شما صفحه ای از سایت قدیمی ایران اینترنشنال را مشاهده می کنید که دیگر به روز نمی شود. برای مشاهده سایت جدید به iranintl.com مراجعه کنید.

معترضان در سراسر دنیا خواستار آزادی مخالف سرشناس دولت بلاروس شدند

صدها نفر در لهستان، لیتوانی، آلمان، اوکراین، ایرلند و هلند روز شنبه علیه دولت لوکاشنکو به دلیل آدم ربایی و بازداشت یکی از رهبران مخالف این کشور دست به اعتراض زدند.

معترضان از دولت بلاروس خواستند رومان پروتوسویچ، مخالف سرشناس دولت لوکاشنکو و دوست‌دختر او را که در جریان فرود اجباری هواپیمای رایان‌ایر در مینسک دستگیر شدند، آزاد کند. 

بازداشت این روزنامه نگار و دوست دخترش، اتحادیه اروپا را واداشت تا از شرکت‌های هواپیمایی بخواهد از ورود و گذر از حریم هوایی بلاروس پرهیز کنند.

این در حالی است که همزمان با واکنش دولت‌ها، اعتراضات زیادی نیز در برخی از کشورهای اروپایی و همچنین ایالات متحده و استرالیا در اعتراض به این آدم ربایی برگزار شده است.

رومان پروتاسویچ ، ۲۶ ساله و سوفیا ساپگا ، ۲۳ ساله ، روز یک‌شنبه در حال پرواز از یونان به لیتوانی بودند که یک هواپیمای جنگنده از بلاروس هواپیمای حامل آنها را مجبور به فرود در مینسک پایتخت بلاروس کرد و زوج منتقد پس از آن بازداشت و به زندان منتقل شدند.

مادر پروتاسویچ، در یک راهپیمایی در ورشو، پایتخت لهستان، گفت: «من از همه کشورهای اتحادیه اروپا و ایالات متحده می‌خواهم که به ما کمک کنند تا رومان و سوفیا و همچنین همه زندانیان سیاسی را آزاد کنیم.»

پدر این روزنامه نگار منتقد نیز در همین راهپیمایی گفت: «ما می‌خواهیم در یک کشور آزاد زندگی کنیم، در کشوری که هر کس حق داشته باشد عقاید خود را ابراز کند.»

جمعیت حاضر در راهپیمایی ورشو پرچم قرمز و سفید مخالفان بلاروس را به اهتزاز درآوردند و تابلوهایی را در دست داشتند که روی آنها نوشته شده بود به آزادی بلاروس کمک کنید.

الكساندر لوكاشنكو ، رییس‌جمهور بلاروس، برای بیست و هفتمین سال است که ریاست جمهوری را حفظ کرده است و «آخرین دیكتاتور اروپا» لقب گرفته است.

بسیاری از چهره‌های مخالف در این کشور در دوره طولانی حکومت او دستگیر شده یا به تبعید گریخته‌اند.

سوتلانا تیخانوفسایا، یکی از رهبران مخالف دولت بلاروس، در راهپیمایی که در ویلنیوس پایتخت لیتوانی برگزار شد، خطاب به جمعیت معترض در این راهپیمایی گفت: «من معتقدم که تغییرات به زودی رخ خواهد داد، انتخابات جدیدی رخ خواهد داد، زیرا راهی دیگر وجود ندارد و بلاروس تسلیم نخواهد شد.»

تظاهرات مشابه علیه آدم ربایی و بازداشت روزنامه‌نگار منتقد بلاروسی در برلین، اوکراین، ایرلند و هلند نیز برگزار شد.

تازه چه خبر؟
گزارش‌های رسانه‌ای از مرگ شاهین ناصری، از شاهدان شکنجه نوید افکاری، در زندان تهران بزرگ خبر می‌دهند. منابع نزدیک به خانواده شاهین ناصری در گفت‌وگو با...More
طالبان اسامی شماری از افراد از جمله دو نفر از فرماندهان نظامی طالبان را که به سمت‌های مهم دولتی منصوب کرده است، اعلام کرد. به گفته ذبیح‌الله مجاهد،...More
حسن زرقانی دادستان مشهد از بازداشت شش متهم پرونده کودک‌ربایی در این شهر خبر داد و اعلام کرد که متهم اصلی پرونده هنوز دستگیر نشده وفراری است. زرقانی...More
پارلمان اروپا در قطعنامه‌ای اعلام کرد گروه شبه‌نظامی حزب‌الله لبنان که بارها وفاداری ایدئولوژیک قوی خود به جمهوری اسلامی را نشان داده، دولت لبنان را...More
ارتش سودان در بیانیه‌ای که از تلویزیون دولتی این کشور پخش شد، اعلام کرد تلاش برای کودتا را خنثی کرده و اوضاع تحت کنترل است. یک عضو شورای حکومتی سودان...More