شما صفحه ای از سایت قدیمی ایران اینترنشنال را مشاهده می کنید که دیگر به روز نمی شود. برای مشاهده سایت جدید به iranintl.com مراجعه کنید.

عبادی حقوق و مزایای حشدشعبی و ارتش عراق را یکسان کرد

 

حیدر العبادی نخست وزیر عراق با صدور بخشنامه‌ای، رسما ادغام «حشدشعبی» با نیروهای امنیتی این کشور را اعلام کرد.

به گزارش خبرگزاری رویترز، بر اساس دستور عبادی که شامگاه روز پنج‌شنبه هجدهم اسفندماه اعلام شد، از این پس حقوق و مزایای نیروهای حشدشعبی عراق که از سوی ایران حمایت می‌شوند، همانند نیروهای ارتش این کشور خواهد شد.

پارلمان عراق در سال ۲۰۱۶ قانونی را تصویب کرد که بر اساس آن، نیروهای حشدشعبی به بخشی از نیروهای نظامی دولتی درآمده و فرماندهی کل این نیروها تحت کنترل نخست وزیر خواهد بود.

پس از آن، حیدرالعبادی، نخست وزیر عراق، روز شنبه سیزدهم مردادماه، تاکید کرد که نیروهای «حشد شعبی» منحل نخواهند شد و تحت رهبری دولت و مرجعیت دینی عراق باقی خواهند ماند.

آیت‌الله علی سیستانی، بانفوذترین مرجع شیعیان عراق، روز جمعه ۲۴ آذرماه، خوستار ادغام حشدشعبی در نیروهای امنیتی وابسته‌ به دولت این کشور شده بود.

دستور جدید عبادی درباره هماهنگ شدن پرداخت حقوق و مزایای نیروهای حشدشعبی و ارتش، درست دو ماه پیش از برگزاری انتخابات پارلمانی عراق اعلام شده است. برخی اقدام عبادی را در جهت کسب آرای حامیان آنها در عراق به شمار آوردند.

در سال ۲۰۱۴، ده‌ها هزار نفر از عراقی‌ها در پاسخ به فراخوان مبارزه با گروه داعش، به نیروهای حشدشعبی پیوستند. داعش در آن سال به دلیل فرار نیروهای ارتش و پلیس از مواضعشان، یک سوم خاک عراق را تصرف کرد.  

دولت عراق در دسامبر گذشته پیروزی نظامی در برابر داعش را اعلام کرده بود اما نیروهای حشدشعبی که از ساکنان مناطق شیعه‌نشین تشکیل شده‌اند، هنوز در مناطق سنی‌مذهب عراق مستقر هستند. شمار این نیروها در برخی گزارش‌ها، ۶۰ هزار نفر ذکر شده است.

بر اساس این گزارش، رهبران حشدشعبی، بارها با قاسم سلیمانی، فرمانده نیروهای قدس سپاه پاسداران، دیدار داشته‌اند.

به گزارش رویترز، «بسیاری از فرماندهان حشدشعبی، توسط سپاه پاسداران آموزش دیده‌اند. شماری از فرماندهان حشد شعبی مانند هادی العامری فرمانده گروه بدر، و قیس خزعلی رهبر گروه عصائب اهل الحق به ایران بیش از دولت عراق نزدیکند».

رکس تیلرسون وزیر خارجه آمریکا در اکتبر سال گذشته میلادی گفته بود که «شبه نظامیان شیعه که با داعش می‏‎جنگیدند، دیگر کاری در عراق ندارند و باید به کشور خود برگردند». در مقابل ایران بارها نسبت به انحلال حشدشعبی هشدار داده بود.

علی شمخانی دبیر کل شورای امنیت ملی در یکی از سخنان خود گفته بود که «منحل کردن حشدالشعبی توطئه‌ای جدید برای بی‌امن کردن عراق است».

 

تازه چه خبر؟
گزارش‌های رسانه‌ای از مرگ شاهین ناصری، از شاهدان شکنجه نوید افکاری، در زندان تهران بزرگ خبر می‌دهند. منابع نزدیک به خانواده شاهین ناصری در گفت‌وگو با...More
طالبان اسامی شماری از افراد از جمله دو نفر از فرماندهان نظامی طالبان را که به سمت‌های مهم دولتی منصوب کرده است، اعلام کرد. به گفته ذبیح‌الله مجاهد،...More
حسن زرقانی دادستان مشهد از بازداشت شش متهم پرونده کودک‌ربایی در این شهر خبر داد و اعلام کرد که متهم اصلی پرونده هنوز دستگیر نشده وفراری است. زرقانی...More
پارلمان اروپا در قطعنامه‌ای اعلام کرد گروه شبه‌نظامی حزب‌الله لبنان که بارها وفاداری ایدئولوژیک قوی خود به جمهوری اسلامی را نشان داده، دولت لبنان را...More
ارتش سودان در بیانیه‌ای که از تلویزیون دولتی این کشور پخش شد، اعلام کرد تلاش برای کودتا را خنثی کرده و اوضاع تحت کنترل است. یک عضو شورای حکومتی سودان...More