شما صفحه ای از سایت قدیمی ایران اینترنشنال را مشاهده می کنید که دیگر به روز نمی شود. برای مشاهده سایت جدید به iranintl.com مراجعه کنید.

سخنگوی دولت: دوقطبی میدان و دیپلماسی در سخنان ظریف نبود، موضع همین وزیر تغییر کرد کسی تعجب نکند

با گسترش واکنش‌های داخلی و خارجی به انتشار سخنان محمدجواد ظریف، معاون اول روحانی و سخنگوی دولت روحانی به طور مستقیم ایران اینترنشنال را به خاطر انتشار این فایل صوتی مورد حمله و اتهام قرار دادند و همزمان ربیعی با بیان اینکه دوقطبی میدان و دیپلماسی در سخنان ظریف وجود ندارد، از احتمال تغییر موضع ظریف خبر داد.

علی ربیعی،سخنگوی دولت، در واکنش به انتشار فایل صوتی سخنان ظریف، طی یادداشتی نوشت: «دوقطبی جعلی و ویرانگر میدان و دیپلماسی که ساخته و پرداخته رسانه‌های خارجی است نه تنها در جوهره صحبت‌های ظریف نبود بلکه حتی با مبانی علمی در ساختار وظایف و شیوه‌های تصمیم‌گیری در نظام ما هم ناسازگار است.»

سخنگوی دولت  در این یادداشت که بامداد شنبه یازدهم اردیبهشت ماه به طور همزمان در روزنامه ایران و خبرگزاری ایرنا منتشر شد، با بیان اینکه برخی در داخل «در خط ترسیم‌شده‌‌ای حرکت کردند که رسانه‌های خارجی در بازنمایی پویایی تصمیم‌سازی به مثابه شکاف حاکمیتی قصد آن را کرده بودند»، از فرماندهان سپاه پاسداران و خانواده سلیمانی به خاطر «هوشمندی و درایت» در مواجهه با انتشار فایل صوتی ظریف، تقدیر کرد.

ربیعی همچنین از احتمال تغییر نظر محمدجواد ظریف درباره رابطه میدان [نظامیان] و دیپلماسی  خبر داد و نوشت: «اگر وزیر خارجه امروز و در موضوع و مقطع زمانی خاص نسبت به برخی چالش‌ها سخن گفته است، کسی نباید تعجب کند که روزی دیگر و در موضوع و در مقطع زمانی دیگر همان وزیر خارجه از کاستی‌های دیپلماسی در حمایت از نیروهای میدانی هم راضی نباشد.»

این بخش از سخنان ربیعی از آن جهت اهمیت دارد که روزنامه کیهان که تحت نظر مستقیم نماینده خامنه‌ای منتشر می‌شود، روز پنج‌شنبه توضیحات محمدجواد ظریف را کافی ندانست و آن را «ماله‌کشی» توصیف کرد.

کیهان که پیشتر سخنان ظریف را در این فایل صوتی «جفا و زیر سئوال بردن عملکرد قاسم سلیمانی و نظام» خوانده بود، روز پنج‌شنبه نوشت: «متن منتشر شده ظریف در واکنش به فایل صوتی، در حقیقت عذر بدتر از گناه است. وزیر امور خارجه در این متن، بدون عذرخواهی از مردم ایران، با طلبکاری، صرفا به ماله‌کشی درباره اقدام تأسف‌برانگیز خود پرداخته است.»

روزنامه وطن امروز، نیز در شماره شنبه یازدهم اردیبهشت ماه خود واکنش حسن روحانی به فایل صوتی ظریف را «برائت صوری» خواند. روحانی گفته است که «مطالب طرح شده نظر دولت یا رییس‌جمهور نیست و اگر کسی میدان و دیپلماسی را مقابل هم بداند، حرفش دقیق نیست» اما این روزنامه نوشت: «روحانی تنها برائت صوری خود را نشان داد ولی اظهارات و رویه او نشان می‌د‌هد مثل ظریف به دوگانه میدان و دیپلماسی معتقد است.»

 

حمله دو مقام ارشد دولت روحانی به ایران اینترنشنال به خاطر انتشار فایل صوتی ظریف

از سوی دیگر اسحاق جهانگیری، معاون اول حسن روحانی، شامگاه جمعه طی سخنانی در کلاب هاوس و  در واکنش به افشای مصاحبه ظریف، انتشار این مصاحبه در ایران اینترنشنال را «توطئه» خواند و گفت: درایت مردم توطئه ایران اینترنشنال را خنثی می‌کند.

 همزمان علی ربیعی، سخنگوی دولت روحانی، نیز انتشار فایل صوتی ظریف در ایران اینترنشنال، آن را «انتشار زودهنگام و گزینشی و پخش القائی فایل صوتی مصاحبه ظریف» توصیف کرد.

ربیعی گفت که ایران اینترنشنال با انتشار فایل صوتی ظریف درصدد بر«افروختن آتش جنگ روانی، نزاع موعود را این‌بار با ردای تفرقه‌افکنی در سه سطح نخبگان حاکمیتی با یکدیگر، مردم و مسئولان و در نهایت مردم علیه یکدیگر با تحریک گرایش‌ها و جناح‌های سیاسی در داخل ایران» بوده است.

حملات دو مقام ارشد دولت به ایران اینترنشنال درحالی انجام شد که بازتاب‌های گسترده سخنان ظریف در فایل صوتی سبب شد تا حسن روحانی با گسترش واکنش‌ها به انتشار فایل صوتی ظریف، حسام‌الدین آشنا رییس مرکز بررسی‌های استراتژیک ریاست جمهوری را برکنار و علی ربیعی را با حفظ سمت سخنگویی دولت به ریاست این مرکز منصوب کرد. همچنین گزارش‌ها حاکی از ممنوع الخروج شدن دست‌کم ۱۵ نفر در ارتباط با انتشار فایل صوتی ظریف است.

با افزایش فشارها بر دولت، مقام‌های ارشد دولت بر دامنه حملات‌شان به ایران اینترنشال افزوده‌اند و همزمان علی ربیعی که خود از چهره‌های امنیتی جمهوری اسلامی است در یادداشت روز شنبه‌اش خواهان بسته شدن پرونده فایل صوتی ظریف در داخل شد و نوشت: «توصیه می‌کنم اتهام‌زنی و جاسوس‌سازی را کنار بگذاریم.»

تازه چه خبر؟
سازمان حقوق بشر ایران به نقل از منابع آگاه از «مرگ مشکوک» شاهین ناصری، از شاهدان شکنجه نوید افکاری، در سلول انفرادی زندان تهران بزرگ خبر داد. برادر...More
طالبان اسامی شماری از افراد از جمله دو نفر از فرماندهان نظامی طالبان را که به سمت‌های مهم دولتی منصوب کرده است، اعلام کرد. به گفته ذبیح‌الله مجاهد،...More
حسن زرقانی دادستان مشهد از بازداشت شش متهم پرونده کودک‌ربایی در این شهر خبر داد و اعلام کرد که متهم اصلی پرونده هنوز دستگیر نشده وفراری است. زرقانی...More
پارلمان اروپا در قطعنامه‌ای اعلام کرد گروه شبه‌نظامی حزب‌الله لبنان که بارها وفاداری ایدئولوژیک قوی خود به جمهوری اسلامی را نشان داده، دولت لبنان را...More
ارتش سودان در بیانیه‌ای که از تلویزیون دولتی این کشور پخش شد، اعلام کرد تلاش برای کودتا را خنثی کرده و اوضاع تحت کنترل است. یک عضو شورای حکومتی سودان...More