شما صفحه ای از سایت قدیمی ایران اینترنشنال را مشاهده می کنید که دیگر به روز نمی شود. برای مشاهده سایت جدید به iranintl.com مراجعه کنید.

عربستان، ایران را به «تجاوز نظامی» متهم کرد

 

یک روز پس از پرتاب موشک از سوی حوثی‌های یمن به فرودگاهی در ریاض، ائتلاف به رهبری عربستان سعودی، ایران را به «تجاوز نظامی» متهم کرد و در بیانیه‌ای گفت این حمله می تواند «اعلان جنگ» به عربستان  تلقی شود و این کشورممکن است به آن پاسخ دهد.

در بیانیه‌ای که ائتلاف نظامی تحت رهبری عربستان روز دوشنبه ۱۵آبان‌ منتشر کرده آمده است که ریاض، موشک پرتاب شده از یمن به عربستان را «تعرض مستقیم نظامی» با هدف قراردادن کشورهای همسایه و تهدید امینت و صلح در منطقه و جهان، قلمداد می‌کند. این بیانیه افزوده پرتاب موشک بالقوه می‌تواند به‌عنوان اعلان جنگ به پادشاهی عربستان سعودی محسوب شود. در این بیانیه همچنین با اشاره به این‌‌که عربستان حق دفاع از خاک و مردم خود را دارد، آمده است: ائتلاف به رهبری ریاض حق عربستان می‌داند که «در زمان و شکل مناسب» به ایران واکنش نشان دهد.

این بیانیه پس از آن منتشر می‌شود که خبرگزاری سبا وابسته به حوثی‌ها در یمن، شامگاه شنبه ۱۳آبان اعلام کرد که یک موشک بالستیک به سمت فرودگاه بین‌المللی ملک خالد در ریاض، پایتخت عربستان پرتاب کرده است. بلافاصله پس از انتشار این خبر ریاض اعلام کرد که پدافند هوایی این کشور موشک بالستیک شلیک شده از یمن را در حوالی فرودگاه بین‌المللی ملک خالد، واقع در حومه ریاض، پایتخت، رهگیری و سرنگون کرده است.
روز گذشته سرهنگ ترکی المالکی، سخنگوی ائتلاف به رهبری عربستان سعودی، در جریان یک کنفرانس خبری گفت: «خودروهای پرتاب‌گر موشک» ساخت ایران بودند. هم‌زمان دونالد ترامپ، رئیس جمهور آمریکا، در جریان سفر آسیایی خود نیز در واکنشی در این زمینه گفت پرتاب موشک از یمن به عربستان، کار ایران بوده است و سیستم‌های آمریکایی مستقر در عربستان سعودی این موشک را ساقط کرده‌اند.

ساعتی پس از سخنان دونالد ترامپ، دو مقام ارشد نظامی ایران اتهام دست داشتن جمهوری اسلامی در حمله موشکی به عربستان سعودی را رد کردند. سرتیپ امیر حاتمی، وزیر دفاع جمهوری اسلامی ایران و  سرلشکر عزیز جعفری، فرمانده کل سپاه پاسداران اعلام کردند که  امکان انتقال موشک به یمن وجود ندارد و موشک شلیک‌شده متعلق به خود گروه انصارالله است.

تهران اگر چه حمایت لفظی خود از شورشیان حوثی در یمن را پنهان نمی‌کند، با این‌حال گزارش‌ها درباره ارسال تسلیحات و تجهیزات نظامی برای آنها را رد می‌کند. روز دوشنبه ۱۵آبان وبسایت العربیه با انتشار تصاویری از تسلحیات نظامی گزارش داد که ایران به بهانه کمک‌رسانی انسانی به مردم یمن با هواپیماهای مسافربری سپاه پاسداران، اسلحه، مهمات و قطعات موشک‌های بالستیک به صنعا انتقال می‌دهد.

هم‌زمان خبرگزاری رویترز گزارش داد که عربستان سعودی تمام راههای هوایی، زمینی و دریایی به یمن را به طور موقت برای جلوگیری از رسیدن سلاح از ایران به شورشیان حوثی مسدود خواهد کرد.
این گزارش می‌افزاید فرمانده‌ی نیروهای ائتلاف تصمیم گرفت تا تمامی راههای هوایی، زمینی و دریایی به یمن را به طور موقت ببندد، اما عبور‌و‌مرور کارکنان بخش امداد‌رسانی و کمکهای انسانی به یمن همچنان ادامه خواهد یافت. سازمان ملل و نهادهای امدادرسانی همواره ائتلاف را به مسدود کردن دسترسی به یمن بخصوص مناطق تحت کنترل حوثی‌ در شمال کشور را متهم کرده‌اند.  
سازمان ملل می گوید که از شروع جنگ داخلی در یمن بیش از ده هزار نفر کشته شده، و نیم ملیون یمنی با بیماریهای مختلف از جمله وبا دست و پنجه نرم می کنند. روز یکشنبه در عدن، مقر دولت موقت یمن، که توسط جامعه‌ی جهانی به رسمیت شناخته شده، انفجار بمبی منجر به کشته و زخمی شدن ۳۵ نفر شد.
 

ائتلاف عربی در عین‌حال بامداد روز دوشنبه میلیون‌ها دلار جایزه برای ده‌ها تن از مقام‌ها و چهره‌های حوثی تعیین کرد. فهرستی که تلویزیون دولتی عربستان، العربیه، منتشر کرده ۴۰ نام و ۴۰۰ میلیون دلار جایزه را در بر می‌گیرد. در این بیانیه برای  عبدالملک بدر الدين الحوثی، مبلغ۳۰ میلیون دلار، برای صالح علي الصماد۲۰میليون دلار و برای محمد علی عبدالكریم الحوثی ۲۰ میليون دلار پاداش تعیین شده است.

ائتلاف عربی، در جنگ داخلی یمن، از نیروهای دولتی آن کشور در برابر شبه‌نظامیان حوثی و هواداران علی عبدالله صالح، رئیس‌جمهوری پیشین یمن که متحد ایران‌اند، حمایت می‌کند. یمن در کنترل حوثی‌ها و هواداران منصورهادی قراردارد. صنعا، پایتخت و مناطق شمالی یمن در کنترل حوثی‌هاست و هواداران هادی و دولت او در عدن و مناطق جنوبی مستقر هستند.

 

تازه چه خبر؟
گزارش‌های رسانه‌ای از مرگ شاهین ناصری، از شاهدان شکنجه نوید افکاری، در زندان تهران بزرگ خبر می‌دهند. منابع نزدیک به خانواده شاهین ناصری در گفت‌وگو با...More
طالبان اسامی شماری از افراد از جمله دو نفر از فرماندهان نظامی طالبان را که به سمت‌های مهم دولتی منصوب کرده است، اعلام کرد. به گفته ذبیح‌الله مجاهد،...More
حسن زرقانی دادستان مشهد از بازداشت شش متهم پرونده کودک‌ربایی در این شهر خبر داد و اعلام کرد که متهم اصلی پرونده هنوز دستگیر نشده وفراری است. زرقانی...More
پارلمان اروپا در قطعنامه‌ای اعلام کرد گروه شبه‌نظامی حزب‌الله لبنان که بارها وفاداری ایدئولوژیک قوی خود به جمهوری اسلامی را نشان داده، دولت لبنان را...More
ارتش سودان در بیانیه‌ای که از تلویزیون دولتی این کشور پخش شد، اعلام کرد تلاش برای کودتا را خنثی کرده و اوضاع تحت کنترل است. یک عضو شورای حکومتی سودان...More