شما صفحه ای از سایت قدیمی ایران اینترنشنال را مشاهده می کنید که دیگر به روز نمی شود. برای مشاهده سایت جدید به iranintl.com مراجعه کنید.

ایران در نامه‌ای به سازمان ملل خواستار افزایش فشار بر عربستان شد

 

غلامعلی خوشرو، نماینده دائم جمهوری اسلامی ایران، در سازمان ملل با ارسال نامه ای به دبیرکل و رئیس شورای امنیت، سخنان مقام‌های عربستان سعودی درباره ارتباط ایران با پرتاب موشک از یمن به عربستان را تکذیب کرد و خواستار فشار جامعه بین‌المللی به این کشور برای خودداری از تهدید به زور شد.

 

به گزارش خبرگزاری ایرنا، در نامه روز سه‌شنبه ۱۶آبان غلامعلی خوشرو، آمده است که دولت جمهوری اسلامی سخنان اخیر مقامات عربستان سعودی علیه تهران را اظهاراتی مخرب، تحریک آمیز و در تناقض آشکار با بند ۴ ماده ۲ منشور ملل متحد در ممنوعیت تهدید به توسل به زور دانسته است.

در این بند از منشور سازمان ملل آمده است که اعضای این سازمان در روابط بین‌المللی باید از تهدید به زور یا استفاده از آن علیه تمامیت ارضی یا استقلال سیاسی هر کشوری یا از هر روش دیگری که با مقاصد ملل متحد مباینت داشته باشد خودداری کنند.

نماینده جمهوری اسلامی در سازمان ملل در این نامه دولت عربستان را متهم کرده است که با ادعای ارتباط ایران با پرتاب موشک از سوی یمن به فرودگاه ملک خالد در ریاض، در صدد «انحراف افکار عمومی از آنچه  تجاوز جنایتکارانه علیه یمن خوانده است، می‌باشد.  خوشرو در این نامه گفته است: «این اقدام به هیچ وجه برطرف کننده مسئولیت بین المللی این کشور در ارتکاب جنایات جنگی و نقض حقوق بین الملل بشردوستانه نخواهد بود.»
 

به‌دنبال پرتاب موشک از سوی حوثی‌های یمن به فرودگاه ملک خالد در ریاض، عربستان اعلام کرد که به‌منظور جلوگیری از انتقال تسلیحات برای شورشیان حوثی، مرزهای زمینی و دریایی و مسیرهای هوایی یمن را مسدود کرده است. خوشرو در نامه خود به این موضوع نیز اشاره کرده و گفته: «با اقدام اخیر ائتلاف به رهبری عربستان برای بستن تمامی مسیرهای هوایی، زمینی و دریایی به یمن بیش از پیش و به ویژه در پرتو شیوع وبا و قحطی، وضعیت فاجعه بار انسانی در این کشور وخیم تر شده است. جامعه جهانی باید عربستان سعودی را برای تمامی این جنایات مسئول بشناسد.»

وی در این نامه با اشاره به این‌که یمن راه حل نظامی ندارد، گفته است جمهوری اسلامی ایران همواره اعلام کرده راه حل بحران یمن تنها از طریق فرایند سیاسی با مشارکت تمامی گروه ها و گفت‌وگوهای یمنی ـ یمنی امکان پذیر است.
سفیر و نماینده دائم ایران در سازمان ملل در پایان نامه‌ی خود به سازمان ملل آورده است: «جمهوری اسلامی ایران بار دیگر خواستار خویشتنداری و در پیش گرفتن عقلانیت به جای تحریک و تهدید است که می‌تواند به گسترش بیشتر بی‌ثباتی در این منطقه آشوب‌زده منجر شود.»

 

با بالا گرفتن تنش میان ایران و عربستان روز چهارشنبه، ۱۷ آبان‌، حسن روحانی، رئیس‌جمهور ایران خطاب به مقامات عربستان سعودی گفت که بزرگتر از شماها نتوانستند علیه ملت ایران کاری از پیش ببرند. او در سخنانی در جلسه هیأت دولت عربستان سعودی را متهم به «تقویت داعش» و «دشمنی با مردم منطقه» کرد و گفت: «با مردم سوریه و عراق چرا دشمنی می‌کنید و چرا داعش را تقویت کرده و به جان مردم منطقه انداختید؟ چرا در امور و حکومت لبنان دخالت می‌کنید؟»

 

روز شنبه ۱۳ آبان یک موشک بالستیک از سوی یمن به سمت فرودگاه بین‌المللی ملک خالد در ریاض، پایتخت عربستان، پرتاب شد. اقدامی که اگرچه حوثی‌های یمن مسوولیت آن‌را پذیرفتند، اما مقام‌های عربستان اعلام کردند که ایران در این حمله موشکی دست داشته و نقشش در این اقدام انکارناپذیر است. ائتلاف به رهبری عربستان سعودی، ایران را به «تجاوز نظامی» متهم کرد و در بیانیه‌ای گفت این حمله می تواند «اعلان جنگ» به عربستان  تلقی شود و این کشورممکن است به آن پاسخ دهد. روز گذشته نیز شاهزاده محمد بن سلمان، ولیعهد عربستان سعودی در گفت‌وگوی تلفنی با بوریس جانسون، وزیر خارجه بریتانیا، مجهز کردن شبه‌نظامیان حوثی به موشک‌های بالستیک را «تجاوز نظامی مستقیم» ایران علیه ریاض  خواند.

عادل الجبیر، وزیر خارجه عربستان هم در اظهارنظری مشابه گفت کشورش مدارک متقنی دراختیار دارد که نشان می‌دهد موشک پرتاب شده به ریاض، ایرانی بوده و حزب‌الله آن‌را به یمن قاچاق کرده است. او گفت که دولت عربستان این اقدام را به‌منزله اعلان جنگ می‌داند و این حق را برای خود محفوظ می‌داند که در فرصتی مناسب پاسخی مناسب بدهد.

در ایران نیز مقام‌های جمهوری اسلامی به اظهارات رهبران ریاض واکنش نشان دادند و هرگونه دخالت ایران در پرتاب موشک به عربستان را تکذیب کردند. از جمله محمد عزیزجعفری، فرمانده کل سپاه پاسداران که اعلام کرد: «ایران امکان انتقال موشک به یمن را ندارد و موشک‌های نیروهای حوثی‌ برای خودشان است که بازسازی و برد آن را زیاد کرده‌اند.»
محمدجواد ظریف، وزیر خارجه ایران، نیز درواکنشی نقش ایران در حمله موشکی به عربستان را رد کرد و ریاض را عامل بی‌ثباتی در منطقه خواند. او همچنین در توییتر خود نوشت: «سفرها به عربستان برای سلامت منطقه خطرناک است

 

تازه چه خبر؟
سازمان حقوق بشر ایران به نقل از منابع آگاه از «مرگ مشکوک» شاهین ناصری، از شاهدان شکنجه نوید افکاری، در سلول انفرادی زندان تهران بزرگ خبر داد. برادر...More
طالبان اسامی شماری از افراد از جمله دو نفر از فرماندهان نظامی طالبان را که به سمت‌های مهم دولتی منصوب کرده است، اعلام کرد. به گفته ذبیح‌الله مجاهد،...More
حسن زرقانی دادستان مشهد از بازداشت شش متهم پرونده کودک‌ربایی در این شهر خبر داد و اعلام کرد که متهم اصلی پرونده هنوز دستگیر نشده وفراری است. زرقانی...More
پارلمان اروپا در قطعنامه‌ای اعلام کرد گروه شبه‌نظامی حزب‌الله لبنان که بارها وفاداری ایدئولوژیک قوی خود به جمهوری اسلامی را نشان داده، دولت لبنان را...More
ارتش سودان در بیانیه‌ای که از تلویزیون دولتی این کشور پخش شد، اعلام کرد تلاش برای کودتا را خنثی کرده و اوضاع تحت کنترل است. یک عضو شورای حکومتی سودان...More