شما صفحه ای از سایت قدیمی ایران اینترنشنال را مشاهده می کنید که دیگر به روز نمی شود. برای مشاهده سایت جدید به iranintl.com مراجعه کنید.

برخورد مرگبار یک خودرو با مردم نزدیک مسجدی درلندن

در نخستین ساعات بامداد ۲۹ خرداد، راننده یک خودروی ون با شماری از نمازگزاران که در حال ترک مسجدی در لندن بودند، برخورد کرد که در جریان آن دست‌کم یک نفر کشته و۱۰تن زخمی شدند.

این حادثه در نزدیکی مسجدی در منطقه «فینزبری پارک» رخ داد که یک محله عمدتاً مسلمان‌نشین لندن است. شاهدان می‌گویند که به‌دلیل ماه رمضان، نمازگزاران زیادی در محل حاضر بودند. روزنامه «سان» گزارش داده که احتمال می‌رود دو تن از نمازگزاران جان خود را از دست داده باشند.

گزارش‌ها حاکی از آن است که فرماندهی ضدتروریسم بریتانیا درحال انجام تحقیقات در مورد این حادثه است.

پلیس می‌گوید این حمله زمانی انجام شده که عده‌ای مشغول دادن کمک‌های اولیه به شخص دیگری بودند. شخصی که کمک دریافت می‌کرده، درگذشته و۱۰نفر هم مجروح شده‌اند. هنوز معلوم نیست که علت درگذشت این فرد، حمله با خودرو بوده یا نه.

به گفته‌ی پلیس، این واقعه در بیست دقیقه‌ی بامداد ۲۹ خرداد (به‌وقت محلی) رخ داده و در حال حاضر یک نفر نیز در رابطه با آن بازداشت شده‌است. پلیس می‌گوید که به نظر می‌رسد این فرد، در خودرو تنها بوده و همدست یا همراهی نداشته است.
ترزا می، نخست‌وزیر بریتانیا، در واکنشی گفته است که این رخداد، «به‌عنوان یک حمله بالقوه تروریستی» تحت بررسی است. ترزا می، صبح روز سه‌شنبه، ۳۰ خرداد ماه، میزبان جلسه اضطراری دولت خواهد بود.
امبر راد، وزیر کشور بریتانیا نیز گفته است که پلیس با این حمله به‌عنوان یک «واقعه تروریستی» برخورد می‌کند.
صادق خان، شهردار لندن، واقعه را «تروریستی» دانسته و گفته «حمله‌ای به ارزش‌های مشترک ما است». شهردار لندن اعلام کرده تعداد مأموران پلیس در مناطقی که مسلمانان زندگی می‌کنند افزایش یافته است، تا امنیت آنان تأمین شود.
جرمی کوربین، رهبر حزب کارگر بریتانیا نیز در واکنشی گفته «عمیقاً شوکه» شده‌است.

 

 

هارون خان، رئیس شورای مسلمانان بریتانیا، در حساب کاربری خود در توئیتر، با تأیید این خبر گفت: «باخبر شده‌ایم که یک خودروی ون، گروهی از نمازگزاران را که در حال ترک مسجد فینزبری‌پارک بودند، زیر گرفته‌است». او تأیید کرده که «خودروی ون «عمداً» به‌سوی مردمی که در حال ترک مسجد پس از نماز شب بودند، حرکت کرده‌است.»

یک شاهد عینی بنام عبدالرحمن گفته راننده ون فریاد می‌زده است که می خواهد همه مسلمانان را بکشد.
عبدالرحمن به کمک عده‌ای دیگر از حاضران، فرد مهاجم را نگه می‌دارند تا پلیس برسد.

 

 پلیس لندن پس از برخورد مرگبار یک خودرو با مردم نزدیکی مسجدی در منطقه «فینزبری پارک

 

لندن در هفته‌های اخیر، شاهد حملات تروریستی مرگبار بوده است.  رخدادهایی که به نگرانی‌های امنیتی در میان شهروندان پایتخت بریتانیا دامن زده‌است.
نیمه‌شب ۱۳ خرداد ماه، سه مهاجم افراطی با استفاده از خودروی ون، شهروندان را بر پل لندن زیر گرفتند و سپس با چاقو به شماری از آن‌ها در محله‌ای در همان نزدیکی حمله کردند. در این حملات، مجموعاً هشت نفر کشته و نزدیک به پنجاه نفر زخمی شدند. داعش مدعی شد که این حملات توسط اعضای آن انجام شده‌است. دو هفته پیش از آن نیز یک مهاجم افراطی دیگر، در حمله‌ای انتحاری در منچستر، جان ۲۲ نفر، ازجمله شماری کودک و نوجوان را گرفت.
پیش از آن، در دوم فروردین ماه نیز یک مرد مهاجم، با خودرو چندین نفر را روی پل وست‌مینستر در مرکز لندن زیر گرفت و با چاقو یک مأمور پلیس را کشت.
 

تازه چه خبر؟
سازمان حقوق بشر ایران به نقل از منابع آگاه از «مرگ مشکوک» شاهین ناصری، از شاهدان شکنجه نوید افکاری، در سلول انفرادی زندان تهران بزرگ خبر داد. برادر...More
طالبان اسامی شماری از افراد از جمله دو نفر از فرماندهان نظامی طالبان را که به سمت‌های مهم دولتی منصوب کرده است، اعلام کرد. به گفته ذبیح‌الله مجاهد،...More
حسن زرقانی دادستان مشهد از بازداشت شش متهم پرونده کودک‌ربایی در این شهر خبر داد و اعلام کرد که متهم اصلی پرونده هنوز دستگیر نشده وفراری است. زرقانی...More
پارلمان اروپا در قطعنامه‌ای اعلام کرد گروه شبه‌نظامی حزب‌الله لبنان که بارها وفاداری ایدئولوژیک قوی خود به جمهوری اسلامی را نشان داده، دولت لبنان را...More
ارتش سودان در بیانیه‌ای که از تلویزیون دولتی این کشور پخش شد، اعلام کرد تلاش برای کودتا را خنثی کرده و اوضاع تحت کنترل است. یک عضو شورای حکومتی سودان...More