شما صفحه ای از سایت قدیمی ایران اینترنشنال را مشاهده می کنید که دیگر به روز نمی شود. برای مشاهده سایت جدید به iranintl.com مراجعه کنید.

نشست آمریکا و اسرائیل بر سر طرح‌ جایگزین برجام: ایران به مذاکره برنگردد، تحریم‌‌های جدید در راه است

مقام‌های اسرائیلی هفته گذشته با همتایان آمریکایی خود نشستی محرمانه داشته‌اند تا درصورت شکست گفت‌وگوهای احیای برجام، «طرحی جایگزین» ارائه کنند که براساس بخشی از آن در صورتی که ایران به زودی مذاکرات را از سرنگیرد با تحریم‌های جدید ایالات متحده مواجه خواهد شد.

وب‌سایت اکسیوس به نقل از دو مقام ارشد اسرائیلی گزارش داد که ریاست این نشست ویدیویی را جیک سالیوان، مشاور امنیت ملی آمریکا، و همتای اسرائیلی‌اش، ایال هولاتا بر عهده داشتند.

طبق این گزارش، مقام‌های اسرائیلی در این نشست با اشاره به «بن‌بست» ایجاد شده در مذاکرات احیای برجام و سرعت گرفتن پیشرفت برنامه هسته‌ای ایران، بر ضرورت در پیش گرفتن یک طرح جایگزین تاکید کرده‌اند.

از سوی دیگر، مقام‌های آمریکایی با ابراز نگرانی از وقفه ایجاد شده در روند احیای برجام گفتند که اگر مذاکرات به زودی از سر گرفته نشود، ایالات متحده تحریم‌های جدیدی را علیه ایران وضع خواهد کرد.

در همین حال، یکی از سخنگویان کاخ سفید به آکسیوس گفت که آمریکا «درباره گستره وسیعی از چالش‌های مرتبط با ایران، به رایزنی‌های خود با دولت اسرائیل ادامه می‌دهد.»

از زمانی که دولت جدید اسرائیل تشکیل شده، این اولین نشست کارگروه استراتژیک آمریکا و اسرائیل درباره ایران به شمار می‌آید.

این کارگروه از اولین روزهای دولت باراک اوباما تشکیل شده و ریاست آن را مشاوران امنیت ملی دوکشور بر عهده داشته‌اند.

در زمان دولت ترامپ، این کارگروه در روند خروج آمریکا از برجام و اعمال سیاست فشار حداکثری علیه جمهوری اسلامی به نشست‌های خود ادامه می‌داد.

در زمان دولت بایدن نیز نشست‌های این کارگروه با مقامات دولت بنیامین نتانیاهو ادامه داشت، و پس از دیدار ماه گذشته بایدن و نفتالی بنت، نخست‌وزیر اسرائیل، در کاخ سفید با رویکردهای جدیدتر رایزنی‌های خود را از سر گرفت.

در همین حال، مسئول سیاست خارجی اتحادیه اروپا، گفت که حسین امیرعبداللهیان، وزیر امور خارجه ایران، در دیدار روز سه‌شنبه به او اطمینان داده که ایران آماده است مذاکرات درباره احیای برجام را به‌زودی از سر بگیرد.

سایمون کاونی، وزیر خارجه ایرلند، نیز پس از دیدار با همتای ایرانی خود در حاشیه مجمع عمومی سازمان ملل گفت که همتای ایرانی‌ او بر «قصد بسیار مشخص» تهران برای بازگشت به مذاکرات احیای برجام تاکید کرده، اما ممکن است این اقدام چند هفته طول بکشد.

 

تازه چه خبر؟
منصور پوریان رییس شورای تامین دام کشور با اشاره به شرایط اقتصادی ایران و گرانی گوشت، اعلام کرد مردم «مصرف گوشت گوسفندی را تقریبا حذف کرده‌اند و حتی...More
هشت ماه پس از أغاز واکسیناسیون در ایران، وزارت بهداشت در دستورالعملی به مراکز واکسیناسیون، از مسئولان تزریق واکسن خواسته نسبت به صحت نوع واکسن تزریقی...More
محمد اسلامی، معاون ابراهیم رییسی و رئیس سازمان انرژی اتمی ایران گفت این کشور اصرار آژانس بین‌المللی انرژی اتمی برای نصب دوربین در مکان‌های صدمه‌دیده...More
مسعود شفیعی رئیس سازمان مدیریت و برنامه‌ریزی استان تهران با هشدار نسبت به سرعت افزایش جمعیت در شهرهای حاشیه تهران اعلام کرد: «در برخی از شهرهای...More
بر اساس نتایج تازه‌ترین نظرسنجی مرکز افکارسنجی دانشجویان ایران (ایسپا) ۱۴/۲ درصد از شهروندان ایرانی بالای ۱۸ سال «اصلا تمایلی به زدن واکسن کرونا...More