای که از تلویزیون دولتی این کشور پخش شد، اعلام کرد تلاش برای کودتا را خنثی کرده و اوضاع تحت کنترل است. یک عضو شورای حکومتی سودان...More