شما صفحه ای از سایت قدیمی ایران اینترنشنال را مشاهده می کنید که دیگر به روز نمی شود. برای مشاهده سایت جدید به iranintl.com مراجعه کنید.

قطار اشباح با مقصدی نامعلوم در چین

 

قطاری که به باور بسیاری، حامل کیم جونگ‌اون، رهبر کره‌شمالی و گروهی از مقامات ارشد آن کشور بود، روز سه‌شنبه ۷ فروردین‌ماه،  پکن، پایتخت چین را ترک کرد.

یک روزنامه محافظه‌کار کره‌جنوبی، به نقل از یک مقام ارشد اطلاعاتی، نوشت که رهبر کره‌‌شمالی در قطار مذکور بوده و با هیأت همراهش، پکن را به مقصد پیونگ‌یانگ ترک کرده است.

روزنامه هانکیوره، یکی از روزنامه‌های چپ‌گرای کره جنوبی نیز در گزارشی نوشت که کیم‌ جونگ‌اون برای دیدار با شی جین‌پینگ، رییس‌ جمهوری چین، عصر روز دوشنبه ششم فروردین‌ماه راهی چین شده بود. این روزنامه نوشته است که قطار مذکور، پس از توقف در پکن، آن شهر را به مقصد نامعلوم دیگری ترک ترک کرده است.

هانکیوره از مقصد بعدی این قطار، نامی نبرده؛ اما احتمال داده است که این مقصد، در داخل خاک چین باشد.

روزنامه صبح هنگ‌کنگ نیز نوشت که رهبر کره‌شمالی هنگامی که قطار مذکور پکن را ترک می‌کرده، در داخل آن بوده است.

کیم جونگ‌اون، رهبر کره‌شمالی، روز دوشنبه ۶ اسفندماه، به‌همراه مقامات بلندپایه‌ کره‌شمالی، با قطاری ویژه وارد پکن شد.

خبرگزاری بلومبرگ، این سفر را  نخستین سفر خارج از کشور کیم‌ جونگ‌اون پس از به قدرت رسیدن در سال ۲۰۱۱ میلادی و پیش از نشست پیش روی او با دونالد ترامپ، رییس جمهوری آمریکا دانسته است.

با وجود این که قطار مذکور پکن را ترک کرده، اما تاکنون هیچ منبع رسمی حضور رهبر کره‌شمالی و هیأت همراهش در چین را تأیید نکرده است.

به گزارش وب‌سایت خبری کیودوی ژاپن، این ملاقات احتمالی، با هدف تقویت روابط پکن و پیونگ‌یانگ انجام شده است؛ روابطی که به‌واسطه تلاش‌های کره‌شمالی جهت دست‌یابی به تسلیحات اتمی و ازسوی دیگر،حمایت چین از تصویب تحریم‌ها در شورای امنیت سازمان ملل متحد علیه آن کشور، بسیار متزلزل شده است.

دیگر رسانه‌های ژاپنی نیز از ورود یک قطار ویژه کره‌شمالی به خاک چین، در روز یک‌شنبه ۵ اسفندماه خبر داده بودند که به احتمال زیاد، حامل مقامات بلندپایه کره‌شمالی بوده است.

تصاویر منتشرشده ازسوی شبکه خبری نیپون ژاپن، لوکوموتیو سبز رنگی را به‌همراه ۲۱ واگن قطار نشان می‌دهد که مشابه قطاری است که پدر کیم‌ جونگ‌اون، برای دیدار از پکن در سال ۲۰۱۱ از آن استفاده کرده بود.

پکن همواره یکی از نزدیک‌ترین متحدان کره‌شمالی بوده است؛ ولی کیم‌جونگ‌اون قرار است که دیدارهایی جداگانه با مقامات آمریکا و کره‌جنوبی، رقبای اصلی چین نیز داشته باشد.

هوا چان‌یینگ، سخنگوی وزارت امور خارجه چین، پیش از این در پاسخ به پرسشی درخصوص گزارش‌هایی مبنی بر ورود یک مقام بلندپایه کره‌شمالی به شهر مرزی داندانگ، گفته بود که در این خصوص، اطلاعی ندارد.

کاخ ریاست‌جمهوری کره‌‌جنوبی نیز در این مورد، با انتشار بیانیه‌ای، ضمن اعلام عدم پاسخ‌گویی سفارت کره‌شمالی به تماس‌های تلفنی، گفت:‌ «دولت کره‌جنوبی از نزدیک با کشورهای وابسته در ارتباط بوده و از نزدیک شرایط را رصد می‌کند».

 

تازه چه خبر؟
گزارش‌های رسانه‌ای از مرگ شاهین ناصری، از شاهدان شکنجه نوید افکاری، در زندان تهران بزرگ خبر می‌دهند. منابع نزدیک به خانواده شاهین ناصری در گفت‌وگو با...More
طالبان اسامی شماری از افراد از جمله دو نفر از فرماندهان نظامی طالبان را که به سمت‌های مهم دولتی منصوب کرده است، اعلام کرد. به گفته ذبیح‌الله مجاهد،...More
حسن زرقانی دادستان مشهد از بازداشت شش متهم پرونده کودک‌ربایی در این شهر خبر داد و اعلام کرد که متهم اصلی پرونده هنوز دستگیر نشده وفراری است. زرقانی...More
پارلمان اروپا در قطعنامه‌ای اعلام کرد گروه شبه‌نظامی حزب‌الله لبنان که بارها وفاداری ایدئولوژیک قوی خود به جمهوری اسلامی را نشان داده، دولت لبنان را...More
ارتش سودان در بیانیه‌ای که از تلویزیون دولتی این کشور پخش شد، اعلام کرد تلاش برای کودتا را خنثی کرده و اوضاع تحت کنترل است. یک عضو شورای حکومتی سودان...More