شما صفحه ای از سایت قدیمی ایران اینترنشنال را مشاهده می کنید که دیگر به روز نمی شود. برای مشاهده سایت جدید به iranintl.com مراجعه کنید.

بازداشت سه عضو «الاحوازیه» در دانمارک

 

 

پلیس دانمارک اعلام کرد سه عضو گروه «جنبش مبارزه عربی برای آزادی اهواز» را به‌ظن حمایت از حمله «تروریستی» در شهر اهواز بازداشت کرده است.

به گزارش نیویورک‌تایمز، سخنگوی پلیس دانمارک گفته است اعضای این گروه که در ایران عموما با نام «الاحوازیه» شناخته می‌شود، قوانین این کشور را زیر پا گذاشته‌اند. این افراد ممکن است به جریمه نقدی و تا دو سال زندان محکوم شوند.

گفته می‌شود ازجمله افراد بازداشت‌شده، «یعقوب حر تستری»، سخنگوی این گروه است.

این گروه پس‌ از حمله روز ۳۱ شهریورماه به یک رژه نظامی در شهر اهواز -که منجربه کشته و زخمی‌شدن بیش‌از ۸۵ نفر، ازجمله چند غیرنظامی شد - مسئولیت آن را به‌عهده گرفت. مقام‌های جمهوری اسلامی هم این گروه را به‌عنوان مسئول اصلی حمله معرفی کردند.

با این حال کمی بعدتر، گروه دولت اسلامی (داعش)، با انتشار ویدیویی اعلام کرد که مهاجمان از اعضای این گروه بوده‌اند. چند روز بعد از آن، سپاه پاسداران در بیانیه‌ای خبر داد که در حمله موشکی به یکی از پناهگاه‌های گروه داعش در سوریه، موفق شده است طراح اصلی حمله به اهواز را از پا درآورد.

هشتم آبان‌ماه، سازمان اطلاعات و امنیت دانمارک اعلام کرد یک فرد ایرانی-نروژی را بازداشت کرده که با جمع‌آوری اطلاعات قصد حمله به اعضای گروه الاحوازیه را در دانمارک داشته است. دانمارک، سیستم امنیتی ایران را مسئول این حمله معرفی کرد.

پس از افشای این مساله، دانمارک سفیر خود در تهران را برای مشورت به کپنهاگ فراخواند و از اتحادیه اروپا خواست ایران را به‌دلیل تلاش برای حمله به این فرد، تحریم کند. هم‌زمان وزیران خارجه کشورهای نوردیک نیز در بیانیه‌ای مشترک به انتقاد از این اقدام ایران پرداختند.

مقام‌های جمهوری اسلامی اما این اتهام را رد می‌کنند و می‌گویند این مساله ناشی‌از تلاش‌های اسراییل برای برهم‌زدن رابطه میان ایران و اتحادیه اروپاست. آن‌ها ازجمله به این‌ نکته اشاره می‌کنند که موساد، سرویس امنیتی اسراییل، اطلاعات مورد نظر را به دانمارک داده است.

محمدجواد ظریف، وزیر امورخارجه ایران، هفته جاری در تماس تلفنی با وزیر امورخارجه دانمارک، ضمن رد مجدد اتهام‌ها علیه ایران، گفته بود دانمارک باید اعضای این گروه را بازداشت و آن‌ها را به ایران تحویل دهد.

مسئولان جمهوری اسلامی این گروه را مسئول چند حمله دیگر طی یک‌دهه اخیر در نقاط مختلف ایران معرفی کرده‌اند.

 

تازه چه خبر؟
سازمان حقوق بشر ایران به نقل از منابع آگاه از «مرگ مشکوک» شاهین ناصری، از شاهدان شکنجه نوید افکاری، در سلول انفرادی زندان تهران بزرگ خبر داد. برادر...More
طالبان اسامی شماری از افراد از جمله دو نفر از فرماندهان نظامی طالبان را که به سمت‌های مهم دولتی منصوب کرده است، اعلام کرد. به گفته ذبیح‌الله مجاهد،...More
حسن زرقانی دادستان مشهد از بازداشت شش متهم پرونده کودک‌ربایی در این شهر خبر داد و اعلام کرد که متهم اصلی پرونده هنوز دستگیر نشده وفراری است. زرقانی...More
پارلمان اروپا در قطعنامه‌ای اعلام کرد گروه شبه‌نظامی حزب‌الله لبنان که بارها وفاداری ایدئولوژیک قوی خود به جمهوری اسلامی را نشان داده، دولت لبنان را...More
ارتش سودان در بیانیه‌ای که از تلویزیون دولتی این کشور پخش شد، اعلام کرد تلاش برای کودتا را خنثی کرده و اوضاع تحت کنترل است. یک عضو شورای حکومتی سودان...More