شما صفحه ای از سایت قدیمی ایران اینترنشنال را مشاهده می کنید که دیگر به روز نمی شود. برای مشاهده سایت جدید به iranintl.com مراجعه کنید.

امیر کویت: قطر آماده است ۱۳ شرط را با ۴ کشور عربی بررسی کند  

 

شیخ صباح الاحمد الجابر الصباح، امیر کویت، شامگاه روز پنج‌شنبه، شانزدهم شهریورماه، اعلام کرد که قطر آماده است ۱۳ شرط مطرح‌شده ازسوی عربستان و متحدانش را با این کشورها بررسی کند.

به گزارش خبرگزاری رویترز، امیر کویت در نشست خبری مشترک با دونالد ترامپ، رئیس‌ دولت ایالات متحده‌ی‌ آمریکا، در واشنگتن گفت:« نمی‌توان همه‌ی ۱۳ شرط را پذیرفت؛ راه‌حل این بحران در مذاکره است».

او افزود: «بخش‌های زیادی از ۱۳ شرط قابل اجرایند؛ مگر آنهایی که به حاکمیت قطر مربوط است».  

امیر کویت، هفته‌ی پیش، جهت دیدار با مقامات امریکا، وارد واشنگتن شد. گفته می‌شود که هدف اصلی سفر امیر کویت، بحث درباره‌ی آخرین نتایج میانجی‌گری او در زمینه‌ی بحران قطر و چهار کشور عربی است.

الصباح در نشست خبری تأکید کرد: «امید به حل بحران را بعد از اینکه توانستیم مانع از وقوع عملیات نظامی (علیه قطر) شویم، از دست ندادیم. تلاش‌ها با کمک آمریکا و دوستان دیگر ادامه می‌یابد».

امیر کویت افزود:« با رئیس دولت ایالات متحده‌ی آمریکا درباره‌ی اوضاع منطقه و اختلاف میان کشورهای برادر در خلیج [فارس] گفت‌وگو کردیم؛ همچنین درباره‌ی تلاش‌های مشترکمان و همکاری با جامعه‌ی جهانی در مبارزه با تروریسم و خشکاندن منابع مالی آن، به تبادل نظر پرداختیم».

او در ادامه گفت: «درباره‌ی اوضاع عراق و بحران‌های سوریه، یمن، و لیبی نیز گفت‌وگو کردیم».

از سوی دیگر، دونالد ترامپ، رئیس دولت ایالات متحده‌ی آمریکا، از میانجی‌گری دولت کویت برای پایان دادن به بحران قطر و چهار کشور عربی (عربستان، مصر، بحرین و امارات) قدردانی کرد.

 دونالد ترامپ، رئیس دولت ایالات متحده‌ی آمریکا و دونالد ترامپ، در نشست خبری مشترک

 

او در عین حال اظهار داشت:« اگر بحران قطر به‌زودی حل نشود، کاخ سفید آماده خواهد بود تا در این زمینه میانجی‌گری کند».  

ترامپ در این رابطه افزود: «پیش‌تر به امیر کویت هم گفتم؛ اگر بتوانم مشخصاً بین قطر و عربستان و امارات متحده میانجی‌گری کنم، مایلم چنین اقدامی را انجام دهم. بر این باورم که خیلی سریع توافقی در این خصوص حاصل خواهد شد. به نظرم این موضوعی است که به‌آسانی قابل حل است».

چهار کشور عربی، در پنجم ژوئن (پانزدهم خرداد) گذشته، پس از متهم‌کردن قطر به حمایت از تروریسم، روابط دیپلماتیک و تجاری خود را با دوحه قطع کردند. قطر این اتهام را رد کرده است. عربستان و متحدانش، سپس برای عادی‌شدن روابط با قطر، ۱۳ درخواست، ازجمله بستن شبکه‌ی الجزیره و کاهش روابط با ایران را ارائه دادند.

ترامپ در همین نشست خبری مشترک با امیر کویت، در مورد بحران سوریه نیز گفت که او درصورت استفاده‌ی مجدد رژیم اسد از تسلیحات شیمیایی، «بسیار ناراحت» خواهد شد. او درمورد طرح صلح خاورمیانه میان فلسطینی‌ها و اسرائیل نیز گفت: «من فکر می‌کنم ما شانس رسیدن به این صلح را داریم».

 

تازه چه خبر؟
سازمان حقوق بشر ایران به نقل از منابع آگاه از «مرگ مشکوک» شاهین ناصری، از شاهدان شکنجه نوید افکاری، در سلول انفرادی زندان تهران بزرگ خبر داد. برادر...More
طالبان اسامی شماری از افراد از جمله دو نفر از فرماندهان نظامی طالبان را که به سمت‌های مهم دولتی منصوب کرده است، اعلام کرد. به گفته ذبیح‌الله مجاهد،...More
حسن زرقانی دادستان مشهد از بازداشت شش متهم پرونده کودک‌ربایی در این شهر خبر داد و اعلام کرد که متهم اصلی پرونده هنوز دستگیر نشده وفراری است. زرقانی...More
پارلمان اروپا در قطعنامه‌ای اعلام کرد گروه شبه‌نظامی حزب‌الله لبنان که بارها وفاداری ایدئولوژیک قوی خود به جمهوری اسلامی را نشان داده، دولت لبنان را...More
ارتش سودان در بیانیه‌ای که از تلویزیون دولتی این کشور پخش شد، اعلام کرد تلاش برای کودتا را خنثی کرده و اوضاع تحت کنترل است. یک عضو شورای حکومتی سودان...More