شما صفحه ای از سایت قدیمی ایران اینترنشنال را مشاهده می کنید که دیگر به روز نمی شود. برای مشاهده سایت جدید به iranintl.com مراجعه کنید.

ظریف: اگر آمریکا از برجام خارج شود، ما هم گزینه خروج داریم

 

محمدجواد ظریف، وزیر خارجه جمهوری اسلامی ایران، شامگاه پنجشنبه ششم مهر، در گفت‌وگو با شبکه خبری الجزیره، در نیویورک گفت: «اگر آمریکا از برجام خارج شود، ما هم گزینه خروج از توافق را داریم و هم گزینه های دیگر.»
این شبکه خبری و برخی خبرگزاری‌های داخلی از جمله خبرگزاری ایسنا از وزیر خارجه ایران نقل‌قول کرده کردند که اگر آمریکا از برجام خارج شود، ایران نیز از آن خارج می‌شود. الجزیره ساعاتی بعد خبر خود را اصلاح کرد اما خبرگزاری ایسنا این نقل‌قول را بازتاب داده است.

محمدجواد ظریف گفته: «اگر آمریکا به توافق هسته‌ای پایبند باشد در موقعیت بهتری خواهد بود، اما اگر آمریکا از برجام خارج شود ایران گزینه های دیگری پیش رو دارد.» وزیر امور خارجه ایران ساعاتی پیش از آن، در اندیشکده انجمن آسیایی درباره مسائل مختلف از جمله برجام و آزمایش‌های موشکی ایران  با چارلی رز، مجری  شبكه پی‌بی‌اس آمریکا گفت‌وگو وتاکید کرد که  آمریکا، به متن برجام پایبند نیست.

دونالد ترامپ، ٰسیس جمهور ایالات متحده نیز روزسه‌شنبه، ۲۸شهریور، در مجمع عمومی سازمان ملل، حکومت ایران را «یاغی» و برجام را «مایه شرمساری» آمریکا خواند.   آمریکا می‌گوید ایران با برهم زدن صلح و ثبات در خاورمیانه و انجام آزمایش‌های موشکی، «روح برجام» را نقض کرده است. ایران در روزهای پایانی شهریورماه یک موشک بالستیک دیگر با برد دوهزار کلیومتر آزمایش کرد. موشکی که گفته می‌شود می‌تواند اسرائیل را هدف قرار دهد. قطعنامه ۲۲۳۱ شورای امنیت سازمان ملل متحد که پس از حصول توافق برجام صادر شد، از ایران خواسته‌است که از توسعه موشک‌های بالیستیک که قابلیت حمل کلاهک هسته‌ای داشته باشند، خودداری کند. تهران این ادعا را رد می کند و واشینگتن را متهم می‌کند که متن برجام را نقض کرده است.
دولت آمریکا هر روز ۹۰ روز یک بار، باید درباره پایبندی ایران به برجام، به گنگره گزارش دهد. دولت ترامپ تاکنون دوبار پایبندی ایران را به توافق برجام تایید کرده است و ماه اکتبر (ماه‌ آینده میلادی) در این‌باره مجددا تصمیم‌گیری خواهد کرد. دونالد ترامپ پس از نشست مجمع عمومی سازمان ملل اعلام کرد که تصمیم خود را در زمینه برجام گرفته اما حاضر نشد تا آن‌را اعلام کند.

 

 

  • آماده گفت‌وگو با عربستان هستیم

محمدجواد ظریف دراین گفت‌وگو به رابطه ایران با عربستان نیز اشاره کرد و گفت: «آماده گفت‌وگو با ریاض درخصوص اختلافات منطقه ای هستیم.» وی اضافه کرد: «ایران همواره تلاش کرده است تا ثبات را در منطقه برقرار کند، اما عربستان و امارات متحده عربی آن را از بین برده‌اند.»
وزیر خارجه ایران گفت: «عربستان سعودی باید صدور تروریسم و ایدئولوژی افراطی‌گری را متوقف کند.» محمد جواد ظریف همچنین درباره بحران قطرگفت که سیاست‌های عربستان در قبال قطر مثبت نیست و ما در این زمینه از میانجیگری کویت حمایت می‌کنیم.
عربستان، مصر، امارات و بحرین، ۱۵خرداد سال‌جاری با ادعای حمایت قطر از تروریسم، روابط خود با این کشور را قطع کردند، موضوعی که دوحه همواره آن را تکذیب کرده است.
کشورهای تحریم کننده قطر، اول تیرماه فهرست شروط ۱۳گانه خود برای از سرگیری روابط با دوحه را از طریق کویت به قطر اعلام کردند. مقام‌های قطری با رد اتهام این کشورها، پیش شرط‌های آنها برای از سرگیری روابط را مغایر با اصول حاکمیت این کشور دانستند.

 

تازه چه خبر؟
گزارش‌های رسانه‌ای از مرگ شاهین ناصری، از شاهدان شکنجه نوید افکاری، در زندان تهران بزرگ خبر می‌دهند. منابع نزدیک به خانواده شاهین ناصری در گفت‌وگو با...More
طالبان اسامی شماری از افراد از جمله دو نفر از فرماندهان نظامی طالبان را که به سمت‌های مهم دولتی منصوب کرده است، اعلام کرد. به گفته ذبیح‌الله مجاهد،...More
حسن زرقانی دادستان مشهد از بازداشت شش متهم پرونده کودک‌ربایی در این شهر خبر داد و اعلام کرد که متهم اصلی پرونده هنوز دستگیر نشده وفراری است. زرقانی...More
پارلمان اروپا در قطعنامه‌ای اعلام کرد گروه شبه‌نظامی حزب‌الله لبنان که بارها وفاداری ایدئولوژیک قوی خود به جمهوری اسلامی را نشان داده، دولت لبنان را...More
ارتش سودان در بیانیه‌ای که از تلویزیون دولتی این کشور پخش شد، اعلام کرد تلاش برای کودتا را خنثی کرده و اوضاع تحت کنترل است. یک عضو شورای حکومتی سودان...More