شما صفحه ای از سایت قدیمی ایران اینترنشنال را مشاهده می کنید که دیگر به روز نمی شود. برای مشاهده سایت جدید به iranintl.com مراجعه کنید.

اعتصاب سراسری هنگ‌کنگ را فلج کرد

با دامنه‌دار شدن موج اعتراضات و اعتصاب در هنگ‌کنگ، پلیس ضد شورش ده‌ها نفر از معترضین را که در مقابل یکی از کلانتری‌های شمال شهر تجمع کرده بودند بازداشت کرد و برای متفرق کردن تجمعی در یکی از مناطق کارگری به شلیک گاز اشک‌آور متوسل شد. 

اعتصاب سراسری روز دوشنبه ۱۴ مرداد، همه امور شهری را متوقف کرد و میلیون‌ها مسافر در ایستگاه‌های اتوبوس و قطار شهری معطل ماندند.

پلیس ضدشورش اعلام کرد معترضانی که حوالی ظهر روز دوشنبه به نیروهای پلیس سنگ پرتاب کردند «تهدید جدی برای امنیت شهروندان محله» محسوب می‌شدند.

 پلیس در توییتی از ساکنین خواست که در منزل بمانند و پنجره‌هایشان را بسته نگه دارند.

شبکه تلویزیونی هنگ‌کنگ گزارش داد نیروهای پلیس در درگیری با معترضان در مناطق جنوبی نیز از گاز اشک‌آور استفاده کردند.

فعالان سیاسی و اجتماعی قبلا خواستار اعتصاب عمومی و تظاهرات سراسری شده بودند. این اقدام روز دوشنبه منجر به اختلال در خدمات‌رسانی در تعدادی از ایستگاه‌های مترو و قطار شهری و لغو بیش از ۲۰۰ پرواز شد.

اعتراضات در هنگ‌کنگ حدود دو ماه پیش نسبت به لایحه استرداد مجرمان به چین آغاز شد اما به سرعت فراگیر شده و به درخواست تشکیل کمیسیونی مستقل برای تحقیق درباره برخورد خشونت‌آمیز نیروهای پلیس با معترضین انجامیده است.

معترضان همچنین خواستار ایجاد دموکراسی در هنگ‌کنگ شده‌اند. ناظران این درخواست را ناشی از خشم پنهان و سردرگمی نسبت به سرکوب آزادی‌های مدنی می‌دانند.

هنگ‌کنگ تا سال ۱۹۹۷ در استعمار بریتانیا بود اما سپس به چین بازگردانده شد تا در چارچوب «یک کشور دو نظام» اداره شود. از جمله  امتیازاتی که به هنگ‌کنگ اعطا شد، قوه قضاییه مستقل است.

اکنون نگرانی‌ها نسبت به اینکه نخبگان سیاسی حاکم در هنگ‌کنگ بیشتر مایل به حکومت کمونیست چین‌اند تا ساکنان هنگ‌کنگ. 

کری لام، رئیس دولت محلی هنگ‌کنگ، نیز روز دوشنبه هشدار داد اعتراضات ضد دولتی که از دو ماه گذشته شدت گرفته «بسیار خطرناک» بوده و می‌تواند آینده کشور نیمه‌مختار را به زوال ببرد.

او در مصاحبه خبری روز دوشنبه خود گفت: «اکنون زمان آن است که متحد شویم، اختلافات را کنار بگذاریم و به آشوب و خشونت نه بگوییم.»

 

تازه چه خبر؟
سازمان حقوق بشر ایران به نقل از منابع آگاه از «مرگ مشکوک» شاهین ناصری، از شاهدان شکنجه نوید افکاری، در سلول انفرادی زندان تهران بزرگ خبر داد. برادر...More
طالبان اسامی شماری از افراد از جمله دو نفر از فرماندهان نظامی طالبان را که به سمت‌های مهم دولتی منصوب کرده است، اعلام کرد. به گفته ذبیح‌الله مجاهد،...More
حسن زرقانی دادستان مشهد از بازداشت شش متهم پرونده کودک‌ربایی در این شهر خبر داد و اعلام کرد که متهم اصلی پرونده هنوز دستگیر نشده وفراری است. زرقانی...More
پارلمان اروپا در قطعنامه‌ای اعلام کرد گروه شبه‌نظامی حزب‌الله لبنان که بارها وفاداری ایدئولوژیک قوی خود به جمهوری اسلامی را نشان داده، دولت لبنان را...More
ارتش سودان در بیانیه‌ای که از تلویزیون دولتی این کشور پخش شد، اعلام کرد تلاش برای کودتا را خنثی کرده و اوضاع تحت کنترل است. یک عضو شورای حکومتی سودان...More