شما صفحه ای از سایت قدیمی ایران اینترنشنال را مشاهده می کنید که دیگر به روز نمی شود. برای مشاهده سایت جدید به iranintl.com مراجعه کنید.

مایک پنس: اگر برجام بازنویسی نشود، آمریکا از آن خارج می‌شود

 

مایک پنس، معاون رئیس‌جمهور آمریکا، روز دوشنبه ۱۴ اسفند‌ماه، در سخنرانی خود در مجمع سالانه کمیته روابط عمومی اسرائیل-آمریکا (آی‌پک) تأکید کرد که در صورت عدم اصلاح برجام، آمریکا از این توافق خارج خواهد شد.

پنس در این سخنرانی، ضمن  انتقاد از توافق هسته‌ای، آن را  «فاجعه آمیز» خوانده و تأکید کرد: «این آخرین فرصت ایران است. اگر توافق هسته‌ای ظرف چند ماه آینده اصلاح نشود، آمریکا بی‌درنگ از آن خارج خواهد شد».

دونالد ترامپ، رئیس‌جمهور آمریکا بارها بر موضع دولتش در این مورد،  تأکید کرده بود.

مقامات ایران نیز به نوبه خود تهدید کرده‌اند که جمهوری اسلامی ایران، در صورت عدم پایبندی آمریکا به این توافق و در صورت عدم معامله بانک‌های جهانی با ایران، از توافق هسته‌ای خارج خواهد شد.

مایک پنس همچنین در این سخنرانی گفت،‌ که «توافق هسته‌ای ایران را از دستیابی به سلاح‌های هسته‌ای منع نمی‌کند» و تأکید کرد که کشورش: «هرگز به ایران اجازه نخواهد داد که سلاح هسته‌ای داشته باشد».

از مواردی که دولت ترامپ خواهان اصلاح آن است نامحدود کردن  تاریخ توافق هسته‌ای و مرتبط کردن این توافق به برنامه موشکی ایران است. ایران بارها تاکید کرده  که این توافق بازنویسی نخواهد شد.

دونالد ترامپ روز جمعه ۲۲ دی‌ماه تعلیق تحریم‌های مرتبط با توافق هسته‌ای ایران را تمدید کرده و گفت که در صورت عدم اصلاح توافق هسته‌ای و لحاظ کردن خواست‌های آمریکا، این آخرین باری خواهد بود که لغو این تحریم‌ها را تمدید می‌کند.

در ماه‌های اخیر ایالات متحده آمریکا، همپیمانان اروپایی خود را تحت فشار قرار داده است تا ایران را وادار به پذیرش بازنویسی توافق هسته‌ای کنند.

پیشتر رکس تیلرسون، وزیر امور خارجه‌ ایالات متحده‌ آمریکا، اعلام کرده بود که گروه‌های کاری، جلسات خود را  برای اصلاح «نقایص» توافق هسته‌ای با ایران، آغاز کرده‌اند.

معاون رئیس‌جمهور آمریکا، در بخش دیگری از سخنرانی خود، با اشاره به برنامه موشکی ایران گفت که خطر ایران محدود به «حمایت از تروریسم» نمی‌شود، بلکه این کشور همچنین با توسعه موشک‌های بالستیک، تمام خاک اسرائیل را در تیررس خود دارد و جان شهروندان این کشور را به خطر می‌اندازد.

تازه چه خبر؟
گزارش‌های رسانه‌ای از مرگ شاهین ناصری، از شاهدان شکنجه نوید افکاری، در زندان تهران بزرگ خبر می‌دهند. منابع نزدیک به خانواده شاهین ناصری در گفت‌وگو با...More
طالبان اسامی شماری از افراد از جمله دو نفر از فرماندهان نظامی طالبان را که به سمت‌های مهم دولتی منصوب کرده است، اعلام کرد. به گفته ذبیح‌الله مجاهد،...More
حسن زرقانی دادستان مشهد از بازداشت شش متهم پرونده کودک‌ربایی در این شهر خبر داد و اعلام کرد که متهم اصلی پرونده هنوز دستگیر نشده وفراری است. زرقانی...More
پارلمان اروپا در قطعنامه‌ای اعلام کرد گروه شبه‌نظامی حزب‌الله لبنان که بارها وفاداری ایدئولوژیک قوی خود به جمهوری اسلامی را نشان داده، دولت لبنان را...More
ارتش سودان در بیانیه‌ای که از تلویزیون دولتی این کشور پخش شد، اعلام کرد تلاش برای کودتا را خنثی کرده و اوضاع تحت کنترل است. یک عضو شورای حکومتی سودان...More