شما صفحه ای از سایت قدیمی ایران اینترنشنال را مشاهده می کنید که دیگر به روز نمی شود. برای مشاهده سایت جدید به iranintl.com مراجعه کنید.

فعال سیاسی هنگ‌کنگی بعد از آزادی از زندان به صف معترضان ضد دولتی پیوست

یک روز پس از دومین تظاهرات پرشمار مردم هنگ‌کنگ، چند صد معترض که اغلب آنان را جوانان تشکیل می‌دادند صبح روز دوشنبه ۲۷ خرداد، در مرکز شهر هنگ‌کنگ تجمع کردند.

همزمان جاشوا وانگ، فعال سیاسی مدافع دموکراسی که به تازگی از زندان آزاد شده، خواستار کناره‌گیری کری لم، رییس اجرایی هنگ‌کنگ شد.

جاشوا وانگ در سال ۲۰۱۴، زمانی که فقط هفده سال سن داشت، یکی از چهره‌های «جنبش چترها» به شمار می‌رفت. جنبشی که مرکز شهر مهم تجاری هنگ‌کنگ را برای هفته‌ها مسدود کرده بود.

او روز دوشنبه ۲۷ خرداد، کمی پس از آزادی خود از زندان، فورا از رییس اجرایی هنگ‌کنگ که به حکومت چین نزدیک است، انتقاد کرد. این فعال سیاسی به خبرنگارانی که بیرون زندان جمع شده بودند، گفت: «او [کری لم] شایستگی رهبری هنگ‌کنگ را ندارد.» جاشوا وانگ اضافه کرد که رییس اجرای هنگ‌کنگ با برعهده گرفتن مسئولیت اقداماتش، باید از سمت خود کناره‌گیری کند. او گفت که با آزادی از زندان به اعتراض‌‌های مردمی علیه این قانون می‌پیوندند.

جاشوا وانگ که در ماه مه به اتهام اقدامات مرتبط با جنبش چترها به زندان افتاده بود، به طور مشروط از زندان آزاد شد.

اما آزادی او یک روز پس از تظاهرات دوباره مردم معترض هنگ‌کنگ در روز یکشنبه صورت گرفته که علیه قانون استرداد مجرمان به چین برگزار شد. آنان خواستار لغو کامل این قانون و برکناری کری لم شدند.

معترضان معتقدند که طرح چنین قانونی زیر نفوذ و به درخواست حزب کمونیست چین صورت گرفته است.

هرچند که رییس اجرایی هنگ‌کنگ پیشتر در روز شنبه ۲۵ خرداد با تعلیق این قانون و همچنین در روز یکشنبه در اقدامی کم‌سابقه با عذرخواهی از معترضان تلاش کرد که اعتراضات را آرام کند. از سوی دیگر تجار و صاحبان شرکت‌ها در هنگ‌کنگ نگران تأثیر منفی این تظاهرات بر بازار مالی این شهر-دولت‌اند.

بر اساس اعلام برگزار کنندگان این تظاهرات، نزدیک به دو میلیون نفر که لباس سیاه به تن داشتند، در «راه‌پیمایی سیاه» روز یکشنبه شرکت کردند که رکورد جدیدی در تعداد تظاهرکنندگان به شمار می‌رود. اما این آمار از سوی منابع مستقل قابل تأیید نیست و پلیس هنگ‌کنگ نیز تعداد تظاهر کنندگان را ۳۳۸ هزار نفر اعلام کرده است.

پس از طرح قانون استرداد مجرمان به چین، این دومین یکشنبه بود که معترضان به این قانون، به طور گسترده به خیابان‌ها می‌آمدند. در یکشنبه هفته پیش نیز برگزار کنندگان از تظاهرات یک میلیون هنگ‌کنگی خبر دادند، اما پلیس اعلام کرد که تعداد تظاهرکنندگان ۲۴۰ هزار نفر بود.

جمعیت کل هنگ‌کنگ ۷/۳ میلیون نفر است.

اما تجمع معترضان در روز چهارشنبه گذشته نیز که مجوز نداشت، با خشونت پلیس هنگ‌کنگ مواجه شد و خشونت‌آمیزترین سرکوب از سال ۱۹۹۷ رقم خورد و هشتاد زخمی برجای گذاشت.

برخی از تحلیلگران معتقدند که گرچه اعتراضات هنگ‌کنگ با قانون استرداد مجرمان به چین آغاز شد، اما اکنون به تظاهراتی علیه دولت و همچنین چین تبدیل شده است.

سالهاست که بخش مهمی از مردم هنگ‌کنگ از نفوذ و مداخله روزافزون چین در امور داخلی هنگ‌کنگ انتقاد دارند.

در شرایطی که چین و آمریکا در جنگ سرد اقتصادی به سر می‌برند، برخی از تحلیلگران سیاسی معتقدند که اعتراضات هنگ‌کنگ موضع پکن را بیش از پیش تضعیف کرده است.

تازه چه خبر؟
گزارش‌های رسانه‌ای از مرگ شاهین ناصری، از شاهدان شکنجه نوید افکاری، در زندان تهران بزرگ خبر می‌دهند. منابع نزدیک به خانواده شاهین ناصری در گفت‌وگو با...More
طالبان اسامی شماری از افراد از جمله دو نفر از فرماندهان نظامی طالبان را که به سمت‌های مهم دولتی منصوب کرده است، اعلام کرد. به گفته ذبیح‌الله مجاهد،...More
حسن زرقانی دادستان مشهد از بازداشت شش متهم پرونده کودک‌ربایی در این شهر خبر داد و اعلام کرد که متهم اصلی پرونده هنوز دستگیر نشده وفراری است. زرقانی...More
پارلمان اروپا در قطعنامه‌ای اعلام کرد گروه شبه‌نظامی حزب‌الله لبنان که بارها وفاداری ایدئولوژیک قوی خود به جمهوری اسلامی را نشان داده، دولت لبنان را...More
ارتش سودان در بیانیه‌ای که از تلویزیون دولتی این کشور پخش شد، اعلام کرد تلاش برای کودتا را خنثی کرده و اوضاع تحت کنترل است. یک عضو شورای حکومتی سودان...More