شما صفحه ای از سایت قدیمی ایران اینترنشنال را مشاهده می کنید که دیگر به روز نمی شود. برای مشاهده سایت جدید به iranintl.com مراجعه کنید.

سازمان ملل: کشته و زخمی‌شدن بیش از ۱۰ هزار غیرنظامی افغان در یکسال گذشته

 

سازمان ملل متحد گزارش داده است که در خشونت‌های داخلی یک‌سال گذشته در افغانستان بیش از ۱۰ هزار غیرنظامی کشته و یا زخمی شده‌اند.

به گزارش خبرگزاری رویترز، روز پنج‌شنبه ۲۶ بهمن‌ماه، سازمان ملل متحد گزارش داد که خشونت ناشی از درگیری‌های داخلی در افغانستان بیش از ده هزار غیرنظامی را قربانی کرده‌است.

بیشتر این قربانیان در اثر بمب‌گذاری شورشیان، حملات هوایی آمریکا و نیروهای دولتی افغانستان از عوامل اصلی بالارفتن تعداد قربانیان غیرنظامی بوده‌اند.

پس از این‌که در تابستان سال گذشته میلادی دولت دونالد ترامپ اعلام کرد که رویکرد سخت‌گیرانه‌تری نسبت به طالبان در پیش خواهد گرفت، ارتش این کشور بر تعداد حملات هوایی خود در افغانستان افزود. گروه طالبان نیز در مقابل، حملات خود از جمله در کابل را افزایش داد و این گروه تنها در یک ماه گذشته ۱۵۰ نفر را کشتند.

بر اساس این گزارش سازمان ملل، در سال گذشته تعداد ۳ هزار و ۴۳۸ غیرنظامی کشته و ۷ هزار نفر نیز زخمی شده‌اند. ۷۲ درصد از قربانیان در اثر حملات نیروهای ضد دولتی شامل بمب‌گذاری، حملات انتحاری کشته و زخمی شده‌اند.

گروه طالبان برای ۴۲ درصد از این حملات مسؤول شناخته شده‌اند. داعش مسؤول ۱۰ درصد و مسؤلیت ۱۳ درصد دیگر نیز به دیگر گروه‌های ضد دولت نسبت داده‌شده است. یک پنجم قربانیان غیرنظامی در اثر عملیات نیروهای دولتی افغانستان ونیروهای بین‌المللی مستقر در این کشور کشته و یا زخمی شده‌اند.

عملیات هوایی نیروهای بین‌المللی و دولتی نیز باعث کشته‌شدن ۲۹۵ غیرنظامی و زخمی شدن ۳۳۶ نفر دیگر شده‌است. زنان و کودکان زیادی در میان این قربانیان بوده‌اند. ۳۹۵ زن و ۸۶۱ کودک در خشونت‌های یکسال گذشته افغانستان کشته شده‌اند.

زیاد رعد حسین، نماینده عالی حقوق بشر در سازمان ملل در این زمینه گفت که شهروندان افغان در جریان زندگی عادی روزانه خود قربانی این خشونت‌ها شده‌اند؛ آنان یا در مسجد مشغول عبادت بوده‌اند، یا در اتوبوس بوده یا در خیابان راه می‌رفته‌اند.

او  گفت که بیشتر این موراد شامل جنایت جنگی می‌شوند و مسؤولان این حملات باید پاسخگو باشند.

این در حالی است که روز چهارشنبه ۲۵ بهمن، طالبان با انتشار بیانیه‌ای ضمن تاکید بر مبارزه با حضور آمریکا در افغانستان اعلام کرد که آماده مذاکره برای پایان دادن به خشونت‌ها است.

طالبان در این بیانیه ضمن تاکید بر اینکه درخواست مذاکره به معنی ضعف آنان نیست، افزود: «اولویت ما حل مشکل افغانستان از راه صلح‌آمیز است، و ما متمایل به ایفای نقشی سازنده در این مسیر هستیم».

انتشار آمار قربانیان خشونت‌ها در افغانستان از طرف سازمان ملل امری تازه نیست و این نهاد بین‌المللی هر ساله به این امر مبادرت می‌ورزد. اما گزارش امسال با در نظر گرفتن تحولات جدید در جنگ داخلی ممکن است واکنش‌های متفاوتی برانگیزد.

هنوز مقامات افغانستان و دیگر گروه‌های درگیر در جنگ داخلی این کشور به این گزارش واکنشی نشان نداده‌اند.
 

تازه چه خبر؟
گزارش‌های رسانه‌ای از مرگ شاهین ناصری، از شاهدان شکنجه نوید افکاری، در زندان تهران بزرگ خبر می‌دهند. منابع نزدیک به خانواده شاهین ناصری در گفت‌وگو با...More
طالبان اسامی شماری از افراد از جمله دو نفر از فرماندهان نظامی طالبان را که به سمت‌های مهم دولتی منصوب کرده است، اعلام کرد. به گفته ذبیح‌الله مجاهد،...More
حسن زرقانی دادستان مشهد از بازداشت شش متهم پرونده کودک‌ربایی در این شهر خبر داد و اعلام کرد که متهم اصلی پرونده هنوز دستگیر نشده وفراری است. زرقانی...More
پارلمان اروپا در قطعنامه‌ای اعلام کرد گروه شبه‌نظامی حزب‌الله لبنان که بارها وفاداری ایدئولوژیک قوی خود به جمهوری اسلامی را نشان داده، دولت لبنان را...More
ارتش سودان در بیانیه‌ای که از تلویزیون دولتی این کشور پخش شد، اعلام کرد تلاش برای کودتا را خنثی کرده و اوضاع تحت کنترل است. یک عضو شورای حکومتی سودان...More